۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 83863271
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سمنان شهری که سهم کودکان را به رسمیت می‌شناسد

سمنان- ایرنا- کودکی را مهمترین دوران زندگی انسان می‌دانند، تامین نیازهای جسمی و روحی و دریافت توجه لازم در خانواده و جامعه بهترین شکل گذران این دوره است، سمنان گام به گام در حال تبدیل شدن به شهری است که به عنوان دوستدار کودک، سهم کودکان را به خوبی ادا می‌کند.

کودکان ضمن  نیاز به آموزش و دریافت‌های لازم برای رشد و آماده شدن برای زندگی در بزرگسالی، مراقبت‌های تخصصی و نگاه ویژه برای عبور از این دوره سنی نیاز دارند که جامعه یا شهر باید آن نیازها و ضرورت‌ها را به رسمیت بشناسد.

شهر سمنان به همت رویکرد مناسب شهرداری، طرح های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را از مدت ها قبل در دستور کار قرار داد که مورد توجه وزارت کشور قرار گرفت و به عنوان یکی از ۱۲ شهر نمونه دوستدار کودک در مرحله آزمونه معرفی شد.

ابتدای تیر امسال بود که پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،  پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک در سیزدهم خرداد ۹۹ در وزارت کشور و در چارچوب همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران، پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک، ۱۲ شهر را بر اساس ارزیابی عملکرد به عنوان شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب و اعلام کرد.

این شهرها به ترتیب الفبا؛  شهرهای اِوز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان و یزد است که مرحله پایلوت به صورت رسمی پس از امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری‌ شهرها و وزارت کشور آغاز خواهد شد.

شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی اسـت کـه در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و حقوق کودک، بخشـی جدایی ‌ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه‌هـا و تصمیم‌های عمونی باشد.

چشم انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که «همـه کـودکان و جوانـان بایـد بتواننـد ازکودکـی و جوانـی خـود لـذت ببرنـد و از طریـق احقـاق برابـر حقـوق خـود در شـهر و اجتماع محلی شان، توانایی های بالقوه خود را به طور کامل به فعل درآورند.»

این ابتکار، با حمایت دولت‌های ملی و محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی، رسانه‌ها، دانشگاهها و با همکاری یونیسف، بیش از ۳۰ میلیون کودک را در سه هزار شهر و جامعه محلی در بیش از ۴۰ کشورتحت پوشش قرار داده است.

‌براساس این گزارش، دریافت نشان و برند شهر دوستدار کودک یونیسف زمانی انجام می‌شود که شهر مورد نظر چرخه شهر دوستدار کودک را به صورت موفقیت‌آمیز تکمیل کرده باشد.

شهرداری سمنان پیشرو در اجرای طرح‌های تخصصی کودک

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: شهر سمنان در ایجاد زیرساخت‌های شهر دوستدار کودک از جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور پیشتاز و پیشقدم است.

مهدی جمالی نژاد در سفری به سمنان پس از اعلام شهر به عنوان شهر دوستدار کودک، ابراز داشت: شهر سمنان در اجرایی کردن برنامه های شهر دوستدار کودک به عنوان نمونه کشوری موفق عمل کرده است و به طراحی برنامه های متنوع نرم افزاری و سخت افزاری در تمام حوزه های شهری از جمله موضوع دوستدار کودک پرداخته است.

وی  ادامه داد :شهر سمنان با توجه به نزدیکی به پایتخت کشور و قرار گرفتن در مسیر زائران رضوی می تواند  ظرفیت های نهفته خود را به خوبی عملیاتی کند.

وی خاطرنشان کرد:از ویژگی های طرح های   شهرداری سمنان تنوع آن برای تمامی اقشار جامعه و ذائقه های مختلف است و به ایجاد زیرساخت ها برای تمام شهروندان از کودک تا سالمند توجه شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بازدیدهای خود از شهرهای مختلف ، توضیح داد: بسیاری از شهرها در طرح های خود به صورت تک‌بعدی عمل می کنند و به عنوان مثال تنها بحث فرهنگی را مد نظر  قرار می‌دهند و بر آن تاکید دارند اما سمنان در حال حاضر نسبت به طرح ریزی برای مشاغل و ساماندهی عمرانی آنها، و همچنین توجه به قشرهای کودکان ، بانوان،زائران،اماکن تفریحی و گردشگری و برنامه های فرهنگی رویکرد همه‌جانبه داشته  و قشرهای مختلف جامعه را در سبد های متنوع مدنظرقرارداده است. 

وی تاکید کرد :از نقاط قوت شهر سمنان همراهی مسوولان استان و استانداری است که با همراهی خود باعث سرعت اجرایی بیشتر طرح ها شدند که بسیار ارزشمند است و امیدواریم این زحمات به زودی به بهره برداری برسد .

۸۰ برنامه شهرداری سمنان با محوریت کودکان

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سمنان با اشاره به بیش از ۸۰ برنامه اجرا شده در سال ۹۸ در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدماتی ویژه کودکان زیر ۱۸ سال گفت: سازمان های زیرمجموعه شهرداری مشارکت خوبی برای اجرای این برنامه ها داشتند و بخش های همسو با مسایل کودک در خارج از شهرداری هم در این زمینه نقش مناسبی ایفا کردند.

مریم معتمدی گفت: پیرو نشست کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک در وزارت کشور و در چارچوب همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران، بر اساس ارزیابی های صورت گرفته ، شهر سمنان به عنوان یکی از شهرهای نمونه دوستدار کودک انتخاب شد.

وی با اشاره به انتخاب سمنان در کنار ۱۱ شهر دیگر به عنوان شهر نمونه دوستدار کودک بیان کرد: ۴۵ شهر کشور متقاضی این فرایند بودند که پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی ، سمنان انتخاب شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سمنان یادآور شد: سیدمحمد ناظم رضوی شهردار سمنان بر هم افزایی کلیه دستگاه های همسو با مسایل کودک و لزوم برنامه ریزی با هدف برخورداری از نشاط و شادابی برای دوران پساکرونا تاکید ویژه ای دارد.

وی به تلاش شهرداری سمنان در تامین زیرساخت های فرهنگی و تفریحی برای کودکان اشاره و اضافه کرد: مرکز تخصصی بازی کودک با نام کارن آماده بهره برداری است که آموزش های اجتماعی و شهروندی در یک محیط شاد و مفرح به کودکان ارائه می شود.

اولین پارک هوشمند کودکان کشور در سمنان

شهردار سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اولین پارک هوشمند کشور در راستای ایجاد مولفه‌های شهر دوستدار کودک که تا به امروز شهر سمنان در آن پیشرو بوده، آماده بهره‌برداری و آغاز به کار است.

سیدمحمد ناظم رضوی ابراز داشت: پارک هوشمند سمنان به صورت سرپوشیده و در محیط کروی شکل در ورودی بوستان کوشمغان قرار دارد و می تواند به یکی از پرطرفدارترین اماکن بازی ویژه کودکان قرار گیرد.

وی افزود: امروز خانه ها به صورت آپارتمانی است و پیشرفت فناوری هایی مانند گوشی همراه  هوشمند باعث  شده کودکان در خانه و بدون تحرک با ابزارهایی مانند تبلت و گوشی هوشمند سرگرم شوند و این پارک هوشمند یک محل بازی ترکیبی است که علاوه بر ایجاد تحرک با استفاده از فن آوری های نوین و با تاکید بر استفاده  از گوشی تلفن همراه و تبلت، بازی های متنوع ، جذاب و آموزنده ای را برای کودکان فراهم کند.

وی ادامه داد: بازی های واقعیت مجازی در پارک هوشمند سمنان با تاکید بر آموزش های شهروندی  فرهنگی  و علمی برای کودکان طراحی شده و در بخشی نیز بازی ورزشی درنظرگرفته شده است.

شهردار سمنان گفت: روش بازی ها در این پارک به گونه ای است که در ابتدا نرم افزاری کم حجم بر روی تلفن همراه و یا تبلت کودک نصب می شود و پس از ورود به پارک مراحل مختلف را طی می کند، در مرحله اول وارد جنگلی با ۱۰ حیوان می شود که به شکل فیزیکی ساخته شده است و زمانی که کودک دوربین گوشی را به سمت این حیوانات می گیرد آن حیوان به شکل سه بعدی حاضر می شود و شروع به معرفی خود و صحبت کردن با کودک می شود.

ناظم رضوی تشریح کرد: مراحل مختلف این پارک با شیوه گرفتن دوربین بر اشیا ساخته شده  و متحرک شدن شکل سه بعدی آن در صفحه گوشی یا تبلت برای کودک جذابیت های بسیاری را به همراه دارد.

وی توضیح داد: مراحل رشد گیاه، حوضچه دلفین ها، شهر خوراکی ها، آموزش نماز، پرتاب توپ و آشنایی با منظومه شمسی از جمله قابلیت های دیگر پارک هوشمندکودک سمنان است.

وی اضافه کرد: این پارک سرپوشیده در داخل بوستان کوشمغان قرار دارد و به زودی طرح های آموزشی نیز در فضای باز این بوستان برای کودکان ایجاد می شود تا مجموعه کامل تر به بهره بردای برسد، همچنین در کنار استخر کوشمغان نیز مکان تفریحی پذیرایی برای استراحت خانواده ها و ورود به باغ راه های این منطقه در حال ساخت است .

تنها کتابخانه تلفنی کودکان ایران در سمنان

مسوول کتابخانه‌های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری کتابخانه تلفنی رنگین کمان را سال ۱۳۸۶  تاسیس کرد که منحصر فرد است و تنها کتابخانه تلفنی ویژه کودکان در کشور است که به همت شهرداری سمنان فعالیت دارد.

عاطفه عموزاده افزود: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری سمنان کتابخانه تلفنی رنگین کمان برای افراد تا ۱۸ ساله و کتابخانه تلفنی باران برای افراد بالای ۱۸ سال زیرمجموعه خود دارد.

مسوول کتابخانه های رنگین کمان و باران شهرداری سمنان افزود: اکنون کتابخانه رنگین کمان ۱۳ هزار و ۱۲۰ عضو دارد.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۹۴، با نظر کارشناسان و با احساس نیاز خانواده ها، کتابخانه تلفنی باران ویژه بزرگسالان نیز تاسیس شد که هر دو کتابخانه رنگین کمان و باران به صورت تلفنی در خدمت خانواده های سمنانی است.

عموزاده با اشاره به فعالیت کتابخانه تلفنی رنگین کمان ویژه افراد تا ۱۸ سال گفت: این کتابخانه در تمام موضوع های علمی، ادبیات، تاریخ، کودک و ورزشی کتاب موجود دارند و فرصت مناسبی را برای خانواده های به منظور کتابخوانی و ارتقای فرهنگ مطالعه از کودکی برای فرزندانشان ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به اینکه خانواده از دوران نوزادی برای تربیت فرزندانشان از کتابخانه رنگین کمان شهرداری سمنان استفاده می کنند، بیان کرد: مادری برای کودک ۲ ساله خود از کتابخانه رنگین کمان کتاب به امانت می گیرد و بیشتر کتاب های بخش خردسالان را برای نوزاد خود خوانده است.

مسوول کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان با اشاره به نقش سازنده فرهنگی و اجتماعی کتاب افزود: کتاب باعث شکوفایی فکری کودک می شود و در زندگی فردی و اجتماعی آنها تاثیرگذار است.

طرح‌های تخصصی کودکان در سمنان آماده بهره‌برداری است

 معتمدی یادآور شد: «سرزمین سحرآمیز» به عنوان اولین پارک هوشمند کودک در ایران یک مجموعه هوشمند و در بستر نرم افزار تلفن همراه ، آموزش های مختلف در زمینه طبیعت ، نجوم ، مفاهیم نماز و دیگر موضوعات شهروندی را به کودکان ارائه می دهد.

وی ادامه داد: شهربازی بزرگ سمینا به زودی آماده استفاده کودکان و خانواده ها می شود،  سامانه اختصاصی کودکان  با ارائه برنامه های مختلف حوزه کودک در زمینه های فرهنگی، سرگرمی ، سلامت ، شهروندی و دیگر موضوعات مرتبط با نیازهای کودکان آماده رونمایی است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سمنان بیان کرد: کانال کودک در رادیو شهر که رسانه رادیویی ویژه شهرداری سمنان است راه اندازی شد و احداث کافه کتاب ویژه کودکان و موزه حیوانات و استاندارد کردن همه دستگاه های ورزشی و بازی بوستانهای شهر در دستور کار قرار دارد.

مزیت کتابخانه تلفنی کودکان سمنان در دوران کرونا

مسوول کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان با اشاره به شیوع کرونا افزود: در دورانی که به خاطر شیوع این ویروس خانواده ها کمتر مجال بیرون آمدن از خانه و حضور در مکان های عمومی را دارند، دو کتابخانه تلفنی شهرداری سمنان ویژه گروه های سنی کودک و بزرگسال امکان مناسبی برای مطالعه و استفاده از کتاب به صورت تلفنی ایجاد کرده اند.

عموزاده عید نوروز و تابستان را اوج دوران کاری کتابخانه تلفنی رنگین کمان عنوان و اضافه کرد : این دوره های تعطیل به علت اوقات فراغت کودکان و دانش آموزان استقبال زیادی از کتابخانه تلفنی رنگین در شهر سمنان ثبت می شود.

وی تاکید کرد: از ابتدای اسفند و با شیوع کرونا و اوج گیری بیماری کووید ۱۹ اوج دوره کاری کتابخانه رنگین کمان نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: کتاب آگاهی بخش است و فرصت زندگی بهتر را برای کودکان فراهم می کند، عادت دادن کودکان به کتاب و آشنایی آنها با فرهنگ مطالعه باعث پیشبرد اهداف زندگی آینده آنها می شود.

مسوول کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان با بیان اینکه در خرید و تهیه کتاب برای کتابخانه نیاز کودکان همواره مورد توجه دست اندرکاران کتابخانه تلفنی رنگین کمان است، گفت: از علاقه و راهنمایی های کودکان در این زمینه استفاده می شود زیرا مخاطب اصلی این کتاب ها اعضای کتابخانه هستند.

وی از استقبال ویژه کودکان و فراگیرشدن نام و شهرت این کتابخانه از سوی خود کودکان و به صورت چهره به چهره خبر داد و افزود: تمام اعضای خانواده ای ۲۰ نفره در سمنان عضو کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران هستند و به صورت خانوادگی از این دو مرکز فرهنگی استفاده می کنند.

آیین‌های فرهنگی کتابخانه کودکان در سمنان  

مسوول کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان با اشاره به اینکه عضویت در این کتابخانه برای شهروندان سمنانی رایگان است، تاکید کرد: به جز خدمات ارایه وامانت دادن کتاب به کودکان، کتابخانه رنگین کمان با برگزاری جشنواره های مختلفی مانند «پدربزرگ ها، مادربزرگها سلام» «بادبادک ها» و آیین هایی مانند رونمایی کتاب، در عرصه های فرهنگی مرتبط به حوزه کودک فعالیت دارد.

عموزاده گفت: کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران اپلیکیشن ویژه تلفن همراه دارد و راه های ارتباط مجازی برای کودکان و خانواده برای عضویت در کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران فراهم شده است.

وی ادامه داد: خانواده ها برای عضویت کودکانشان در کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران همچنین می توانند با شماره تلفن ۳۳۴۶۶۹۵۳ ارتباط برقرار و یا از طریق اپلیکیشن این کتابخانه ها برای عضویت اقدام کنند.

عموزاده افزود: کودکان و خانواده ها می توانند از طریق شماره تلفن ۲۱۲۰ کتاب سفارش دهند تا از طریق پیک کتاب به در خانه ها ارسال شود و بازگشت کتاب نیز به همین صورت پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در برنامه ریزی ها سعی شده است تا از روش های مختلفی استفاده شود تا از طریق جشنواره و برنامه های فرهنگی اعضا با کتاب ارتباط نزدیکتری داشته باشند.

مسوول کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان افزود: به روز کردن کتاب از خواسته های اصلی کودکان است و در تمام مراحل تهیه و تامین کتاب در کتابخانه رنگین کمان از نظرات اعضا و کودکان استفاده می شود.

وی تاکید کرد: کتاب منبع آشنایی به بهترین روش با زندگی، آینده، زیست بهتر و طبیعت برای کودکان است که آینده ساز جامعه محسوب می شوند.

مسوول کتابخانه های تلفنی رنگین کمان و باران شهرداری سمنان یادآور شد: کار با کودکان به مهارت های ویژه نیاز دارد، رفتار با کودکان باید متناسب با شرایط عاطفی آنان باشد، برقراری ارتباط با مخاطبان کتابخانه رنگین کمان با دیگر کتابخانه ها متفاوت و نیازمند مهارت های ارتباطی ویژه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha