خبر فوری: رفع فیلترینگ

قصه باید برازنده قامت قصه گو باشد

بندرعباس- ایرنا- نویسنده و پژوهشگر قصه‌های بومی هرمزگان به سه رکن اصلی ومهم درقصه گویی یعنی قصه، قصه گو و مخاطب اشاره کرد وگفت: قصه‌ها مانند لباس هستند و باید به قامت قصه گو برازنده باشند.

مجبد ذاکری روز دوشنبه در نشست تخصصی انجمن قصه گویی شاخه استان افزود: برای شروع بهتر است قصه‌ای را انتخاب کنید که در وهله نخست خودتان را راضی کند و بزرگ ترین چالشتان این باشد که آیا این قصه با روحیه تان سازگار است و من از عهده روایت آن برمی آیم یا نه؟
وی با اشاره به قالب‌های نگارشی نظیر قصه، داستان، حکایت، قطعه ادبی و شعر گفت: باید بدانید قصه و داستان از هم متفاوتند؛ درقصه توالی زمان داریم و زمان تقریبا مفهومی ندارد.
این کارشناس حوزه هنری هرمزگان اظهارداشت: در قصه‌ها شخصیت‌ها یا سفید یا سیاه اند و حوادث خارق العاده اتفاق می‌افتد؛ در حالی که داستان برشی از زمان است و شخصیت‌ها گاهی خاکستری اند.
ذاکری با اشاره به این که قصه گویی هنر بیان و تعریف قصه است به شرح مختصری از اهداف و انواع قصه گویی پرداخت.
نویسنده هرمزگانی اظهارداشت: اهداف قصه گویی یعنی چه چیزی با قصه به مخاطب منتقل می‌شود و چگونه می‌توان به اهدافی همچون انتقال تجربه به دیگران، آشنایی با قومیت‌ها و آداب و رسوم دست یافت.
ذاکری همچنین به اهداف دیگری همچون کمک به رشد زبانی، پرورش تخیل و رشد درونی و عقلانی بویژه در کودکان، ایجاد عشق و علاقه به ادبیات و پرورش مفاهیمی چون آزادی اشاره کرد.  
وی افزود: قصه گویی می‌تواند کتابخانه‌ای، اردویی، خانگی، مذهبی، نقالانه و تماشاخانه ای باشد. 
نویسنده و پژوهشگر قصه‌های بومی هرمزگان گفت: انتخاب قصه توجه به این نکته ضروری است که بعضی قصه‌ها مناسب داستان بودن هستند، نه قصه گفتن و قصه مناسب برای قصه گویی باید مناسب نقل و گفتن باشند. 
وی با اشاره به اهمیت توجه به روحیه مخاطب و تناسب قصه با گروه سنی افزود: قصه گو خالق و آفرینش گر است و باید بتواند با دست خالی هم مخاطبش را با خود همراه کرده و برای این مهم باید به روحیه مخاطبش مسلط باشد.
ترانه سرای هرمزگانی افزود: دنیای کودک سرشار از رنگ و نور، ترانه و احساسات و دنیای نوجوان دنیای سوژه‌های جذاب اطرافش مثل کشمکش و هیجان است؛ در هر ۲ گروه باید زمان قصه نه کوتاه و نه بلند باشد و قصه‌های تصویرساز و سوژه هایی که لمس کرده و دیده‌اند باعث لذت و همراهی شان می‌شوند.
 این داور جشنواره قصه گویی کانون استان هرمزگان ،در ادامه نشست به ویژگی‌های یک قصه گوی خوب پرداخت و گفت: اصلی ترین دنیای قصه گو دنیای کلمات است، کلمات در قصه مانند آدم‌ها شخصیت دارند و باید در جای خود قرار بگیرند و قصه گو باید بار کلمات را درست ادا کند.
 ذاکری اظهارداشت: صدای تاثیرگذار، ارتباط چشمی با مخاطب، دست‌ها و حرکات مناسب و به موقع آن‌ها و حافظه قوی از جمله عوامل موثر یک قصه گوی خوب هستند.  
این نویسنده ادبیات بومی هرمزگان گفت: بازآفرینی در قصه گویی در واقع آفرینش دوباره قصه با انتخاب و بیان صحیح کلمات، صدا، چشم ، دست و حافظه قصه گو است.

آموزش‌ شیوه‌های بازآفرینی قصه‌ها به شکل مجازی ادامه می‌یابد
 
 کارشناس مسوول انجمن قصه گویی هرمزگان نیز گفت: این نشست با هدف شناخت اصولی و آموزش شیوه‌های بازآفرینی در قصه‌ها به شکل یک کارگاه چند جلسه‌ای مجازی ادامه خواهدداشت.
ناهید پذیرایی افزود: شرکت کنندگان در این سلسه نشست‌ها در پایان به قصه‌های بازآفریده و مناسب نقل دست خواهندیافت.
نشست تخصصی انجمن قصه گویی شاخه هرمزگان  به همت  ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان  و با حضور  مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی و کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری  و نزدیک به ۳۰ مربی فرهنگی هنری و ادبی  سراسر استان برگزار شد.
درپایان این نشست شرکت کنندگان به طرح پرسش‌های خود درباره قصه و قصه گویی پرداختند و مدرس نشست با معرفی یک کتاب از کتاب‌های منتشر شده ی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آن‌ها خواست برای شروع بازآفرینی قصه‌ها، برای جلسه بعد انجمن، قصه گویی صوتی کتاب را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha