مهرداد قریب روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص اقدامات معاونت بیمه سازمان تامین اجتماعی جهت مواجهه با کرونا اظهار داشت: استمهال موقتی پرداخت حق بیمهها، تسهیل برخورداری از بیمۀ بیکاری، گسترش و تسهیل مزایای کوتاهمدت (همچون غرامت دوران بیماری) و تعدیل رویه اداری مکانیسم ارائه خدمات از مهمترین اقدامات این معاونت به منظور مقابله با این بیماری است.
وی افزود: افزایش مهلت انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن ماه ۹۸، بیمهشدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامۀ بیمه بهطور اختیاری، بیمهشدگان توافقی فعال انفرادی، رانندگان، خادمین ثابت مساجد، باربران، کارگران ساختمانی، قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسهدار لغایت اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و افزایش مهلت حق بیمه رانندگان برای دوره زمانی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ به پایان تیر ماه ۹۹ نیز جهت حمایت از بیمهشدگان در دوران شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته است.
قریب امهال حق بیمۀ سهم کارفرما (۲۰ درصد) برای اسفندماه ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و ۱۰ رسته از فعالیتها و کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی (که تحت تأثیر مستقیم بیماری کووید ۱۹ قرار گرفتهاند) را از دیگر اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: اگر کارفرمایان حداکثر تا پایان تیر ماه ۹۹ نسبت به تعیین تکلیف حق بیمه معوق سهم کارفرما بابت دوره زمانی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ماه ۹۹ اقدام کنند، میتوانند نسبت به تقسیط حق بیمه متعلقه حداکثر تا پایان اسفند ماه ۹۹ اقدام و در این رابطه مشمول تأخیر جرایم پرداخت نمیشوند.
وی همچنین تأکید کرد: بهرهمندی از این تسهیلات منوط به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه (مطابق با ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی) است.
قریب ادامه داد: پرداخت مقرری بیکاری بدون درخواست مدارک و تشریفات اداری تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و تعلیق بازرسی بیمۀ بیکاری برای استمرار مقرری نیز از اقدامات اصلی در جهت تسهیل برخورداری از بیمه بیکاری است.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به همه بیمهشدگان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ به استناد گواهی مراجع پزشکی مربوطه و بدون نیاز به انجام سایر تشریفات مقرر تا زمان بهبودی کامل و فراهمسازی زمینۀ پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری بدون نیاز به تایید مراجع پزشکی سازمان، پزشک معتمد و شورای پزشکی هم به منظور گسترش و تسهیل مزایای کوتاهمدت انجام شده است.
وی افزود: امکان استفاده از سامانۀ الکترونیک جهت ثبت درخواست متقاضیان بیمۀ بیکاری و حذف مراحل حضور و غیاب مقرریبگیران تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، ثبت درخواست خدمات و تعهدات کوتاهمدت نظیر غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری از طریق سامانۀ خدمات غیرحضوری سازمان و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، توقف انجام بازرسی از کارگاهها به جز در موارد خاص تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ هم در راستای تعدیل رویه اداری مکانیسم ارائه خدمات انجام گرفته است.
قریب خاطرنشان کرد: تعلیق بازرسی احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و سایر بیمهشدگان خاص تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ و فراهمسازی زمینۀ دریافت غیرحضوری صورتمزد کارکنان شاغل در قراردادهای مشمول ضوابط طرحهای عمرانی نیز از دیگر اقدامات مهم در زمینه تعدیل رویه اداری مکانیسم ارائه خدمات است.
وی همچنین به حذف مراجعۀ حضوری جهت دریافت گواهی میزان سوابق پرداخت حق بیمه از طریق اخذ کدرمز ویژه در سامانۀ غیرحضوری اشاره و اظهار کرد: حذف مراجعۀ حضوری متقاضیان بهرهمندی از مزایای مستمری بازنشستگی جهت ارائه و ثبت درخواست به واحدهای اجرایی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ و تعیین تاریخ ترک کار به منزله تاریخ بازنشستگی، لغو فرایند معاینات پزشکی بدو بیمهپردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیراجباری، توقف فرایند معرفی بیمهشدگان به کمیسیونها و مراجع پزشکی جهت جلوگیری از مراجعۀ بیمهشدگان به پزشکان معالج و مراکز درمانی در شرایط شیوع ویروس نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی، تمدید دفترچههای درمانی منتهی به بهمنماه ۱۳۹۸ کلیۀ بیمهشدگان تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹، تعلیق استعلام در خصوص تمدید یا صدور کارت هوشمند رانندگان و پذیرش تداوم بیمهپردازی بیمهشدگان موردنظر تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و موافقت با تداوم بیمهپردازی برخی از کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی آنها در بازۀ زمانی اسفندماه ۹۸ تا اردیبهشت ماه ۹۹ منقضی شده است، از دیگر اقدامات معاونت بیمه در جهت تعدیل رویه اداری مکانیسم ارائه خدمات و مقابله با شیوع ویروس کرونا است.
نظر شما