ضربان تند عقربه‌های کنتور آب وبرق هرمزگان در روزهای کرونایی

بندرعباس - ایرنا-اکنون حدود یک ماهی هست که تابستان خرماپزان هرمزگان از راه رسیده و گرما و شرجی را با خود به ارمغان آورده و با شدت جریان کرونا در استان عجین شده است.

تابستان امسال همچنین بواسطه نیاز شدید مردم هرمزگان به خنک شدن از گرما و فرار از کرونا، چرخش باد در پره‌ی پنکه‌های رومیزی وسقفی و کولرهای گازی دیواری وپنجره‌ای در استان سرعت گرفته و ضربان تند عقربه‌های کنتور هم ماهانه قبض‌های نجومی برق و آب را برایمان تداعی می‌کند.
درهرمزگان به علت گرمای هوا و نیاز شدید مردم به وسایل برقی همچون کولر، یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و در شرایط کرونایی نیز استفاده زیاد از مانیتور، گوشی همراه جهت فعالیت‌های مجازی و همچنین دوش گرفتن وقت وبی وقت و شست وشوی پی درپی و مرتب دست‌ها؛ مصرف آب و برق خانگی را افزایش داده و کمبود آن بیشتر از جاهای دیگر احساس می‌شود.
مدیریت ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا هم باتوجه به قرمز بودن وضعیت کرونایی شهرهای هرمزگان  جهت کاهش یا قطع این زنجیره محدودیت‌های همچنون کاهش ساعت کار ادارات، تعطیلی پنجشنبه‌ها، تعطیلی بازارها، دورکاری کارکنان، محدودیت مراکز تجاری و محدودیت تجمع‌ها را درنظرگرفته، لذا با این تفاسیر که مردم در خانه هستند، مصرف آب وبرق خانگی هم روز به روز بیشتر می‌شود.
شرکت توزیع برق هرمزگان هم روزگذشته (۲۸ تیرماه) هشدار داده، باتوجه به همه گیری ویروس کرونا و افزایش دمای هوا و همچنین قرارگرفتن استان در محدوده قرمز مصرف برق، در صورت نداشتن کاهش مصرف به ناچار برق مناطق پرمصرف در شهرستان‌های استان از فردا ۲۹ تیرماه قطع خواهدشد.
معاون پیش بینی اداره‌کل هواشناسی هرمزگان نیز اعلام کرده است که شرجی و رطوبت نسبی هوا اواخر تیرماه در مناطق ساحلی استان بین ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته  و دمای هوا نیز در مناطق مختلف استان به بالای ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

افزایش مصرف آب وبرق هرمزگان در اوج گرما وکرونا

روند افزایشی شیوع یکباره ویروس ناخوانده کرونا بویژه از نیمه خردادماه امسال و آمدن گرمای داغ تابستان و بالای ۴۰ درجه از اوایل تیرماه امسال درهرمزگان اوضاع واحوال استان‌مان را وخیم کرده، گویی گرما و کرونا با هم درحال جهش وسبقت هستند تا مردم گرمادیده وساحل نشین خطه جنوب را از پای دربیاورند.
مردم هرمزگان با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمای طاقت فرسای آن و همچنین ترس از کرونای چموش، خانه نشین شده‌اند، که با این روند زنگ خطر مصرف آب و برق نیز درهرمزگان به صدا درآمده و وضعیت مصرف برق بویژه در بخش خانگی هم اکنون به مرحله هشدار رسیده است.

مردم از کرونا و گرما کلافه‌اند
اوج گیری روزافزون ویروس کرونا ومرگ ومیر ناشی از آن و همچنین افزایش گرما وشرجی بیش از حد تابستان امسال در برخی مناطق هرمزگان موجب نارضایتی و کلافگی مردم این استان شده است.
یکی از شهروندان رودانی به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان اوج کرونا تاکنون در خانه قرنطینه هستیم و اکنون افزایش گرما نیز به این روند افزوده شده که این امر موجب افسردگی و کلافگی‌مان شده است.
معین بنایی افزود: اضطراب واسترس کرونا از یک طرف و افزایش شرجی وگرما از سوی دیگر برایمان مشکل ساز شده و نگران افزایش قبض‌های برق وآب باتوجه به مصرف زیاد در روزهای پیش روی هستیم.
علی مرادی نیز دیگر شهروند هرمزگانی گفت: در این روزهای داغ تابستان و شدت افزایش کرونا، اگر آب وبرق نیز قطع شود، دیگر «نورعلی نور» می‌شود.(یعنی اوضاع وخیم می‌شود).
وی یادآورشد: درهمین یک ماه گذشته براثر نوسان برق دوبار کولرگازی خانه‌مان خراب شده و پخچال خانه نیز نشتی پیدا کرده که ماندیم با این اوضاع بحران زده کرونا وهزینه‌های سرسام آور اجناس بویژه وسایل برقی چگونه آن را تعمیر و یا از نو بخریم.
مرادی یادآورشد: اگر شرایط به همین منوال پیش رود جبران خسارت بویژه برای قشر فقیر و متوسط جامعه زجر آور و دردآور خواهد بود.
ساناز غلامی زن خانه دار بندرعباسی هم می‌گوید: قطعی برق آن هم در تابستان و در خطه جنوب بدلیل گرما یک چیز طبیعی بوده اما با اوضاع کرونا چکار کنیم که عزیزانمان را به گوشه بیمارستان و یا سینه قبرستان می‌برد.
وی که فرزندانشان از خانه نشینی خسته و عصبی شده‌اند، از مسوولان عاجزانه خواهش کرد برای رفع این بیماری راه و چاره‌ای بیابند و از مردم هم خواست برای قطع شیوع این بیماری منحوس درخانه‌های خود بمانند و از ماسک استفاده کنند.
این زن خانه دار که پدرش را به خاطر کرونا از دست داده است، اضافه کرد: دیگر زندگی برایمان بی‌معنی شده است و برای در امان ماندن از شدت گرما و استرس کرونا افسردگی گرفته ایم و مجبوریم در طول روز درخانه می‌مانیم.
ساناز ادامه داد: درصورت ضرورت از خانه خارج می‌شویم که به محض ورود مجبور به دوش گرفتن و شست وشوی مرتب دست‌هایمان هستیم که دود ناشی از آن نیز با توجه به بی آبی در استان به چشم خودمان می‌رود.
مصرف برق هرمزگان در وضعیت هشدار
مدیرعامل جدید شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان نیز گفت: با توجه به افزایش مصرف برق در هفته گذشته، وضعیت برق مصرفی استان در مرحله هشدار قرار گرفته و درصورت ادامه این روند احتمال اعمال خاموشی دربرخی نقاط استان وجود دارد.
هاجر عبدی افزود: هم اکنون در گرم‌ترین روزهای فصل تابستان قرار داریم و اگر شهروندان همراهی نکنند این میزان مصرف افزایش پیدا خواهدکرد.
وی ابرازداشت: ساعت اوج مصرف برق ۱۳ تا ۱۷ عصر است که اگر شهروندان در این ساعت با خاموشی وسایل برقی بویژه کولر با ما همراهی کنند به طور قطع برای تامین برق درهرمزگان به مشکلی برنمی‌خوریم.
این بانوی مسوول درتوزیع برق هرمزگان همچنین از شهروندان خواست: از کولرهای اضافه استفاده نکنند و زمان استفاده از سایر لوازم برقی پرمصرف همچون اتو نیز به ساعات دیگر همچون آخرشب موکول کنند.
عبدی اظهارداشت: البته تمامی تمهیدات لازم برای رفع مشکل خاموشی برق هرمزگان اندیشیده شده اما اجرای بهینه این امر همکاری بیش از پیش مشترکان را می‌طلبد.
وی، همکاری مردم با سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف برق به ویژه مدیریت مصرف در ساعات اوج بار، برای تامین برق مطمئن و پایدار برای تابستان امسال را خواستار شد و افزود: در صورت همکاری مردم و استفاده صحیح از انرژی برق، تابستان امسال را بدون خاموشی سپری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان اضافه کرد: در سال گذشته مصرف برق در استان در۱۶ مرداد با ثبت ۲ هزارو ۲۲۸ مگاوات به اوج خود رسید که باتوجه به در پیش بودن مردادماه و تداوم موج گرما و کرونا پیش بینی می‌شود مصرف برق در استان افزایش یابد.
وی یادآورشد: با افزایش دمای هوا درهفته گذشته درهرمزگان نیز اوج مصرف برق به ۲ هزارو ۳۱۴ مگاوات رسید که میزان متوسط مصرف برق در استان درهمسنجی با پارسال به سه درصد بیشتر از متوسط کشوری رسیده است.
عبدی افزود: کارکنان صنعت برق هرمزگان همواره تمامی تلاش خود را برای تامین برق مطمئن و پایدار به کار می‌گیرند و امید است مشارکت همگانی و مسوولیت پذیری تمام اقشار جامعه در مدیریت مصرف انرژی برق را شاهد باشیم.
افزایش چهارونیم درصدی مصرف برق هرمزگان درنخستین روز تابستان
سرپرست سابق شرکت توزیع برق هرمزگان نیز اظهارداشت: یکم تیرماه امسال میزان مصرف برق شبکه توزیع در استان به ۲هزارو ۱۷۹ مگاوات رسید که در مقایسه با پارسال که ۲هزار و ۸۵مگاوات بود، چهار ونیم درصد افزایش مصرف رخ داده است.
علیرضا رنجبر یادآورشد:‌ سطح تعیین شده مصرف برق برای هرمزگان ۲ هزار و ۱۶۸ مگاوات است که باید به گونه‌ای مدیریت شود که این میزان رعایت شود.
وی بیان داشت: بیشتر نوسان‌های برق در زمان پیک مصرف رخ می‌دهد که شرکت توزیع برق هرمزگان برای کاهش آن‌ در سالجاری نصب ۵۰ دستگاه پست برق در استان را در دستورکاردارد تا ولتاژ بهتری به مشترکان برسد.
این مسوول برق درهرمزگان ادامه داد: همچنین باتوجه به شرایط اقلیمی استان که شبکه توزیع برق در آن استهلاک بالایی دارد و اکنون ۳۰ درصد این شبکه فرسوده شده، به صورت سالانه و طبق برنامه شرکت توانیر برای اصلاح و نوسازی برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.
رنجبر گفت: امسال هزار کیلومتر از شبکه فرسوده فشار ضعیف هرمزگان در اولویت اصلاح و نوسازی قرار گرفته که انجام می‌شود.
سرپرست سابق شرکت توزیع برق هرمزگان اذعان داشت: دستگاه‌های اجرایی و اداره‌های دولتی با وجود آنکه چهار و نیم درصد مشترکان شرکت توزیع برق استان را تشکیل می‌دهند، ۱۹ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند.
رنجبر اظهارداشت: بخش عمومی و اداری درهرمزگان ۳۸۰ مگاوات بار شبکه را به خود اختصاص داده که در صورت رعایت آن‌ها فشاری متوجه مشترکان خانگی و تجاری نخواهدشد.
وی ادامه داد: طبق مصوبه کمیته مدیریت بحران استانداری هرمزگان ساعت اداره‌ها کاهش یافته و شرکت توزیع هم موظف است مصرف برق اداره‌ها را پس از ساعت (۱۳ و ۳۰ دقیقه تا ۱۷عصر) را کنترل کرده تا فشار به سایر مشترکان وارد نشود.
این مسوول برق هرمزگان اضافه کرد: چنانچه اداره‌های دولتی در مصرف برق رعایت نکنند، برق آن‌ها را تا ساعت ۱۷ قطع می‌کنیم، از سوی دیگر دستگاه‌ها و اداره‌های دولتی ملزم به داشتن مولدهای برق اضطراری برای شرایط بحرانی هستند.
وی خاطرنشان کرد: مشوق‌هایی هم برای مشترکان کم مصرف و مشترکان کشاورزی درصورت همکاری با اداره برق هرمزگان درنظرگرفته شده که به نفع آن‌ها خواهد بود.
رنجبر از مشترکان خانگی خواست در مصرف برق صرفه جویی داشته و تا حد امکان وسایل سرمایشی درحال استفاده را کمتر کنند و همچنین درهنگام خرید، رهن و اجاره منزل نسبت به استعلام سلامتی کنتور برق اقدام کنند تا پس از استقرار دچار مشکل نشوند.
مشترکان خانگی ۶۵ درصد برق مصرف می‌کنند 
مدیرعامل سابق شرکت توزیع برق هرمزگان نیز مصرف برق مشترکان خانگی را ۶۵ درصد عنوان کرد و گفت: از ۱۵ خردادماه امسال تاکنون به دلیل افزایش دما و رطوبت، مصرف برق در استان هم افزایش یافته است.
محمد ذاکری اظهارداشت: با اجرای طرح تغییر ساعت کاری اداره‌ها ۴۰ تا ۵۰ مگاوات در مصرف صرفه جویی شده که با رعایت و صرفه جویی بیشتر می‌تواند تا ۱۰۰ مگاوات برسد.
استفاده از یک کولر در ساعت اوج مصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق هرمزگان نیز به شهروندان توصیه کرد: در ساعت‌های اوج مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ از یک کولر استفاده کنند.
مریم آتش برگ افزود: تنظیم ترموستات کولرگازی در ۲۴ تا ۲۶ درجه از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف برق در زمان اوج مصرف است.
وی اضافه کرد: توجه بیشتر به برچسب انرژی در خرید لوازم برقی و صرفه جویی در ساعت‌های اوج مصرف نقش مهمی در کاهش مصرف برق دارد.
آتش برگ گفت: مشترک‌های صنعتی، اداری، تجاری و کشاورزی هرمزگان می‌توانند برای کاهش مصرف برق، کاهش هزینه‌ها و استفاده از طرح‌های تشویقی قرارداد همکاری با شرکت توزیع برق استان منعقد کنند.
هرمزگان جزو استان‌های پرمصرف برق کشور
مدیرکل نظارت بر توزیع شرکت توانیر نیز در اوایل تیرماه امسال گفته بود: نقشه مصرف در کشور نشانگر آن است که استان‌های هرمزگان، سمنان، مرکزی، کردستان، زنجان و کلانشهر مشهد جزو مناطق پرمصرف برق کشور و در محدوده قرمز قرار دارند.
مسعود صادقی افزود: نقشه نشان می‌دهد این استان‌ها مصرف برق شان از الگوی مصرف تعیین شده گذر کرده، لذا ضرورت دارد ساکنان این نواحی با کاهش حداقل ۱۰ درصد از برق مصرفی خود شرایط را برای تداوم تامین برق پایدار در این بخش‌ها امکان پذیر کنند.
احتمال قطعی آب هرمزگان درروزهای گرم تابستان 
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان نیز گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا و تاکید بر شست وشوی پی درپی دست‌ها با آب و صابون، مصرف آب در استان فزایش قابل ملاحظه ای یافته که تداوم این رویه می‌تواند منجر به قطعی و یا افت فشار آب شود.
امین قصمی افزود: اگرچه در اواخر سال گذشته و اوایل سالجاری شاهد بارندگی‌های خوبی در هرمزگان بودیم و اندکی از تنش آبی استان کاسته شده، اما در صورتی که مردم نسبت به مصرف بهینه آب اهتمام لازم را نداشته باشند، احتمال قطعی آب و یا افت فشار در روزهای گرم تابستان وجود دارد.
وی بیان داشت: در فروردین ماه امسال مردم هرمزگان بیش از ۱۰ میلیون و ۷۵۹ هزار مترمکعب آب مصرف کردند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل آبفای هرمزگان از مردم استان خواست تا در کنار توجه ویژه به رعایت نکات بهداشتی، نسبت به مقوله صرفه جویی آب نیز حساسیت داشته باشند تا تابستانی بدون مشکل کم آبی را سپری کنیم.
قصمی تاکیدکرد: محدودیت منابع آبی یک دغدغه همگانی است و با توجه به تداوم بیش از ۲ دهه خشکسالی در استان، باید صرفه جویی را نهادینه کرد. 
گرما و کرونا مصرف آب درهرمزگان را ۲۵ درصد افزایش داد 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان نیز از افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب در همسنجی با پارسال در استان بدلیل گرمای هوا و شیوع ویروس کرونا خبرداد.
هوشنگ ملایی افزود: این افزایش مصرف آب در مناطقی که از محل سدها برداشت می‌شود، مشهود است.
وی به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت بهداشت، در مصرف آب به نحوی عمل کنند که کمترین تلفات در مصارف ضروری وجود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: با وجود اینکه در سالجاری و سال گذشته بارش‌های خوبی را در استان تجربه کردیم اما به دلیل اینکه هنوز میان میزان بارش و برداشت تعادل مناسبی برقرارنشده، لذا نیارمند صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سالجاری اثر بارش‌های سالجاری و میزان برداشت‌ در دشت‌ها بررسی خواهدشد.

پیش بینی استفاده از منابع آبی هرمزگان تا پایان سال ۱۴۰۰ 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: باتوجه به میزان تبخیر و برنامه درنظر گرفته شده برای تامین آب زمین‌های کشاورزی پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۸ ماه یعنی تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوان از منابع آبی استان استفاده کرد.
ملایی اذعان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در پنجشنبه هفته گذشته ۲۶ تیرماه  آبشرینکن بندرعباس با ظرفیت ۱۰۰ هزارمترمکعب وارد مدار شد که به همین نسبت بارگذاری خود را از سدهای استان کم کرده و به بخش‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعت برای رونق بیشتر آن‌ها و تحقق جهش تولید اختصاص می‌دهیم.
تعطیلی پنجشنبه‌های هرمزگان جهت مدیرت مصرف انرژی
استاندار هرمزگان نیز اخیر اعلام کرده است: با هدف مدیریت مصرف اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان از ۱۷ خرداد تا پایان شهریورماه روزهای پنجشنبه تعطیل خواهند بود اما دستگاه‌های خدمات‌رسان شبانه‌روزی در استان همچون گذشته به ارائه خدمات می‌پردازند.
فریدون همتی افزود: همچنین با تصویب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان تاپایان تابستان امسال ساعت کار اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان از ساعت هفت صبح تا ۱۳:۳۰ ظهر می‌باشد.
وی یادآورشد: البته امروز یکشنبه و فردا دوشنبه (۲۹ و ۳۰ تیرماه) بدلیل بالا رفتن دمای هوا و افزایش مصرف برق، ساعت کاری اداره‌های هرمزگان از ساعت هفت صبح تا ۱۲ ظهر خواهد بود. 
استاندار هرمزگان اضافه کرد: گرم شدن هوا موجب افزایش مصرف انرژی برق در استان می‌شود که باید با تغییر برخی روش‌ها و همچنین صرفه جویی بیشتر در این ایام، بتوانیم مصرف برق را مدیریت کنیم.
وی از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان نیز که از امکانات مولد برق برخوردار هستند، خواست: در ایام تابستان نیاز خود را از این طریق تامین کنند تا فشار از روی شبکه سراسری برق کمتر شود.
مواظب وسایل سرمایشی وگرمایشی خود باشید
بنا بر تجربه گذشته با افزایش دمای هوا و شیوع ویروس کرونا مصرف برق و حتی آب نیز درهرمزگان به صورت چشمگیری رو به افزایش است که این افزایش در کنار رشد سالانه مصرف فشار مضاعفی را بر صعنعت آب وبرق کشور وارد می‌کند.
باتوجه به شرایط کرونایی و گرمای هوا ونوسان برق درهرمزگان، می‌طلبد که شهروندان و مسوولان اداری استان مواظب وسایل سرمایشی وگرمایشی منزل یا اداره‌ خود باشند؛ چرا که اگر وسیله برقی از نفس بیافتد دیگر بودجه‌ برای تعمیر مجدد آن به سختی جور می‌شود و فکر جایگزینی آن را هم باید از سر به در کرد.
با این شرایط بد اقتصادی و کرونایی، باید بییشتر از هر زمان دیگری در مصرف آب وبرق صرفه جویی کنیم و نگذاریم وضعیت به جایی برسد که شرکت آب و برق با یک جدول زمان بندی شده، به سراغ‌مان بیایند و زمان خاموشی برق و قطعی آب را درمناطق اطلاع رسانی کنند.
فصل گرما در استان هرمزگان به عبارتی از اسفندماه شروع می‌شود و از خردادماه گرما با تابش نور شدید و مستقیم خورشید ادامه می‌یابد و در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به اوج خود رسیده که از این گرمای طاقت فرسا به خرماپزان هرمزگان تعبیر شده است.

شرایط تابش نور خورشید در هرمزگان درطول 365 روز بطور تقریبی خوب است ومی طلبد برای کاهش بار نیروگاهها، تسهیلات برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان فراهم شود فرهنگ یک بام یک نیروگاه ترویج شود.
استان هرمزگان دارای ۷۱۱ هزار مشترک برق و ۳۶۰ هزار مشترک آب است که بیشتر آن را مشترکان خانگی تشکیل می‌دهند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha