تعیین نیازهای درسی در آموزش مجازی وظیفه دفاتر تالیف است

تهران-ایرنا-  رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کار اصلی دفاتر تألیف کتب درسی در وضعیت قرمز مدارس را تعیین این موضوع دانست که چه بخشی از کتاب‌ها و دروس در آموزش مجازی نیاز به تدریس ندارد.

به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی در سومین شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: با توجه به حاد شدن ویروس کرونا و رسیدن به وضعیت هشدار، رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را مد نظر قرار دهیم. در این شرایط بحرانی و حساس وظیفه همه ما در سازمان این است که خودمان را برای مواجهه با شرایط قرمز و زرد آموزشی آماده کنیم تا در این اوضاع خاص که برای همه ما یک آزمون است، امیدوارم آبرومند بیرون بیاییم.

وی افزود: در خصوص اوضاع قرمزی که دانش‌آموزان امکان حضور در مدرسه را ندارند و این که چه اقدامات و تغییراتی باید در کتاب‌های درسی اعمال کنیم تدبیر کنیم، در واقع هم معلم بتواند بهتر و آسان تر به شیوه مجازی آموزش دهد، هم دانش‌آموزان بتواند آسان‌تر درک کنند و دریابند و هم والدین احساس کنند با مساله خاصی و حادی مواجه نیستند.

وی تاکید کرد: کار اصلی دفاتر تألیف در وضعیت قرمز این است که برای تک تک دروس مشخص کنند چه بخشی از کتاب و دروس در آموزش مجازی نیاز به تدریس ندارد. در این بخش نباید تصور کنیم که مبحثی حذف شود زیرا بحث حذف مطرح نیست. دومین اقدام در همین راستا این است که با توجه به اوضاع حاکم و آموزش مجازی آیا در کتاب درسی می‌توان سازمان مطالب را تغییر داد؟

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: اقدام سوم این است که محتوای کتاب از جهت بُعد روشی تکالیف و فعالیت‌ها چه تغییراتی لازم دارند تا فضای مجازی متناسب‌تر شود. در فضای مجازی هدف‌های تربیتی با توجه به فلسفه تعلیم و تربیت ثابت هستند و قابل تغییر نیستند، ما در بخش محتوا می‌توانیم چرخش و مانور مفهومی داشته باشیم به نحوی که با آموزش فضای مجازی سازگارتر شود.  

ملکی ادامه داد: با توجه به کاهش زمان آموزشی و محدودیت‌های این حوزه، باید درباره تک تک دروس تصمیم‌گیری شود. در نظر داشته باشیم شرایط به گونه‌ای است که اگر سازمان کارش را به درستی انجام ندهد دیگران کار سازمان را انجام خواهند داد زیرا دچار بحران هستیم و مکلفیم به وظایفمان به درستی عمل کنیم .

وی  خاطرنشان کرد: کار دیگری که باید به موازات وظایف سازمانی انجام شود این است که با توجه به تولید محتوای الکترونیکی در بیرون از سازمان فراخوانی داده شود تا تولیدات خارج از سازمان از طریق فراخوان به دبیرخانه تولید محتوای الکترونیکی که باید در دفتر انتشارات و رسانه های آموزشی مستقر شود ارسال گردد. تولیدات ارسال شده از نظر آموزشی، فرهنگی، ارزشی، فکری و تربیتی مورد ارزیابی قرار گیرد و آنهایی که مناسب تشخیص داده شد در شبکه ملی رشد بارگذاری شود. باتوجه به آماده نبودن بستر شبکه رشد مقرر شد از طریق تفاهم نامه یا توافق نامه‌ایی با سرور ها و امکانات خارج از سازمان بستری فراهم شود تا معلمان دانش‌آموزان و والدین از این محتوا بهره‌مند شوند.

