۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۷
کد خبر: 83863351
T T
۰ نفر
رهبر الفتح عراق از سکوت در برابر اقدامات نظامی ترکیه انتقاد کرد

بغداد - ایرنا - رهبر «ائتلاف الفتح» نزدیک به سازمان «الحشد الشعبی» و گروه‌های مقاومت اسلامی، امروز (دوشنبه) نسبت به سکوت بغداد در مقابل اقدامات نظامی ترکیه در شمال عراق به شدت انتقاد کرد.

«هادی العامری» با انتشار بیانیه‌ شدیداللحنی گفت: به دولت عراق بانگ می‌زنیم که از این سکوت خود بیرون بیاید و تمامی تدابیر لازم دیپلماتیک و سیاسی را برای پایان دادن به این تعرض‌های مکرر نظامی ترکیه به شمال عراق اتخاذ کند.

وی از دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق خواست که مسئله اقدام نظامی ترکیه در شمال این کشور را به اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و محافل بین‌المللی بکشاند.
رهبر ائتلاف الفتح در پارلمان عراق همچنین از تمامی جریان‌های سیاسی این کشور خواست که در قبال حاکمیت ملی عراق و پایان بخشیدن به این تجاوزهای نظامی، موضع یکپارچه اتخاذ کنند.
العامری با اشاره به اینکه ارتش ترکیه تا عمق 25 کیلومتری خاک عراق نفوذ کرده، افزود که این نفوذ با حضور گسترده نظامی ترکیه همراه بوده است.
وی هدف این اقدام نظامی ترکیه را ایجاد کمربند امنیتی همانند آنچه هم‌اکنون در شمال سوریه ایجاد کرده، دانست و گفت: این نفوذ نظامی به عمق خاک عراق در برگیرنده اهداف خطرناکی است که ترکیه از طریق آن می‌خواهد، عراق را در برابر امر انجام شده، قرار دهد.
وی تاکید کرد که نسبت به این طرح ترکیه هشدار می‌دهد و از دولت آنکارا می‌خواهد فورا نیروهای نظامی خود را از خاک عراق بیرون بکشد.
وی خاطر نشان کرد که این اقدامات خصمانه به نفع منافع دو کشور که مناسبات گسترده تاریخی، دینی و برادری به علاوه پیوندهای اقتصادی پیشرفته‌ای آنها را همه مرتبط کرده، نیست.
العامری تاکید کرد که نفوذ نظامی ترکیه در شمال عراق فاقد هرگونه توجیه حقوقی یا پوشش قانونی است.
ارتش ترکیه به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» از 15 ژوئن گذشته (26 خردادماه 99) عملیات نظامی خود را در شمال عراق آغاز کرده است.
بر اساس گزارش منابع عراقی، ارتش ترکیه برخی از ارتفاعات راهبردی را در شمال این کشور اشغال کرده است.
آنکارا تاکنون سقف زمانبندی مشخصی برای پایان عملیات خود در شمال عراق مشخص نکرده است.
دولت عراق در ابتدای شروع عملیات، دوبار سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و یادداشت اعتراض‌آمیزی تقدیم وی کرد و بعد از آن نیز در بیانیه‌ای علیه این اقدامات نظامی ترکیه بیانیه صادر کرد.
سکوت بغداد و اربیل در قبال اقدام نظامی ترکیه در شمال عراق باعث شده تا برخی مدعی وجود هماهنگی بین آنکارا با بغداد و اربیل برای انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق شوند.
علاوه بر بغداد، واشنگتن که مدعی است براساس توافقنامه راهبردی امضا شده بین عراق و آمریکا در 2008 در قبال دفاع از امنیت و تمامیت ارضی عراق مسوول است، تاکنون نسبت به اقدامات نظامی ترکیه در شمال عراق موضع واضح و روشنی نگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha