مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: معطلی این تانکرهای ترانزیتی در مرز دوغارون ناشی از فقدان زیرساخت لازم برای پذیرش خودروهای سنگین حامل سوخت در گمرک کشور افغانستان است.
حسین آخوندزاده همچنین "افزایش نیافتن نرخ کرایه تانکرهای حمل سوخت در داخل افغانستان، پرداخت نشدن عوارض گمرکی در مرز اسلامقلعه آن کشور و همچنین در نظر گرفتنه نشدن هزینه افت بار و زمان تلف شده برای خودروهای سنگین از سوی تاجران افغان" را از دیگر علتهای متوقف ماندن تانکرها و کامیونهای ترانزیتی از سمت افغانستان به مقصد مرز دوغارون در ایران برشمرد.
وی افزود: هماینک رانندگان هر یک از تانکرهای سنگین ترانزیت نفتخام از سمت مرز دوغارون به مقصد شهرک صنعتی هرات افغانستان ۲۱ دلار، تانکر حامل بنزین ۲۰ دلار و تانکر حامل گازوییل ۱۹ دلار به عنوان دستمزد حمل مواد سوختی دریافت میکنند.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ادامه داد: دولت افغانستان ظرف سالهای اخیر هیچگونه افزایشی در این نرخها نداده که همین امر نیز باعث اعتراض رانندگان تانکرهای ترانزیت سوخت شده است.
وی به فعالیت ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در خاک ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام تانکرها و کامیونهای ترانزیت و صادرات سوخت و کالا اشاره و بیان کرد: این در حالی است که گمرک افغانستان در آن سوی مرز تنها یک دستگاه باسکول در اختیار دارد.
آخوندزاده گفت: کمبود باسکول در گمرک افغانستان دیگر علت معطلی خودروهای سنگین حامل بار و سوخت در نقطه صفر مرزی ایران برای ورود به افغانستان است.
وی افزود: به منظور تسهیل در روند ورود و خروج خودروهای سنگین در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ساعات کار این منطقه اقتصادی روزانه ۱۰ ساعت از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر تعیین شده است.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ادامه داد: پیرو رایزنی صورت گرفته با مسوولان گمرک اسلامقلعه افغانستان، ظرف هفته جاری وضعیت رفت و آمد خودروهای تانکر حامل سوخت به حالت عادی بازگشته و به معطلی آنها پشت مرز کشور همسایه خاتمه داده میشود.
وی گفت: روزانه ۱۵۰ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیت از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ایران به مقصد هرات افغانستان خارج و ۷۰ دستگاه کامیون خالی از مرز اسلامقلعه آن کشور وارد خاک ایران میشوند.
گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد.
تایباد نیز در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری از شرق تایباد واقع هستند.
دوغارون پر رونقترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب میشود که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت میگیرد.
بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرکهای بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت میشوند.
نظر شما