۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 83853673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقویت زیرساخت‌های آب و فاضلاب خراسان شمالی 

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83853673
تقویت زیرساخت‌های آب و فاضلاب خراسان شمالی 

بجنورد- ایرنا- تامین آب سالم و بهداشتی برای ساکنان شهرها و روستاها از اولویت‌های دولت تدبیر و امید عنوان شده است و البته در خراسان شمالی توسعه و تامین زیرساخت‌های این بخش جدی‌تر از  گذشته در دست اقدام قرار گرفته است.  

به گزارش ایرنا اکنون مردم خراسان شمالی در ۲۴ نقطه شهری و بیش از ۷۰۰ نقطه روستایی از آب سالم و بهداشتی بهره مندند و ساری و جاری شدن خدمات آب و فاضلاب در شهرها و روستاهای این خطه، سبب جوشش امید در میان مردمان شده است.  

 افزایش پوشش خدمات رسانی به روستاها، اقدامات گسترده برای تامین آب پایدار شهرها و نیز ارتقای بهره مندی شهروندان از خدمات فاضلاب، از اقدامات مهم در زمینه ارتقای زیرساخت های آب و فاضلاب در استان است که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.

افزایش پنج درصدی جمعیت زیر پوشش آب 

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دستیابی به آب سالم، نیاز اساسی شهروندان و روستاییان است و البته در این دولت، در این زمینه، توجه خاصی صورت گرفته است.  

رضا عطایی اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در این دولت جمعیت زیر پوشش خدمات آبرسانی در روستاها پنج درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: جمعیت روستایی زیر پوشش آب آشامیدنی در استان در ابتدای دولت تدبیر و امید ۳۲۵ هزار و ۸۵۲  نفر بود که این رقم اکنون به ۳۴۱ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است.

عطایی افزود: شمار مشترکان آب روستایی در ابتدای دولت ۹۹ هزار فقره بود که این رقم اکنون به ۱۱۹ هزار فقره افزایش یافته است.

وی گفت: با تکیه بر توان مهندسان و متخصصان داخلی سطح برخورداری مناطق محروم از نعمت آب ارتقا یافته و شاید بزرگترین دستاورد دولت، ایجاد تعادل در بهره مندی از آب بین مناطق محروم و برخوردار بوده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی افزود: این شرکت با سرلوحه قرار دادن توجه به اقشار آسیب پذیر، برخورداری روستاییان از کیفیت و کمیت مطلوب آب آشامیدنی را هدفگذاری کرده است.

این شرکت با سرلوحه قرار دادن توجه به اقشار آسیب پذیر، برخورداری روستاییان از کیفیت و کمیت مطلوب آب آشامیدنی را هدفگذاری کرده است

عطایی خاطرنشان کرد: ۶۸۹ باب مخزن با حجم ۹۰ هزار و ۹۰۶ مترمکعب و ۱۵۰ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۶۱۵ لیتر بر ثانیه به صورت شبانه‌روزی آب آشامیدنی ساکنان روستاهای زیر پوشش در استان را تامین می کنند.

توسعه خدمات فاضلاب

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم درباره طرح های فاضلاب در روستاها گفت: اجرای طرح های فاضلاب به منظور حفاظت از محیط زیست مورد توجه این شرکت است و در سال های اخیر سه پروژه تصفیه فاضلاب در روستاهای طبر، اسلام آباد و تازه قلعه به بهره برداری رسیده که ساکنان این روستاها از سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب بهره مند شده اند.

عباسعلی گریوانی اظهار داشت: اکنون مجموع طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در سطح روستاهای استان حدود پنج هزار کیلومتر است.

وی درباره خدمات فاضلاب در شهرها نیز گفت: شمار مشترکان فاضلاب در شهرهای استان از ۴۵ هزار فقره سال ۹۲، اکنون به ۶۸ هزار فقره رسیده است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: در این دولت، شمار مشترکان فاضلاب در شهرهای استان نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است.  

در این دولت شمار مشترکان فاضلاب در شهرهای استان نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است

وی گفت: حجم فاضلاب جمع آوری شده از ۱۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز در سال ۹۲، به ۲۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه روز در وضعیت فعلی رسیده است، علاوه بر آن طول شبکه جمع آوری فاضلاب هم از ۳۴۰ کیلومتر سال ۹۲ به بیش از ۵۱۳ کیلومتر رسیده است که در این زمینه شاهد ۵۱ درصد رشد هستیم.  

