حجت الاسلام سعیدرضا عاملی در دیدار با رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، چهار موضوع سهمیههای کنکور، کنکور، جمعیت و خانواده همچنین اقتصاد دانشبنیان را از مسایل اصلی مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال جاری عنوان کرد.
وی به موضوع سهمیههای کنکور اشاره و خاطرنشان کرد: لایحه ساماندهی سهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیههای کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد که دبیرخانه این شورا نقش هماهنگ کننده بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ایفا خواهد کرد.
عاملی با بیان این که تجربههای مختلفی برای کنکور در دنیا وجود دارد، افزود: کنکور به عنوان آزمونی که در چهار ساعت سرنوشت دانشآموز همراه با اضطراب، نگرانی و فشار عصبی تعیین میشود، روش دقیقی نبوده و برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشورهای جهان متداول نیست.
وی با تأکید بر یک صدا بودن و نیاز به همدلی در کشور گفت: بحثهای حاشیهای و تضادهای کور، خستگی اجتماعی به وجود می آورد و در فضای داخلی و بینالمللی اثر تخریب کننده دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسیر همکاری و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس روشن است، یادآور شد: حوزههای کاری مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس گسترده است.
عاملی گفت: در امور کلان مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری مرتبط با قوای سه گانه و همچنین سیاستهای کلان مرتبط با جامعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذاری میکند که مصوبات شورای عالی حکم قانون را داشته و لازمالاجراست اما موارد مربوط به مقررات و قوانین مردم نیازمند به قانون مجلس شورای اسلامی هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع جمعیت ارزشمند است ولی به قانون نیاز دارد، اشاره کرد و افزود: ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نیز در این خصوص تأکید و گله داشتند اما متأسفانه قانون جمعیت و تعالی خانواده تقریباً ۹ سال است که در مجلس مطرح شده و به نتیجه نرسیده است.
عاملی بر ضرورت ایجاد یک سازوکار بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: اصل این سازوکار با عضویت رؤسای کمیسیون آموزش، بهداشت و فرهنگی مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورا تعریف شده است اما از آن طرف مجلس؛ سازوکاری برای حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که طب سنتی در سند نقشه جامع علمی کشور طرح شده است، گفت: رشتههای ترکیبی بین پزشکی مدرن و سنتی ظرفیتی خاص و از جمله موضوعات مشترک برای همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون بهداشت مجلس است.
عاملی در دیدار با رییس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری به وجود آورده است
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت ۴۰ ساله تجربه و بلوغ نظام برنامهریزی فرهنگی و آموزش عالی را دارد.
عاملی تصویب سند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان، آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، تأسیس کرسیهای آزاداندیشی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و... و مجموعه ظرفیتهای ایجاد شده در حوزه علم و فناوری را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در ایجاد سیستم و نظام، عملکرد قابل قبولی داشته و موفق بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری کشور به وجود آورده است.
عاملی تأمین زیرساختهای سیاستگذاری، برنامهریزی و نهادسازی را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: نتایج آن در رتبه علمی ایران در جهان، رابطه دانش با اقتصاد، صنعت و فناوری و استقلال قابل توجه کشور در حوزه تولید اقلام مورد نیاز مردم اعم از مواد غذایی و دارو و... مشاهده میشود.
وی با بیان این که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوعات مشترکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اظهار داشت: شورای تحول نوسازی نظام آموزشی کشور با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن این سند تشکیل شد و باید اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دبیرخانه این شورا پیگیری و نظارت شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در حوزه سیاستگذاری و تقنین و تفکیک در امر نظارت و ارزیابی اجراییسازی تأکید کرد: هماهنگی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از تداخلات در سیاست گذاری، مقررات گذاری و نظارت بر اجرایی شدن مصوبات شورای عالی شکل گیرد که با ایجاد کمیته تلفیق بین دبیرخانه شورا و مجلس میتوان در این مسیر حرکت کرد.
ضرورت پیوستنگاری قوانین از سوی مجلس
به گزارش روز سه شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصغر عبداللهی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور مجلس و فراسازمانی در ابتدای جلسه به وجوه مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس اشاره کرد و گفت: امید است در این دوره از مجلس تعاملات بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ادوار گذشته عمیقتر شود.
وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک پارلمان چابک، زودبازده، هماهنگ و همراه با آنچه که کمیسیون بهداشت مجلس در عرصه سلامت به دنبال آن است، مطرح است.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: پیوستنگاری قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی به منظور اینکه اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شود، امری ضروری است.
عبداللهی با تأکید بر اینکه بعضی از اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر موضوعی با کمیسیون بهداشت مجلس مشترک است، افزود: سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در سال ۱۳۹۴ در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت و ضرورت دارد برای اجراییسازی آن تقسیم کاری بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
وی سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، سند ملی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را نیز از نظر موضوعی با کمیسیون بهداشت مجلس مرتبط دانست و گفت: موضوع جمعیت نیز از موضوعات مشترک است که ضرورت دارد تصویب قانون جمعیت در اولویت مجلس شورای اسلامی باشد.
لزوم تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس برای حل موضوع سهمیههای کنکور
منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سهمیههای کنکور گفت: بعضی از سهمیههای کنکور مصوب مجلس شورای اسلامی است و ضرورت دارد با تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس موضوع سهمیهها حل شود.
وی درمورد موضوع مالکیت فکری گفت: مالکیت فکری به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه و رشد علم و فناوری در سند نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است اما متأسفانه در اجرای آن کوتاهی شده که نیاز به حمایت بودجهای از سوی دولت دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد رشته پزشکی گفت: داوطلبین رشته پزشکی باید به مهارت و دانش پزشکی علاقهمند باشند و میتوان سازوکاری فراهم کرد که پذیرش در رشته پزشکی از دوره لیسانس باشد.
تنها راه عدالت در حوزه سلامت، داشتن پزشک خانواده است
حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس هم در این دیدار ه موضوع سهمیههای کنکور اشاره کرد و گفت: مشکلاتی در حذف ظرفیت بهیاری در کنکور سراسری پیش آمد چرا که دیپلم بهیاران با دیپلم تجربی متفاوت است و کتابهای خاص خود را دارد که در این خصوص با شورای عالی انقلاب فرهنگی نامهنگاری شده است.
وی درمورد رشته پزشکی اظهار داشت: این پیشنهاد که پذیرش پزشکی بعد از گذراندن دوره لیسانس انجام شود، پیشنهاد خوبی است و در بعضی از کشورها نیز اجرایی شده است.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درمورد موضوع جمعیت تصریح کرد: ضرورت دارد نخبگان و تحصیلکردههای کشور به فکر فرزند آوری باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که موضوع جمعیت چندین سال است که در مجلس طرح و بررسی شده است، افزود: اعضای کمیسیون بهداشت مجلس پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه برای موضوع جمعیت در مجلس دارند، که البته به نظر بنده با توجه به آماده بودن قانون جمعیت نیازی به تشکیل کمیسیون ویژهای نیست.
وی با اشاره به موضوع طب سنتی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در رابطه با موضوع طب سنتی این است که مقرر شده است کمیتهای برای طب سنتی در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شود.
شهریاری به رعایت موضوع عفاف و حجاب در کادر درمان تأکید کرد و اظهار داشت: رعایت عفاف و حجاب به اعتقاد رئیس بیمارستان و دانشگاه نیز بستگی دارد و باید رؤسای بیمارستانها و دانشگاهها اعتقادات دینی مستحکم داشته باشند.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در سال ۱۳۶۵ سهمیهای برای پذیرش پزشک زن در کنکور در نظر گرفته شد اما متأسفانه این سهمیه به درستی مدیریت نشده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ هزار پزشک داریم که تجربه حتی یکبار نسخه نوشتن ندارند که یا از کشور خارج شدهاند و یا به کارهای دیگری مشغول هستند.
شهریاری به اختلاف دستمزد پزشک عمومی، متخصص، جراح و جراحیهای خاص اشاره کرد و گفت: تنها راه عدالت در حوزه سلامت، داشتن پزشک خانواده است و در حوزه سلامت خلاء قانونی نداریم اما نظارت به درستی انجام نمیشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید قانون عدالت آموزشی در حوزه سلامت و سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت، مدیریت شوند.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس بر آمادگی این کمیسیون در تعامل با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید و ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره جدید انقلابی عمل کند و خدمتگزار مردم و نظام باشد.
چهار هدف آموزش، پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و تربیت تأمین شود
حمید امیدوار معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ادامه این دیدار گفت: اگر در حوزه علم و فناوری کشور چهار هدف آموزش، پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و تربیت تأمین شود، میتوان دستاورد عمدهای در این حوزه کسب کرد،
وی تأکید کرد: کشور در حوزه آموزش و پژوهش وضعیت خوبی دارد و موضوع آموزش قبل از کنکور در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش پس از کنکور و همچنین پژوهش در سند نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است.
امیدوار با اشاره به اقتصاد دانش بنیان گفت: در سند نقشه جامع علمی در مورد اقتصاد دانشبنیان به اینکه نسبت فناوریهای داخلی به کل فناوریها باید به ۵۰درصد برسد تأکید شده است.
آمادگی کمیسیون آموزش مجلس برای تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی
علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در سخنانی اظهار داشت: از طریق آموزش میتوانیم کشوری توسعه یافته شویم، البته آموزشی که به اقتصاد مرتبط باشد و درآمدزا باشد.
منادی ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس در تلاش است که مرکز پژوهشهای مجلس زیر نظر کمیسیون آموزش باشد چرا که در این صورت امکان نظارت بیشتر فراهم میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ۳۰ دستگاه حوزه علم و فناوری به کمیسیون آموزش مجلس مرتبط است، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس موظف شدند که هر نفر به صورت جداگانه مسئول ارتباط با این دستگاهها باشند.
وی پیشنهاد داد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس در شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تعامل بیشتر دبیرخانه شورای عالی و مجلس حضور داشته باشند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این کمیسیون برای همکاری و تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرایی سازی اسناد و مصوبات این شورا آمادگی کامل را دارد.
نظر شما