یک گام تا پایان ساخت ۲۱۰ مدرسه برای دانش‌آموزان استثنایی

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سازمان نوسازی مدارس با همراهی خیرین به سمت پایان ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی حرکت می کند.

به گزارش سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی روز دوشنبه در نشست مشترک رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و اعضای شورای معاونین اظهار داشت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سال های اخیر گام های ارزنده ای در مدرسه سازی برداشته که نمونه آن ساخت مدارس استاندارد در مناطق زلزله زده و سیل زده کشور است.
وی گفت: ساخت ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۹۸ و ۱۴ هزار کلاس درس دیگر برای اول مهر ۹۹، پایان دادن به مدارس خشتی و گلی و بخاری نفتی از جمله این اقدامات ارزنده است.
وی افزود: در چند سل گذشته رشد اعتبارات عمرانی هیچ دستگاهی به اندازه سازمان نوسازی مدارس نبوده است و این از افتخارات سازمان نوسازی مدارس است 
معاون وزیر با اشاره به طرح آجر به آجر در مدرسه سازی اظهار داشت: طرح «آجر به آجر» اقدامی مشارکت جویانه در زمینه ساخت مدارس است که می‌توان از آن به عنوان بسته تحولی نوآورانه یاد کرد.
وی افزود: طرح نظام استقرار پهنه جامع مدارس در افق ۵۰ ساله کشور از دیگر اقدامات قابل تقدیر سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.  
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تقدیر ویژه از سازمان نوسازی در خصوص مدرسه سازی در حوزه استثنایی اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۵۰۰ مدرسه ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور ساخته شده است که با ساخت ۲۱۰ مدرسه دیگر به استاندارد مطلوب آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت استثنایی خواهیم رسید.
وی افزود: تاکنون کلنگ احداث ۵۳ واحد آموزشی از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز با همت سازمان نوسازی و مشارکت خیرین زده شده است و ۹ مرکز آموزشی دیگر نیز مراحل ساخت آن در حال آغاز است. در مجموع ۶۲ مرکز آموزشی از ۲۱۰ مرکز مورد نیاز در حال احداث می باشد و این نشانگر حرکت پرشتاب سازمان نوسازی و خیرین مدرسه ساز است.
حسینی گفت: از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم است که با همت سازمان نوسازی و خیرین ساخت ۶ مدرسه آغاز شده است و زمین برای ساخت هفت مدرسه دیگر نیز تامین شده است که طی یک ماه آینده تفاهم نامه منعقد  ساخت آنها آغاز خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه کل پروژه های در حال ساخت سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۳۱ پروژه است، اظهار داشت: ۸۲ کلاس ویژه دانش آموزان استثنایی کانکسی است که ۶۲۲ دانش آموز در این کلاس ها در حال تحصیل هستند و امیدواریم با مشارکت خیرین به زودی این کلاس های کانکسی نیز برچیده شود.

مناسب‌سازی ۶۴ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
حسینی یکی از بسته های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی را " مدرسه انطباقی" ذکر کرد و اظهار داشت: مدرسه انطباقی مدرسه‌ای  ویژه دانش آموزان استثنایی یا مدرسه ای پذیرا است که برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه به لحاظ فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی  مناسب سازی شده باشد.
وی افزود: در راستای تحقق این بسته تحولی، در سال جاری ۶۴ مدرسه شامل ۳۲ مدرسه اتیسم و ۳۲ مدرسه در تمام استان های کشور به لحاظ الگویی از بعد فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی مناسب سازی و استاندارد می شوند.
حسینی تصریح کرد: استاندارسازی فیزیکی این ۶۴ مدرسه با همت سازمان نوسازی مدارس آغاز شده است و تاکنون  ۵۰ درصد استان ها مناسب سازی حداقل  دو مدرسه را انجام داده اند.

ساخت ۱۵ سالن ورزشی استاندارد ویژه دانش‌آموزان استثنایی 

معاون وزیر با اشاره به فضاهای ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: در ۱۷ استان، سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی داریم و  در ۱۵ استان  فاقد سالن ورزشی استاندارد، با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس این سالن ها احداث خواهد شد.
وی افزود: در ۲۶۸  مدرسه استثنایی به دلیل داشتن فضای فیزیکی مناسب امکان ساخت سالن های ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه ای وجود دارد  که خوشبختانه سازمان نوسازی مدارس ساخت این اماکن ورزشی را تعهد کرده است.


تامین اعتبار یک میلیارد تومانی برای ساخت اتاق اکوستیک 

معاون وزیر با بیان اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سراسر کشور آغاز شده است، اظهار داشت: بیش از یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان در بیش از ۲ هزار و ۲۰۰  مورد سنجش قرار خواهند گرفت و پس از سنجش نوآموزان در پایگاه های  اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از ۸۰۰ پایگاه تخصصی ارجاع داده می شود.
حسینی افزود: یکی از پایگاه های تخصصی، پایگاه هوش، جهش تحصیلی و شنوایی است که انجام سنجش در این پایگاه ها نیازمند وجود اتاقی اکوستیک است.
وی گفت: اکوستیک کردن هر اتاق نیازمند اعتبار ۲۵۰ میلیون ریالی است که با مساعدت سازمان نوسازی وتجهیز مدارس یک میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز یک اتاق اکوستیک در هر استان کشور اختصاص می یابد.
حسینی ضمن تقدیر از سازمان نوسازی اظهار داشت: جای بسی خوشحالی است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تجهیز این اتاق ها و اعتبار آن را تقبل کردند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به روند تخصیص اعتبارات این سازمان در سه سال اخیر اظهار داشت: که رشد اعتبارات عمرانی در هیچ دستگاه دیگر کشور به این  اندازه نبوده است.
رخشانی مهر با اشاره به سهم دولت در طرح‌های خیری گفت: در سال ۹۶، اعتبار مصوب شده  ۲۱۹ میلیارد تومان بود که ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت؛ در سال ۹۷، ۴۱۲ میلیارد مصوب شد و ۴۶۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد همچنین در سال ۹۸ اعتبار مصوب هزار میلیارد تومان و اعتبار تخصیص یافته ۸۷۲ میلیارد تومان شد.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۳ هزار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای  طرح‌های خیری در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: افزایش این رقم در یک دوره سه ساله به این مفهوم است که همه دستگاه‌ها چون سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در این اتفاق سهیم بودند.
رخشانی مهر تصریح کرد: از مبلغ یاد شده یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تخصیص آن نقدی است و مابقی آن هم محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: این تخصیص اعتبار بی نظیر است و هیچ کدام از دستگاه اجرایی کشور اعتبارات عمرانی آنها به این اندازه رشد نداشته است؛ همچنین هر استانی تعداد خیر بیشتری جذب کند طبیعتا از این اعتبار سهم بیشتری خواهد داشت.
رخشانی مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ میلیارد تومان  سهم خیرین در ساخت  مدارس استثنایی است، اظهار داشت: بسیاری از این مدارس یا در حال ساخت یا افتتاح است و سازمان  نوسازی هم بیش از این مقدار در ساخت این مدارس مشارکت خواهد کرد.
رخشانی‌مهر به طرح آجر به آجر با هدف بالابردن میزان مشارکت‌های مردمی اشاره و تاکید کرد: ساخت ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور که از تعهدات سازمان نوسازی مدارس کشور است را می توان در قالب طرح آجر به آجر سریع تر به نتیجه رساند.
معاون وزیر با بیان اینکه چک لیستی برای مناسب سازی مدارس پذیرای دانش آموزان استثنایی  به استان ها ارسال شده است، اظهار داشت: مناسب سازی ۶۴ مدرسه الگویی پذیرا و اتیسم در استان ها آغاز شده است و ۵۰ درصد استان ها مناسب سازی حداقل دو مدرسه را انجام داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha