به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمحمدحسین سجادی نیری در «نشست نقد اندیشه و تاثیر کرونا بر کسب و کارهای نوپا» اظهار داشت: تمام اجزای اقتصاد، از شیوع ویروس کووید ۱۹ تاثیر پذیرفتهاند و صد البته کسب و کارهای نوپا نیز از این مسئله مصون نماندهاند. با این همه در زیستبوم نوآوری کشور، کسب و کارهای نوپا از این نظر به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کسب و کارهای نوپای هستند که مانند مشاغل سنتی از شیوع ویروس کرونا غافلگیر شدند و دسته دوم شرکتهای نوآوری بودند که تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند و از آن پلهای برای جهش در تولید محصولات جدید ساختند.
نیری ادامه داد: کسب و کارهای نوپای ایرانی در برخی از زمینهها از کسب وکارهای نوپای غربی موفقتر عمل کردند. برای مثال یک شرکت دانشبنیان را که در مدت کمتر از دو ماه خط تولید کامل تولید ماسک و مواد ضد عفونی را در کنار دیگر محصولاتش راه اندازی کرد با یک شرکت عظیم بینالملی مانند اوبر مقایسه کنید که نتوانست خود را با این چالش همگام سازد و ضرر و زیان قابل توجهی متوجه آن شد. کسب و کارهایی که از قبل آمادگی جهش را داشتند و از چابکی فناورانه لازم برخوردار بودند، توانستند از این بحران به نحو مطلوب استفاده کنند.
تبدیل تهدید به فرصت
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: کرونا به ما یاد داد باید به بخش فرس ماژور (رخدادهای غیرقابل اجتناب) برنامه تجاری شرکتها بیش از گذشته توجه کرد. یک استارتاپ باید توجه داشته باشد که ممکن است مسائلی مانند شیوع ویروس یا تحریم پیش بیایید که خارج از اراده او است. میتوان به جای شکوه از این تهدیدها فرصتی ساخت و به موفقیتهای خیرهکننده دست یافت. چنانکه بسیاری از شرکتهای دانشبنیان، علیرغم کوهی از مشکلات، با استفاده از چالش تحریم و نوسانات ارزی، صدها قلم کالای جدید را بومیسازی کردند.
سجادی نیری گفت: کرونا درسهای متعدد دیگری نیز برای ما داشت، ساختارهای اقتصادی در مواجهه با کسب و کارهای نوپا نیازمند دگرگونی کامل است. بسیاری از استارتاپها و شرکتهای نوآور و خلاق مشکلات خود را با ما در میان میگذارند، برای مثال، سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تامین اجتماعی، دو نهادی هستند که باید نگاه سنتی خود را تغییر دهند و شرایط کسب و کارهای نوپا را درک کنند.
مقابله با کرونا
وی با اشاره به اهمیت زیرساختهای مانند فضای مجازی، یادآور شد: صاحبان کسب و کارهای نوپا و تیمهای فناور، افرادی هستند که در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند. ایجاد بسترهای مناسب ارتباطی مانند مهمات مناسبی است که باید به این سربازان خط مقدم رسانده شود. دستگاههای اجرایی باید در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای احدث مکانهای جدید نوآوری، همکاری خود را ارتقا بخشند. خوشبختانه شرکتهای خلاق نیز همراستا با شرکتهای دانشبنیان مشغول مقابله با ویروس کرونا هستند.
سجادی با اشاره به افزایش تعداد شرکتهای خلاق به ۸۰۰ شرکت فعال، گفت: تعداد این شرکتها از۳۰ شرکت به ۸۰۰ شرکت افزایش یافته است و این مسئله باعث تربیت صدها فعال حرفهای در فضای صنایع خلاق شده است که زبان تجارت را درک میکنند. با این همه تعداد این شرکتها هنوز با ظرفیتهای کشور فاصله دارد و برای ایجاد یک رشد انفجاری در حوزه صنایع خلاق نیازمند همکاری تمام دستگاههای اجرایی هستیم. اگر این همکاری و همافزایی محقق شود، میتوان اطمینان داشت که حوزههایی مانند گردشگری، صنایع دستی، انیمیشنسازی و تولید محتوا، صدها میلیون دلار ارز برای کشور به ارمغان بیاورند.
نظر شما