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی تصفیه خانه های استان هم از ۲۷ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز  در سال ۹۲، اکنون با حدود ۵۰ درصد رشد به ۴۱ هزارو ۳۰۰ مترمکعب در شبانه روز رسیده است.  

افزایش حجم مخازن ذخیره آب 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم درباره خدمات دولت در زمینه آبرسانی به شهرهای استان گفت: شمار جمعیت شهری زیر پوشش از ۴۸۴ هزار و ۴۶۱ نفر در سال ۹۲ به ۵۲۱ هزار و ۱۸۹ نفر در وضعیت کنونی رسیده است که حاکی از رشد ۸ درصدی در این زمینه است.

غلامحسین ساقی اظهار داشت: اکنون تمام شهروندان استان از آب سالم و بهداشتی بهره مند هستند و تمرکز شرکت آب وفاضلاب بر مدیریت مصرف با فرهنگ سازی مناسب و کاهش آب بدون درآمد با اصلاح شبکه های فرسوده است.

وی افزود: شمار مشترکان آب در شهرهای استان از ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ فقره در سال ۹۲ اکنون به بیش از ۲۰۰ هزار مشترک رسیده است که بیش از ۲۳ درصد رشد دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه افزایش حجم مخازن، یکی از اقدامات شاخص در زمینه تامین آب شهری استان است گفت: با ساخت ۱۷ باب مخزن جدید، ۵۹ هزار و ۲۰۰ متر مکعب به حجم مخازن آب شرب شهرهای خراسان شمالی افزوده خواهد شد.

ساقی اظهار داشت: تامین آب شرب شهروندان در سال و به ویژه در ساعات اوج مصرف از دغدغه های مهم این شرکت است و یکی از راه های اساسی در این رابطه وجود مخازن ذخیره آب مناسب در هر شهر است که می تواند با ذخیره سازی آب در مواقعی که مصارف پایین است، جوابگوی مواقع پرمصرف باشد.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت شهرنشین در استان و نیاز به منابع آبی جدید، نیاز به مخازن ذخیره آب نیز نمود بیشتری داشته بطوری که حجم مخازن در حال بهره برداری، گنجایش ذخیره سازی آب مورد نیاز شهروندان را در مواقع پیک مصرف نداشته، بنابراین شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی در سال جاری با برنامه ریزی های که انجام داد توانست ۱۷ پروژه احداث مخزن جدید با حجم مجموعاً ۵۹ هزار و ۲۰۰ متر مکعب تعریف کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: این رقم در مقایسه با حجم مخازن ذخیره ای که از ابتدای ایجاد تاسیسات آبی در استان ساخته شده است  در حدود ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.

شمار کل مخازن آب از ۵۴ باب در سال ۹۲ به ۷۸ باب در وضعیت کنونی رسیده است و حجم آنها هم در این مدت   با ۸۷ درصد رشد، از ۱۰۳ هزار  مترمکعب به بیش از ۱۹۳ هزار متر مکعب رسیده است

ساقی خاطرنشان کرد: شمار کل مخازن آب از ۵۴ باب در سال ۹۲ به ۷۸ باب در وضعیت کنونی رسیده است و حجم آنها هم در این مدت   با ۸۷ درصد رشد، از ۱۰۳ هزار  مترمکعب به بیش از ۱۹۳ هزار متر مکعب رسیده است.  

وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید، حداکثر ظرفیت منابع تامین آب در بخش شهری ۴۱ میلیون مترمکعب در سال بود که اکنون به حدود ۴۵ میلیون مترمکعب در سال رسیده است.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی افزود: آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر استان شامل بجنورد، شیروان و اسفراین از سد تأمین می شود که نیاز است تا منابع پایدار برای این شهروندان هم با حفر چاه، ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: حجم آب سطحی استحصال شده از ۱۲.۵ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ اکنون به ۲۰.۱ میلیون مترمکعب در سال رسیده و حجم آب زیرزمینی استحصالی هم در این مدت از ۲۴.۵ میلیون مترمکعب به ۲۲.۵ میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته که این موضوع به عدم افت سطح آب زیرزمینی دشت های استان کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این مدت حجم کل تولید آب که نشان از رشد تقاضا دارد از ۳۷ میلیون مترمکعب در سال به ۴۲.۶ میلیون مترمکعب در سال رسیده است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، بیش از ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و بیش از ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha