تقویت و توسعه نیروی انسانی توانمند همواره در جوامع مختلف مورد توجه بوده تا جایی که سرمایه اصلی هر کشور به همین ظرفیت وابسته است.
از وجود منابع طبیعی و نعمتهای خدادادی در هر کشور به عنوان سرمایه نمیتوان غافل شد اما تا نیروی انسانی توانمند وجود نداشته باشد معادن طلاخیز هم مانند تلی از خاک خواهند بود.
مدرسهسازی در جمهوری اسلامی ایران از سالها قبل آغاز شد و در جشنوارههایی که هر سال برگزار میشود وجوه قابل توجهی برای ساخت مدارس اختصاص مییابد که طبق گفته مسوولان نوسازی مدارس خراسان جنوبی ۷۰ درصد تعهدات خیرین از سال گذشته تاکنون محقق شده است.
اما کمبود کلاس درس و وضعیت نه چندان مطلوب تجهیزات آموزشی و از طرفی موضوع مقاومسازی مدارس همچنان به عنوان یک نیاز اساسی وجود دارد و نیازمند عزم جدیتر از سوی خیرین و مردم نیکاندیش در این استان است.
اجرای طرح آجر به آجر به عنوان ایده نو میتواند بخش قابل توجهی از نظر خیرین را در حوزههای مختلف به خود جلب کند که یک نمونه از آن خیرانی هستند که به صورت خاندانی قصد ساخت مدارس را دارند.
در این طرح افرادی که توانایی ساخت مدرسه به صورت کامل را ندارند، میتوانند به هر میزان که توانایی دارند با دولت در تامین کلاس درس همکاری و مشارکت کنند.
آجر به آجر؛ بسته تحولی نوآورانه
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: طرح آجر به آجر اقدام مشارکت جمعی در زمینه ساخت مدارس است که میتوان از آن به عنوان بسته تحولی نوآورانه یاد کرد.
محمود چاوشان افزود: طرح آجر به آجر قبل از این هم به صورت خاندانی در خراسان جنوبی انجام شده بود اما اقدامی سازمان یافته نبود.
وی اظهار داشت: مدرسه خاندان فریدی، مثالی بارز بر این گونه ساخت و سازهای خیری در حوزه مدرسهسازی در شهرستان خوسف است اما خیرین همواره به دنبال طرحی با این عنوان بودند که بتوان با سرمایه کم هم در ساخت مدرسه شریک شد.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی تصریح کرد: در این طرح نوآورانه افراد به صورت جمعی میتوانند هر کدام بخشی از ساخت مدرسه را تقبل کنند یا به حداقل ۳۰ درصد برسانند تا مشارکت ۷۰ درصدی دولت را در ادامه داشته باشد.
او گفت: اگر ۳۰ درصد ساخت یک مدرسه را خیرین برعهده بگیرند، طبق قانون مدرسه با اسم بانی نامگذاری میشود و امروز برای اجرای هرچه بهتر این طرح خود را موظف به کمک برای فرهنگسازی این نوع از باقیات صالحات میدانیم.
چاوشان با بیان اینکه خراسان جنوبی نیازمند کلاسهای درس بیشتری برای دانشآموزان است افزود: فقط ۳۵۰ کلاس درس در مساکن مهر و شهرکهای اقماری کمبود داریم.
وی تصریح کرد: دونوبت برگزار شدن ۳۲۰ کلاس درس از دیگر کمبودها در حوزه مدارس است که نیاز به مقاومسازی بیش از ۴۷ درصد مدارس این نیاز را دوچندان میکند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه خیرین در طرح آجر به آجر میتوانند در پروژههای مقاومسازی مدارس سهیم شوند گفت: طرح آجر به آجر موقعیت مناسبی برای این تحول در استان است.
وی افزود: تجهیز مدارس بخصوص مدارس مناطق کمتر برخوردار از دیگر محورهای طرح آجر به آجر است که خیرین و مردم میتوانند در این زمینه هم وارد عمل شوند.
چاوشان با بیان اینکه تا مهر امسال جشن پایان مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر در خراسان جنوبی برگزار میشود گفت: همکاری و همیاری خیرین در تحقق این هدف مهم قابل تقدیر است.
وی افزود: سال تحصیلی گذشته ۵۹ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانشآموز در خراسان جنوبی داشتیم که با هماهنگیها و تلاشهایی که صورت گرفته در سال تحصیلی جدید مدارس کانکسی از نظام آموزشی استان حذف خواهند شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق آمار ۵۰ کلاس درس زیر ۱۰ دانشآموز کانکسی هم در استان فعال است و با توجه به رایزنیهایی که صورت گرفته است با ورود خیرین و تامین اعتبار قابل توجه به صورت ملی و استانی تا اواخر سال آینده این مدارس هم جمعآوری خواهند شد.
مشارکت ۹۰ درصدی خیرین در مدرسهسازی
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: بیش از ۹۰ درصد طرحها و پروژههای آموزشی در دست احداث استان با مشارکت و همکاری خیرین مدرسهساز انجام میشود.
محمدعلی واقعی اظهار داشت: خشکسالیهای پیاپی، نبود زیرساختهای صنعتی در روستاها و افزایش بیرویه مهاجرت به شهرها باعث شد که بسیاری از مدارس روستایی خالی از دانشآموز شوند این در حالی است که کلاسهای مناطق شهری با ۳۵ تا ۴۰ دانشآموز تشکیل میشود.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ خیر حقیقی و حقوقی در استان داریم افزود: درخصوص مدرسهسازی با اشتیاق ملی و کمکهای خرد روبهرو هستیم که در این راستا طرح «آجر به آجر» طراحی شد و هرکسی با سرمایه خرد میتواند مشارکت کند.
دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: در این طرح هر کسی با یک آجر در ساخت مدرسه میتواند مشارکت کند که برای ما بیش از ساخت مدرسه، این فرهنگ اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: مدرسه یک ساختمان نیست بلکه یک فرهنگ و کانون تحول و عرصه آمادهکردن انسانها برای آینده است همچنین فرهنگ کار خیر در تمام دنیا از باب مسوولیتهای اجتماعی برای بنگاهها و مجموعههای بزرگ اقتصادی مطرح است.
واقعی از چهار برابر شدن اعتبارات مدرسهسازی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: خادمین آموزش و پرورش در خراسان جنوبی خریدار مشارکت خیرین بوده و منتدار این حضور گرم هستند.
طرح آجر به آجر با هدف گسترش و توسعه مدرسهسازی و ساماندهی کمکهای خرد و کوچک خیرین برای سهیم شدن در مدرسهسازی با دستور وزیر آموزش و پرورش در کشور اجرایی شده است.
لزوم ساماندهی امور خیر
عضو و نماینده مجمع خیرین مدرسهساز خراسان جنوبی گفت: اگر امور خیر در حوزههای مختلف ساماندهی شود بسیاری از کمبودها در حوزه زیرساختی رفع خواهد شد.
سید علی طالبی اظهار داشت: طرح آجر به آجر فرصتی مغتنم برای ساماندهی امور خیری است که به نوعی میتوان گفت سرگردانند.
وی اظهار داشت: فقط در ایام برات (یکی از سنتهای دیرینه منطقه خراسان) ۶ میلیارد تومان صرف خرید شکلات و شیرینی در آرامستانها میشود که اگر این پولها به سمت اقدامات خیرخواهانه و باقیات صالحات سوق داده شود بسیاری از کمبودها در حوزه آموزشی برطرف میشود.
نماینده مجمع خیرین مدرسهساز خراسان جنوبی گفت: تامین کلاس درس استاندارد برای فرزندان این سرزمین نیازمند عزم جدی و همگانی است که طرح آجر به آجر میتواند زمینهساز فرهنگسازی عزم ملی برای ساخت مدارس و کلاس درس باشد.
وی ادامه داد: در طرح آجر به آجر حوزههای مختلف شغلی از جمله اصناف را میتوان وارد عمل کرد و مدارسی با عنوان آموزشگاه اصناف، معادن یا با عنوان فرهنگیان، دانشگاهیان و مهندسین تاسیس کرد.
طالبی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی باید از اندک اندک کمکها کارهای بزرگی انجام داد و از آنجا که آیندهسازان به عنوان ثروت اصلی هر کشور شناخته میشوند هرگونه اقدام در این زمینه نوعی سرمایهگذاری است.
بنابر اعلام مسوولان استان با نگاه ویژه دولت و مشارکت خیرین ۹۰ پروژه و ۲۰۰ کلاس درس تا مهر امسال در خراسان جنوبی به بهرهبرداری میرسد.
بیشترین نیاز فضای آموزشی در خراسان جنوبی مربوط به بیرجند مرکز استان است.
نظر شما