ریل‌گذاری دولت برای حرکت قطار توسعه چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری از نظر امکانات و زیرساخت‌های توسعه‌ایی، یک استان کمتر برخوردار است، که این کمبود امکانات زیرساختی به عقیده کارشناسان، ریشه تاریخی دارد و از این رو، دولت تدبیر و امید برای سرعت بخشیدن و حرکت مستمر قطار توسعه این استان، با تصویب طرحها و اعتبارات قابل قبول اقدام به ریل‌گذاری در این حوزه کرده است و نمود بازر این طرحها و اعتبارات مصوب شده برای توسعه استان ، در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه قابل بررسی کارشناسانه است.

توجه بیشتر دولت به مناطق کمتر برخوردار، از جمله دستاوردهای اصلی سفر مسوولان کشور به استان‌های کمتر توسعه یافته مانند چهارمحال و بختیاری است.

در همین راستا محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در آخرین روزهای تیرماه تابستان ۹۹ راهی چهارمحال و بختیاری شد تا طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری را پیگیری کند و چندین طرح مهم و مطرح را نیز به بهره‌برداری برساند.

رییس سازمان برنامه و بودجه، در ابتدای سفر خود به استان در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری حضور یافت و در این نشست تفاهم‌نامه اجرای ۴۶ طرح ویژه جهش تولید در این استان را با اقبال عباسی استاندار منعقد کرد.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ۲۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال برای اشتغالزایی ۱۲ هزار و ۳۴۴ نفر در ۱۷ طرح صنعت و معدن، ۲۰ طرح کشاورزی و ۹ طرح خدماتی هزینه می‌شود.

همچنین در تفاهم‌نامه دیگری ساخت یک‌هزار واحد مسکن روستایی محرومان در چهارمحال و بختیاری با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره) با اولویت واگذاری این واحدهای مسکونی به افراد زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و همچنین روستاییان محروم دارای درآمد پایین، امضا شد.

همچنین عملیات اجرایی این طرح به‌ صورت نمادین در روستای شمس‌آباد از توابع شهرستان شهرکرد آغاز و کلنگ‌زنی شد.

در این آیین از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی محرومان روستایی چهارمحال و بختیاری که عملیات اجرایی آن سال گذشته براساس طرح ساخت ۲ هزار و ۴۴۰ واحدی مسکن محرومان در ۳۵۰ روستای این استان با حضور نوبخت در روستای خراجی از توابع شهرستان کیار آغاز شده بود، به بهره‌برداری رسید و براساس وعده نوبخت قرار شد تا در صورت بهره‌برداری کامل از این طرح تا هفته دولت سال‌جاری، یک‌هزار واحد سهمیه جدید ساخت مسکن روستایی ویژه محرومان به این استان اختصاص داده شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در ادامه سفر خود، از روند اجرایی احداث تونل زره حدفاصل شلمزار به ناغان در شهرستان کیار دیدن کرد و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید به شرط تکمیل و بهره‌برداری از این طرح تا دهه فجر سال‌جاری اختصاص داد.

پروژه تونل زره و راه‌های دسترسی آن ۱۳ کیلومتر طول دارد که در آن یک تونل به طول یکهزار و ۴۸۰ متر حفر می‌شود و تاکنون تاکنون ۹۶۰ متر از این تونل حفر شده و ۵۲۰ متر باقی‌مانده است و ۱۶۹ میلیارد ریال برای احداث تونل زره شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری تاکنون هزینه شده است.

با تکمیل و بهره‌برداری از طرح تونل زره و راه‌های دسترسی آن ۳۳ کیلومتر از مسیر دسترسی شلمزار به ناغان در شهرستان کیار حذف می‌شود.

وی در ادامه این سفر از خود به چهارمحال و بختیاری روند از احداث باند دوم محور ارتباطی سه‌راهی گندمان به بلداجی در شهرستان بروجن دیدن و بر تسریع اجرای این طرح تاکید کرد.

در ادامه سفر نوبخت به چهارمحال و بختیاری، عملیات اجرایی جاده دسترسی و پل روگذر بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی ولی‌عصر (عج) بروجن با ۱۸۹ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور اجرای ۴۴ هزار متر مربع زیرسازی دو بانده آسفالت، ۱۷ هزار و ۳۰۰ مترمربع موزاییک فرش و ۹ هزار و ۵۰۰ متر جدول در سفر نوبخت به شهرستان بروجن آغاز شد که از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای ۷۰۰ مترمربع پل‌سازی، ۱۵۰ متر دیوارسازی، ۱۴ هزار مترمکعب عملیات خاکی و دو هزار متر مربع آسفالت هزینه می‌شود.

افتتاح رسمی بیمارستان تازه تاسیس و مرکز آموزشی درمانی ۲۳۹ تختخوابی ولی‌عصر (عج) بروجن با یک‌هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه در زمینی به وسعت ۳۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع با بهره‌مندی از بخش‌های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، کودکان، اورژانس، آی‌سی‌یو، سی‌سی یو، ان‌آی‌سی یو و همچنین پی‌سی‌سی‌یو از دیگر دستاوردهای سفر نوبخت به چهارمحال و بختیاری است.

نوبخت در پایان سفر یک روزه خود به چهارمحال و بختیاری از دو طرح عمرانی استان شامل روند اجرایی قطعه فرادنبه _ سفیددشت در پروژه احداث جاده شهرکرد به بروجن به لردگان و طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد دیدن کرد.

تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد که امسال دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص یافت.

هماهنگی لازم برای تخصیص بقیه اعتبار مورد نیاز راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد انجام شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد ۹۷ کیلومتر طول دارد و در مسیر عبور این راه‌آهن و در محل گردنه "بیدکان" دو تونل به طول ۵.۸ کیلومتر احداث می‎شود و حداکثر سرعت قطار در این خط آهن برای قطار مسافربری ۲۲۰ کیلومتر و برای قطار باری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است.

با اجرای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان‌های بزرگ و صنعتی کشور رخ می‌دهد و فاصله استان‌های جنوبی تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

حدود ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه‌آهن چهارمحال و بختیاری اجرا و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول ۶۲۰ متر حفر خواهد شد.

با راه‌اندازی این خط ریلی ۷۵ میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور ۴۷۰ کیلومتر کمتر می‌شود.

تکمیل و بهره‌برداری کامل از جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به خوزستان از مهمترین اولویت‌های مسوولان ملی و استانی است.

در سفر سال گذشته نوبخت به چهارمحال و بختیاری برای تملک زمین‌های واقع در دو قطعه از جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به خوزستان ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که ۵۰ میلیارد ریال آن مربوط به قطعه شهرکرد به بروجن در حوزه فرادنبه به سفیددشت بوده است.

طول قطعه شهرکرد به بروجن در جاده چهار خطه شهرکرد به بروجن به لردگان ۶۰ کیلومتر است، که تنها ساخت پنج کیلومتر آن باقی‌مانده و بقیه اجرایی شده است.

در این سفر، علاوه بر مسوولان استانی علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، سید مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حضور داشتند.

در  این سفر حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری، قدرت‌الله حمزه و حسین بامیری نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی خواسته‌ها، مشکلات، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها، توانمندی‌ها، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود درباره اقدامات انجام شده در سطح ملی و استانی برای تسریع در روند توسعه استان را ارائه کردند.

محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برای پیگیری طرح‌های اقتصادی مقاومتی به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha