برنامه‌های هفته عفاف و حجاب تبیین شد

تهران-ایرنا- مسئول بسیج جامعه زنان کشور در نشست خبری به مناسبت هفته عفاف و حجاب برنامه های این هفته را تبیین کرد؛ حیا و عفت محور اصلی نامگذاری این هفته است.

مینا بیابانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور در نشست خبری به مناسبت هفته عفاف و حجاب با گرامیداشت یاد  خاطر شهدای مسجد گوهر شاد گفت: جامعه بسیج جامعه زنان کشور با همکاری سازمان های مردم نهاد تشکیل ستاد مردمی هفته عفاف و حجاب را انجام دادند و برنامه‌هایی را برای بزرگداشت هفته تدارک دیدند.

وی افزود: موضوع عفاف و حجاب به عنوان یک اعتقاد دینی و هنجار اجتماعی و فرهنگی در کشور ما مطرح بوده و موضوع حیا و عفت دو مقوله ای است که پیش زمینه بروز و ظهور حجاب در جامعه و در سطح فرهنگ عمومی کشور است؛ این دو واژه کاملاً به هم پیوسته است که توسط خدای متعال درون همه انسان ها اعم از زن و مرد به دور از هر جغرافیایی و زمان و مکانی به ودیعه نهاده شده است.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به عناوین روزهای هفته عفاف و حجاب ادامه داد:  هفته عفاف و حجاب مبتنی بر دو ویژگی حیا و عفت نامگذاری شده است؛ اولین روز هفته  عفاف و حجاب به نام  «حیا و عفت، مقاومت فرهنگی، واقعه گوهرشاد»؛ دومین روز با عنوان «حیا و عفت تحکیم خانواده؛  فرهنگ فاطمی» نام‌گذاری شده است که بر عفاف و حیا و رعایت پوشش مناسب  در جامعه و همچنین استحکام  خانواده بسیار تاثیرگذار بوده و این موضوع بر فرهنگ فاطمی مبتنی است؛ روز سوم با عنوان «حیا و عفت، فطرت انسانی، مطالبه جهانی» نامگذاری شده که مناسبت این نامگذاری این روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان است؛ روز چهارم «حیا و عفت؛ زمینه ساز ظهور»؛ روز پنجم «حیا و عفت؛ امنیت اجتماعی» به مناسبت روز بهزیستی و تامین اجتماعی؛ روز ششم «حیا و عفت، احترام به قانون، تکریم جامعه» به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان و الزام قانونی به رعایت حجاب در جامعه نامگذاری شده است روز هفتم با عنوان حیا و عفت، شکر عملی و تجلی بندگی نامگذاری شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته عفاف و حجاب و همچنین وجود شرایط کرونا در کشور گفت: با توجه به این شرایط تلاش شده که از حضور اجتماعی و فیزیکی مردم جلوگیری کنیم و برنامه‌ها را در فضای مجازی و رسانه برگزار می‌کنیم نمایشگاه عکس هنرمندان عکاس که منعکس کننده عفاف و حجاب هستند در فضای مجازی عمومی و به نمایش گذاشته می‌شود همچنین تولید مستندات متنوع از کسانی که قبلاً به حجاب بی‌تفاوت بودند و اکنون به حجاب روی آوردند، تجلیل از صاحبان نام در عرصه توزیع و تولید پوشاک که و ااجرای برنامه‌های چالشی با افراد منتقد برگزاری کارگاه‌های آموزشی از عفاف و حجاب، تبیین فلسفه عفاف و حجاب از اهم برنامه های این هفته است.

وضعیت امروز حجاب و عفاف جامعه مطلوب نیست

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: این هفته را گرامی می داریم به این امید که گرامیداشت این روز ها هفته ها موثر باشد، به عفاف و حجاب در جامعه به ویژه بعد از انقلاب اسلامی بسیار پرداخته شده است اما وضعیت امروز ما وضعیت مطلوبی نیست که ما می‌خواستیم با آن برسیم حجاب از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی اجتماعی در تمدن ایرانی ما است که پیشینه آن به قبل از اسلام برمی‌گردد و در فرهنگ اسلامی به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: در دین اسلام عفاف و حجاب دستور موکد برای زنان و مردان است تا با تعدیل عواطف و ایجاد مسمومیت در ارتباطات حضور فعال زنان را فارغ از نگاه جنسیتی با کسب دانش و بهره مندی از توانمندی‌های هر دو جنس تلاش کنند تا با توجه به ظرفیت‌های ساختاری زنان و نقش بی‌بدیل آنان در تکمیل نسل ها تاثیر گذار باشند. رعایت عفاف و حجاب در استحکام خانواده و سلامت جامعه اهمیت بسزایی دارد، رعایت حجاب و عفاف فریضه ای واجب  و الزام به رعایت آن از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر   است، حجاب و عفاف وظیفه همگانی و متقابل مردم به سمت هم در دولت نسبت به مردان و هر دو نسبت به دولت است

وی با اشاره به قوانین موجود درباره عفاف و حجاب افزود: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون قوانین مکرری درباره عفاف و حجاب آمده است امام خمینی در اسفند ۵۷ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند که «در وزارتخانه نباید معصیت شود اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند لیکن با حجاب شرعی باشند.»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تا سال ۶۲ هیچ قانونی به تصویب نرسیده بود ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات نخستین قانون در ایران  در رابطه با حجاب است که  به تصویب رسید که بر مبنای آن زنانی که در جمهوری اسلامی ایران هستند اعم از ایرانی و غیرایرانی مسلمان و غیرمسلمان ملزم به رعایت حجاب شرعی در انظار عمومی هستند همچنین در سال ۶۵ قانون دیگری به تصویب رسید در سال ۷۵ قانونی که حجاب را ملزم دانسته ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ کارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را به تصویب رساند و برای دستگاه‌ها حقوق و تکالیفی را تعریف کرد در رابطه با حجاب و عفاف و حجاب

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: عفاف جامعه و پوشش بسیار مهم و مختص به همه افراد برای سلامت جامعه است یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه عفاف حجاب آن مواجه هستیم جدا دیدن حوزه عفاف و حجاب از دیگر حوزه است در حالی که باید همه عوامل را به صورت پیوسته و زنجیر وار در نظر بگیریم اگر رسانه‌ها و فضای مجازی سبک زندگی غربی را ترویج کنند انتظار اینکه عفاف و حجاب  در جامعه رشد و نمو پیدا کند بیجا است از معضلات ما این است که حجاب را به صورت جداگانه و مستقل در نظر نگیریم و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی و قانونگذاری متولی حجاب باشند.

راهکارهای اجرایی حجاب در همه دستگاه ها پییگیری شود

زهره الهیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری گفت:  مجلس یازدهم که در ابتدای گام دوم انقلاب شکل گرفته است باید موضوع عفاف و حجاب را در اولویت های خود قرار دهد، در ارتباط با عفاف و حجاب باید بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده است که که اکنون در وضعیت مطلوبی به این لحاظ نیستیم.

وی افزود: در جامعه ایرانی و اسلامی خانواده به عنوان واحد بنیادین تشکیل دهنده جامعه باید مورد اهمیت باشد؛ در موضوع عفاف و حجاب باید نقش خانواده‌ها را جدی بگیریم اگر می خواهیم این فرهنگ را به نسل آینده منتقل کنیم باید نقش خانواده ها را مهم در نظر بگیریم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در مورد راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب در همه دستگاه‌ها پیگیری کنیم و در مجلس آن را به قانون تبدیل کنیم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این باید فرهنگ مد و لباس را نیز ساماندهی کنیم؛ آسیب شناسی در این بخش‌ها باید بررسی شود که چه دستگاهی در کار است که فرهنگ مد و لباس ما اینچنین مورد هجمه فرهنگی قرار گرفته است.

وی گفت:  اگر قرار است تمدن نوین اسلامی را مدنظر داشته باشیم باید پوشش را نیز به نوعی ساماندهی کنیم که ما را به سمت فرهنگ نوین اسلامی هدایت کند؛  وزارت ارشاد و کشوربه وظیفه خود در این زمینه به وظایف خود عمل کنند و به پوششی که جایگاه زن ایرانی را با رعایت تنوع در رابطه با دقت هنری در نظر داشته باشیم؛ در این راستا نهادها و سازمان‌های مردمی باید مشارکت داده شوند تا بتوانیم این فرهنگ را نهادینه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha