"محمدرضا شیخ عطار" شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک خودروسازان و قطعهسازان با نمایندگان کمیسیون امور صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در محله هتل ارم افزود: تولید خودروهای برقی نیازمند ۳۵ قطعه جدید است که نیاز به دانش فنی و همکاریهای خارجی دارد.
وی، فرایند داخلی سازی قطعات خودرو را یک فرصت کسب و کار و فرصتی برای کاهش ارزبری برای صنایع خودرو و قطعهسازی عنوان کرد.
به گفته این مقام مسوول، امروز ارز به اندازه کافی برای این ۲ صنعت وجود ندارد؛ زیرا اولویتهای دیگری در بخشهای دارویی، غذایی، لوازم یدکی نیروگاهها و غیره داریم.
وی با بیان اینکه قیمتهای خودرو و قطعات به طور قطع اصلاح خواهد شد، خاطر نشان کرد: امروز بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خودروسازی کشور خالی است که هزینهزا بوده و باید رویکرد خودروسازان به سمت خارج کشور و صادرات باشد.
** تولید خودروی ایرانی با داخلی سازی بیش از ۹۰ درصدی
در این نشست، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: پروژه جدید K۱۳۲ ایران خودرو حاصل ۶ ماه تمرکز این گروه خودروسازی بر این طرح است.
"فرشاد مقیمی" بیان کرد: برای نخستین بار در کشور یک خودرو در بدو ورود به بازار با داخلی سازی ۹۲.۳ درصدی عرضه میشود که حاصل همقسم شدن قطعهسازان و ایران خودرو است.
وی خواستار برنامه ریزی و تهیه سندی برای صنعت خودروسازی کشور با کمک مجلس شورای اسلامی شد تا حرکت خودروسازان بر اساس آن انجام شود.
مقیمی با اشاره به تولید تعداد ۳۴ هزار دستگاه بیشتر خودرو از سوی این گروه خودروسازی در همسنجی با سال گذشته، تأکید کرد: با این حال چرخ تولید بخوبی نمی چرخد که نیازمند گردش نقدینگی مناسب است.
** لزوم جدی گرفتن شرکتهای دانش بنیان
در این نشست "سید علی موسوی" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: مشکلات امروز کشور ناشی از جنگ اقتصادی است و باید نهضت داخلی سازی جدی گرفته شود.
وی گفت: نهضت داخلی سازی زمانی تحقق مییابد که به دانش و فناوری مجهز باشیم و در این پیوند، باید شرکتهای دانش بنیان جدی گرفته شوند.
موسوی در خصوص هزینههای پژوهش خاطر نشان کرد: صندوقهایی در معاونت علمی ریاست جمهوری تعریف شده که میتوان از ظرفیت آنها برای پوشش هزینههای پژوهش در قطعهسازی و خودروسازی استفاده کرد.
وی، برنامه ریزی برای دستیابی به آمار تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ و در زمانه جنگ اقتصادی را تحسین برانگیز عنوان کرد و گفت: در این راستا مجلس یازدهم با تلاش برای تصویب قوانین و مقررات مناسب پای کار است و بن بستی وجود ندارد.
نظر شما