لمس کرونا از فاصله نزدیک

کرمانشاه- ایرنا- کرونا، تجربه درد و رنج روزهای سخت بیماری برای مبتلایان را به ارمغان دارد و قربانیان خود را در لبه پرتگاه مرگ و زندگی قرار می‌دهد، یادآوری این حال‌ و روز تلنگری برای دیگر افراد جامعه محسوب می‌شود.

انتقال و به اشتراک گذاشتن تجربیات بیماری در روزهای سختی که گاه فرد بهبود می یابد و گاه جان می بازد، تلنگری برای افرادی است که با بی خیالی به پیامدهای ویروس کرونا، زندگی می کنند و خود را در برابر این ویروس منحوس ایمن می دانند.

افرادی که حضور غیرضروری در اجتماع را به درخانه ماندن ترجیح می دهند، به هزار و یک بهانه از رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک خودداری می کنند، از شرکت در مراسم ختم و شادی نمی گذرند و یا علایم این بیماری را به دلیل برچسب نزدن از دیگران پنهان می کنند و آنچه که در نهایت به دست می آورند از دست دادن جان و یا یک عمر زندگی با عوارض این ویروس مرگبار است.

متاسفانه نوع نگاه و برچسب زدن به مبتلایان و بهبودیافتگان از کرونا، موجب شده که مبتلایان و خانواده های آنان از افشای نام خود در مصاحبه ها و یا گفت و گوهای تصویری خودداری کنندT از همین رو اسامی نام برده در این گزارش مستعار است، با این حال انتقال تجربیاتی که می تواند پیشگیری کند و ناجی جان باشد اولویت دوچندان دارد.

جولان کرونا در بازار کرمانشاه

بازار کرمانشاه به دلیل ازدحام و جمعیت بالایی که دارد از جمله اماکن پرخطر در روزهای کرونایی محسوب می شود، کسبه هایی که سالها است در این مکان امرار معاش کرده و شغل دیگری ندارند با هر سن و سالی که دارند مجبورند که هر روز با طلوع خورشید، کرکره های غرفه خود را بالا برنند تا بتوانند لقمه ای حلال بر سر سفره بیاورند.

«حاج محمود» که بیش از ۸۰ سال سن دارد و جوانی خود را از طریق کسب و کار در بازار اسلامی شهر کرمانشاه به پیری رسانده چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در خانه بستری می شود.

دختر وی در زمینه علایم این ویروس به ایرنا گفت: با وجود اینکه پدرم مسایل بهداشتی را رعایت می کرد ولی روزانه با مشتریان بسیاری مواجه بود که از رعایت حداقل پروتکل های بهداشتی اجتناب می کردند، پس از اینکه پدرم به مدت سه روز میل به غذا را از دست داد به وی مشکوک شدیم و برای انجام آزمایش اقدام کردیم.

«رحمان نژاد» افزود: پس از مثبت شدن تست کرونای پدرم، ترجیح دادیم با تجویز و نظارت پزشک، پدرم در منزل بستری و قرنطینه شود، او اکنون فرآیند درمان را طی می کند و به بهبودی نسبی دست یافته ولی همچنان به هنگام صحبت کردن دچار سرفه های شدید می شود.

وی افزود: همه اعضای خانواده برای درامان ماندن از این ویروس به مکان دیگر منتقل شده اند، روزهای سختی را سپری می کنیم، پدرم از دیدن خانواده خود محروم شده بیشتر ساعات روز را با تنهایی سپری می کند، گاه سردردهای شدیدی به سراغ او می آید، تنها یکی از فرزندان برای تهیه غذا و دارو به صورت کاملا ایزوله با وی در ارتباط است و روزانه چندین مرتبه خانه را ضدعفونی می کند.

ده ها بهانه بی مورد برای استفاده نکردن از ماسک

«گودرزی» از دیگر کسبه بازار سنتی شهر کرمانشاه، به ایرنا گفت: در اطراف غرفه ام چندین فروشنده به این بیماری مبتلا شده اند ولی تنها پس از چندین روز قرنطینه، باز هم به غرفه آمده اند و سعی می کنند نسبت به این ویروس بی تفاوت باشند.

وی که خود نیز نسبت به زدن ماسک رغبت چندانی نشان نمی دهد در واکنش به تذکر  این جمله که «مرگ فقط مربوط به مرغ همسایه نیست»، گفت: بیشتر روز خود را در این مکان سپری می کنم و استفاده از ماسک تنفسم را با مشکل مواجه می کند و خوشبختانه استفاده نکردن از آن، تاکنون مشکلی برای من ایجاد نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این همه خوش خیالی و یک عمر تنفس با دستگاه اکسیژن را به استفاده از ماسک ترجیح می دهد تنها سکوت اختیار کرد.

«محسن صمدی» قصه ای دیگر دارد، او که دارای سه فرزند خردسال است از نخستین روزهای قرنطینه به همراه خانواده در خانه مانده است.

محسن به دلیل مصرف داروی رماتیسم، بنیه بدنی ضعیفی دارد که با ابتلا به کرونا در لبه مرگ و زندگی قرار گرفت.

او با وجود سرفه های خشکی که به سراغش می آمد به ایرنا، گفت: پس از بازگشایی ادارات و پس از یک‌ماه قرنطینه خانگی به سرکار رفتم و همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کردم تنها سه روز و در ساعاتی از روز از ماسک استفاده نکردم غافل از اینکه پیش از من چندین نفر در محل کارم به کرونا مبتلا شده بودند.

وی افزود: در خانه قرنطینه شدم و به مدت ۲ هفته در اکثر اوقات در تب شدید سوختم و حتی این علایم را به همسرم نیز منتقل کردم و سخت‌ترین روزهای عمرم را پشت سرگذاشتم روزهایی که هنوز هم پیامدهای آن پابرجاست و به دلیل داشتن یک ریه آسیب دیده به سرفه های خشک مبتلا هستم.

محسن یادآور شد، امیدوارم هیچ کس روزهای تلخ و سخت این بیماری را تجربه نکند و هر اندازه که استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی سخت باشد در مقابل به قربانی شدن توسط این ویروس، بسیار ناچیز است.

قرنطینه خانگی سالمندان اما و اگر دارد

بیماری ها رابطه نزدیک با سن دارند، به ویژه همین ویروسی که ماه هاست بر همه ابعاد زندگی انسان سایه افکنده سالمندان و افراد آسیب پذیر را بیش از دیگران تهدید می کند.

خانه نشینی و رعایت موازین بهداشتی راه حل کلیدی و آسان این ویروس مرگبار برای مردم است، حفاظت از سالمندان و خودمراقبتی آنان در این شرایط سخت کرونایی از ابتلا به بیماری و درگیری با علایم طاقت فرسای این بیماری بسیار آسان تر است

پروین، مادر ۷۷ ساله کرمانشاهی پس از اینکه به دلیل بروز علایم این ویروس در بیمارستان گلستان بستری می شود جان خود را از دست می دهد.

یکی از بستگان وی به ایرنا گفت: این جان باخته از ابتدای شیوع کرونا در خانه بوده و اصلا بیرون نرفته بود که در بررسی کادر درمانی مشخص شد که ویروس به وی منتقل شده است.

عزیزی افزود: تنها فرزندان او که دارای شغل اداری بودند به همراه نوه ها، هرازچندگاهی به خانه اش رفته و به او سرکشی می کرده اند و علامتی در زمینه ابتلا به ویروس نداشته اند.

وی یادآور شد، پروین با علایمی همچون بیحالی، تنگی نفس و حالت تهوع شدید به بیمارستان مراجعه کرد و نتوانست در برابر سختی های آن تاب بیاورد.

برای سالمندان ناقل نباشیم

بیماری های زمینه ای شامل دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، کلیوی و غیره در سالمندان شایع است در عین حال بیماری های مزمن، زمینه را برای شیوع و گسترش بیماری ها فراهم می کند، به این دلیل سالمندان از گروه های پرخطر ابتلا به بیماری های واگیر از جمله کرونا هستند.

«کبری» مادر ۶۰ ساله کرمانشاهی بود که به دلیل ابتلا به کرونا در اسفندماه گذشته جان خود را از دست داد.

پسر وی به ایرنا گفت: مادرم سالها با فشارخون بالا دست و پنجه نرم می کرد که در ابتدا علایمی مانند سرماخوردگی داشت که در ادامه به تب، لرز شدید و عرق سرد دچار شد و پس از چند روز بستری در بیمارستان به علت سکته مغزی جان خود را از دست داد.

«علی نجف زاده» ادامه داد: اسفندماه اوایل شیوع کرونا در ایران بود همانند بسیاری از افراد از جزییات این بیماری بی خبر بودم چند روزی به سرماخوردگی مبتلا شدم ولی به دلیل قدرت بدنی و ورزش روزانه ای که داشتم توانستم بر آن غلبه کنم ولی متاسفانه این ویروس را ناآگاهانه به مادرم منتقل کردم و دچار تاسفی غیرجبران شدم.

زمینه ابتلای مادران باردار به کرونا فعلا اندک است

نزدیک به ۱۲ هزار مادر باردار در استان بسر می برند که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۷ هزار مرتبه غربالگری شده  و اکثر این مادران ۲ بار غربالگری را انجام داده اند.

مادران باردار همانند دیگر شهروندان باید در روزهای کرونایی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، برای ابتدای بارداری انجام هیچ‌گونه تست خاصی در زمینه کرونا نیاز نیست و تنها زوجین از نظر عدم ابتلا به این ویروس باید اطمینان داشته باشند و اگر علایمی نداشته و مشکوک نباشند نیاز به انجام تست نیست.

هرچند که زمینه ابتلای مادران باردار به کووید ۱۹ در کرمانشاه اندک است ولی ۱.۲ دهم درصد از مادران باردار استان به کرونا مبتلا شده اند.

براساس گزارش اعلام شده به ایرنا، «سمانه امینی» مادر بارداری است که در اتاق عمل حین زایمان دچار مشکلات تنفسی می شود که احیا می شود، کادر درمان به کرونا مشکوک می شوند که پس از مثبت شدن تست، مادر برای استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی منتقل می شود که پس از گذشت پنج روز، بهبود می یابد و از بیمارستان ترخیص می شود.

ازدحامی که به بیماری منجر می شود

برگزاری آیین های عزاداری و عروسی یکی از عوامل اصلی انتقال کرونا در کرمانشاه گزارش شده است و جای تامل دارد که با وجود اعمال شرایط قانونی برای فعالیت تالارها و تاکیدات پرسنل درمان بر حضور نیافتن در چنین آیین هایی هنوز هم این ازدحام در کرمانشاه شکل می گیرد.

چنانچه «میثم» جوانی کم سن و سال است که به دلیل شرکت در مراسم عزاداری در یکی از روستاهای کرمانشاه، با تنگی نفس به بیمارستان گلستان مراجعه کرد و نسبتا با حال خوب مرخص شد.

او به ایرنا گفت: فاقد مشکل زمینه ای و بیماری خاص هستم و در این پنج روز از دستگاه اکسیژن استفاده کردم.

میثم در خصوص علایم این ویروس گفت: علاوه بر تنگی نفس، حس بویایی خود را از دست دادم و با اصرار خانواده ام برای معاینه به بیمارستان رفتم که در نهایت بستری شدم.

میثم ادامه داد: با وجود اینکه می دانیم شرکت در چنین آیین هایی خطر بزرگی محسوب می شود ولی برخی باورها و فرهنگ های قومی در کرمانشاه موجب شده که این برنامه ها همچنان برگزار شود و از سوی دیگر شرکت نکردن در آن دلخوری دیگران را به دنبال دارد.

یک عمر زندگی با دستگاه اکسیژن

«سعید» قربانی دیگری است که به دلیل حضور در مراسم عروسی میزبان ویروس کرونا شده است.

نفس وی به شدت تنگ می شود و با وجود تلاش کادر درمان بیمارستان گلستان، تاکنون شرایط وی به گونه ای نشده تا مجوز ترخیص بگیرد و به محض جداشدن اکسیژن چهره اش کبود می شود و به سرفه می افتد.

 پزشکان بعید می دانند که سعید بتواند تا آخر عمر بدون اکسیژن زندگی کند.

میانگین سن فوتی ها در کرمانشاه ۶۲ سال است

در ادامه مدیر پرستاری بیمارستان گلستان به ایرنا گفت: اگر در زمینه ابتلا به ویروس کرونا سن و جنسیت قایل شویم سخت اشتباه کرده ایم، قربانیان این ویروس در هر سن و سالی گزارش شده اند.

«سیروس میرزایی» اظهار داشت: میانگین ابتلا به کووید ۱۹ در کرمانشاه در حدود ۴۵ سال گزارش شده است و میانگین فوتی ها در حدود ۶۲ سال گزارش شده است.

سهم بزرگ دورهمی ها برای ابتلا به کرونا

میرزایی با تاکید براینکه بیشترین آمار بستری شدگان و مبتلایان کرونا در کرمانشاه به دلیل شرکت در دورهمی و مراسم ختم و عروسی است، گفت: مردم باید کرونا را جدی بگیرند، شاید در ظاهر و در روزهای اخیر تعداد مراجعان ما کاهش یافته ولی مراجعه کتنندگان نسبت به گذشته خیلی بدحالتر شده اند و به اکسیژن وابستگی بیشتری دارند و رشد به سمت وخیم شدن وضعیت جسمانی است.

میرزایی ادامه داد: برخی افراد به دلیل بی توجهی به علایم و یا پنهان کاری از دیگران، با تاخیر به ما مراجعه می کنند ازهمین رو با علایم شدیدتری مواجه می شوند.

به گفته وی، مراسم عروسی در ظاهر در فضای باز برگزار می شود این در حالی است که مهمانان به دور یک میز جمع می شوند، گاه به پای کوبی و گاه به سخنان خانوادگی در کنار هم می پردازند.

این مسوول یادآور شد، علایم ابتلا به کرونا روز به روز در حال تغییر و متنوع شدن است و از اختلالات گوارشی تا سردرد شدید و از دست دادن حس بویایی و چشایی را شامل می شود، کرونا پیر و جوان، قوی و ضعیف را نمی شناسد و همه را درگیر کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۹ نفر در کشور، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

گزارش از زهره کریم زاده

اخبار مرتبط