پس از طرح نکات مقدماتی و پیش از دستور توسط اعضای جلسه، در مورد موضوع جلسه اصلی با عنوان "نحوه تهیه طرح تفصیلی ساختار تشکیلاتی سازمان" مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

در ابتدا ملکی ساختار مصوب سازمان را تشریح کرد و افزود: در ساختار مصوب سازمان چهار دفتر جدید اضافه شده است. اولین دفتر با عنوان دفتر توانمندسازی و آموزش مدرسان عالی است که وظیفه‌اش آموزش معلمان در حوزه تغییرات برنامه‌های درسی و برنامه‌های نوپدید درسی در راستای وظایف و اختیارات قانونی است. دفتر دوم دفتر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی است وظیفه این دفتر مطالعاتی است که بتوانیم آینده را تا حدودی مدیریت و کنترل کنیم. سومین دفتر اضافه شده دفتر سیاستگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات است دفتر چهارم دفتر نظارت و ارزشیابی از برنامه های درسی است. با توجه به اینکه بخش عمده وظایف سازمان ارزشیابی و نظارت است ولی تاکنون تشکیلاتی برای آن وجود نداشت به همین دلیل این دفتر به مجموعه سازمان اضافه شد.

وی افزود: معاونت توسعه منابع و پشتیبانی سازمان کما فی السابق به فعالیتش ادامه خواهد داد. معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری شامل سه دفتر خواهد بود زیر مجموعه این معاونت؛ دفتر برنامه‎ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش عمومی و متوسطه نظری، دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت یادگیری دوره فنی و حرفه ای و مهارتی و دفتر نشریات و رسانه‌های آموزشی می‌باشد.

وی تاکید کرد: آنچه گفته شد ساختار کلی سازمان بود که مصوب شد ولی برای این ساختار کلی باید طرح تفصیلی تهیه شود تا به سازمان امور استخدامی ارسال شود، بنابراین باید از نظر متدولوژی روشی برای انجام این کار اتخاذ کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: باید کارگروه هایی تشکیل شوند تا از طریق مباحثه و گفتگوهایی که انجام می‌شود از نظر کمی و کیفی اقدامات ویژه صورت گیرد. یازده حوزه تربیت و یادگیری باید وارد دفاتر برنامه‌ریزی و تولید بسته‌های تربیت یادگیری شود.

ملکی ادامه داد: برخی حوزه‌ها مانند علوم انسانی و مطالعات اجتماعی سفره وسیعی دارند و برخی دیگر مانند ریاضیات و آداب و مهارت های زندگی چندان وسعت ندارد برای این موارد هم باید تدابیری اندیشیده شود تا در داخل هر حوزه ساختار درونی  آن ساماندهی شود. مهندسی ساختار درونی هر حوزه نیاز به بحث و گفتگو دارد طبیعی است آنچه که در این خصوص به ما جهت خواهد داد برنامه درسی ملی، مبانی سند تحول، یافته‌ها و تحولات علمی نوین و ماهیت هر حوزه است که باید ساختار و یکپارچگی درون حوزه را مشخص کند، معین کند ارتباط هر حوزه با حوزه‌های دیگر چگونه باشد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۱ حوزه مشخصاً یک حوزه به نام کار و فناوری به دفتر فنی و حرفه‌ای ارتباط خواهد داشت در خصوص کار دانش هم باید گفت کار دانش قبلی هیچ فرقی با فنی حرفه ای ندارد در حالی که از ابتدای امر دارای دو ماهیت جدا بودند ولی به دلیل عدم حمایت از کار دانش این شاخه از حیز انتفاع افتاده است. برای برنامه‌ریزی درسی در این حوزه باید چگونه عمل کنیم؟ با توجه به پایبندی به قانون حوزه فنی حرفه‌ای و کار دانش باید بازسازی شود آنچه که تصویب شد ظرف است، برای مطلوبیت مظروف باید عالمانه عمل کنیم، برای ساماندهی تک‌تک دفاتر باید طرح تفصیلی‎ای تدوین شود که هم شایسته سازمان و هم در مراجع قانونی قابل دفاع باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha