به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، بهمنظور عملیاتی سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش مبنی بر کیفیتبخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه، از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شیوهنامه برنامه ویژه مدرسه (بوم) به استانها ابلاغ شد.
در این شیوهنامه آمده است؛ نظر به اهمیت انسجام و راهبری یکپارچه، مسئولیت برنامه ویژه مدرسه در استان، با مدیرکل و مناطق و نواحی با رؤسا مناطق و نواحی خواهد بود تا در چارچوب کارگروه راهبری و توسعه مدیریت امکان تصمیمات لازم اتخاذ و اجرایی گردد.
بر این اساس، شیوه نامه اجرایی بسته تحولی در هشت محور ابلاغ شده که یکی از این محورها عبارت است از برنامه ویژه مدرسه، توسعه شایستگیهای مدیران، معلمان و ... در تدوین و اجرای برنامهریزی درسی در سطح مدرسه است. نظر به اهمیت این موضوع یکی از محورهای بسته تحولی آموزش و توانمندسازی مدیران و معلمان (دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه) خواهد بود که (چگونگی آن از طریق معاونت برنامهریزی و توسعه منابع ابلاغ خواهد شد).
همچنین در این شیوهنامه عنوان شده است: نظر به اهمیت نقش انجمن اولیا و مربیان در اجرای برنامه ویژه مدرسه، یکی از محورهای بسته تحولی ایفای نقش ادارات انجمن اولیا و مربیان استانها و مدرسان آموزش خانواده است که از سوی دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت متبوع مدیریت خواهد شد. برنامه ویژه مدرسه، باید با مشارکت عوامل سهیم و مؤثر (بهویژه نهادهای محلی) طراحی و اجرا شود. برای تحقق این انتظار، بهرهگیری از ظرفیت شورای آموزشوپرورش استان و شهرستان در جهت هماهنگیهای لازم با سازمانها و نهادهای محلی یکی از محورهای مهم بسته تحولی هست که در سال جاری مورد عنایت خواهد بود.
در بخش دیگر این شیوهنامه آمده است: یکی از برنامههای مهم در سال جاری ارزیابی از کیفیت اجرای برنامه ویژه مدرسه در مدارس هست برای این منظور مدارس مجری بر اساس شاخصهای ذکرشده دربسته تحولی از سوی استان مورد ارزیابی قرار میگیرند و مدارس برتر (از هر دوره دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) جهت ارزیابی کیفی به دبیرخانه برنامه ویژه مدرسه مستقر در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معرفی میگردند تا ضمن ارزیابی مجدد زمینه برگزاری جشنواره تقدیر از مدارس برتر در استان و ستاد فراهم شود.
همچنین در این شیوهنامه تاکید شده است: یکی از ابهامات موجود در اجرای برنامه ویژه مدرسه، نحوه تخصیص زمان اجرای این برنامه در مدارس میباشد. این موضوع در دستور کار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد تا با بررسی همهجانبه در بازآرایی راهنمای حوزههای تربیت و یادگیری و جدول دروس برای همه دورهها تعیین تکلیف شود. یکی از سؤالات رایج مدیران مدارس نحوه بهرهگیری از ظرفیت بند ۶-۶ شیوهنامه است. بر اساس هماهنگیهای انجامشده مدارس مجاز هستند بر اساس مفاد بند ۶-۶ شیوهنامه عمل کنند. بدیهی است بهکارگیری نیروی انسانی در مدارس در اجرای برنامه ویژه مدرسه الزاماً، رعایت قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر خواهد بود.
در بخش پایانی این شیوه نامه آمده است: بر اساس بخشنامه شماره ۱۳۸/۱۴۰ مورخ ۲۵خرداد۹۹، برنامهها و فعالیتها باید در راستای اهداف مصوب دورههای تحصیلی طراحی و اجرا شود. لذا در جهت عملیاتی شدن این مصوبه مبنای عمل مدارس دربند ۱-۴ شیوهنامه، اهداف مصوب دورههای تحصیلی در شش ساحت تعلیم و تربیت است. بهمنظور انسجام و راهبری یکپارچه برنامه ویژه مدرسه، شورای راهبری در ستاد آموزشوپرورش با مسئولیت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و با عضویت معاونین ذیربط وزیر تشکیل شده است تا با مشارکت و خرد جمعی همه بخشهای ستادی این برنامه بهخوبی مدیریت شود.
نظر شما