ارتقای سطح همسایگی تحقق شعار دولت

تهران- ایرنا- سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق و در ادامه سفر الکاظمی نخست وزیر این کشور به تهران، تلاش دولت دوازدهم برای ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه را در حالی نشان می‌دهد که این اقدام جزو شعارهای سیاسی و همیشگی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان است.

بهره‌مندی از ظرفیت های کشورهای همسایه به‌ویژه همسایه غربی - عراق - و هدف‌گذاری برای تعامل و استفاده دو کشور از توانایی‌های سیاسی و اقتصادی در راستای این شعار تعریف می‌شود.

سفر این هفته وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و استقبال مقامات و گروه‌های سیاسی این کشور و هوشمندی و هدف‌گذاری درست دولت دوازدهم در ارتباط با همسایگان این موضوع را به درستی نشان داد.

از طرفی دولت مردمی عراق که همیشه مورد حمایت کشورمان بوده و ایران در مشکلات این همسایه غربی همیشه به عنوان یاری‌دهنده نقش خود را به درستی بازی کرده، امروز می‌تواند شکل فعال‌تری داشته باشد.

در همین راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که صبح یکشنبه به بغداد سفر کرد تا در دیدار با مقامات و گروه های عراقی، روابط بهتری را برای دو کشور رقم بزند.

وی پس از نخستین دیدار خود با همتای عراقی و در کنفرانس مشترک خبری، عراق را یکی از اولویت‌های اقتصادی ایران دانست و تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی ایران، عراق قوی، باثبات و دارای روابط خوب و سازنده با همه همسایگان معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح ایران است.

همچنین مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی و تعمیق روابط دو جانبه از جمله مسائلی بود که ظریف در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و برهم صالح رییس جمهوری مطرح کرد.

ظریف پس از پایان دیدارهای مختلف با مقامات عراقی با انتشار توییتی هایی سفر به عراق را سازنده، پربار و در راستای منافع مردم دو کشور و منطقه دانسته و روابط قوی با همه عراقی‌ها را یکی از محورهای سیاست خارجی ایران می داند. موضوعی که دولت دوازدهم بر آن تاکید می‌کند و همواره بر تداوم آن تصریح دارد.

این نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران که مورد استقبال طرف‌های عراقی نیز قرار گرفته می‌تواند راه برون رفتی برای کاهش فشار تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی و همچنین تامین منافع دو ملت ایران و عراق باشد. منافعی که به نظر می‌رسد بیگانگان تلاش می کنند کشورهای منطقه از آن محروم باشند.

اراده ایران و عراق ارتقای روابط تجاری به ۲۰ میلیارد دلار است

اما این دیدارها در روز گذشته و با ورود مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران رنگ دیگری به خود گرفت. رییس جمهوری ایران در اولین نشست خبری از ارتقا روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و به دولت و ملت عراق وعده داد با همه توان و امکان خود از نظر اقلام بهداشتی و دارویی در کنار آنها باشد.

روحانی به نقش عراق در منطقه اشاره و اعلام کرد که در گفت و گوی خود با نخست وزیر عراق درباره مسائل منطقه، ثبات منطقه و نقشی که عراق می‌تواند در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند عربی ایفا کند، به تبادل نظر پرداخته اند.

الکاظمی نخست وزیر عراق هم در این نشست گفت که باید از طریق همکاری و کارکردن با کشورهای مختلف منطقه،  راهکار فراگیری برای پایان دادن به مشکلات و چالش‌های منطقه پیدا کنیم.

وی تاکید کرد که ملت عراق دوستدار و مشتاق روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران براساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است.

ریشه اصلی ناامنی در منطقه و عراق حضور نامشروع آمریکا است

نخست وزیر عراق در دومین دیدار خود به ملاقات علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی رفت و درباره آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه روند مبارزه با تروریسم و جریان‌های حامی آن و پرونده‌های امنیتی مشترک گفت وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با تبیین اقدامات خباثت آمیز، تروریستی و ناامن ساز آمریکا، تشریک مساعی کشورهای منطقه برای خروج هر چه سریع تر آمریکای شرور را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تقویت صلح و ثبات در منطقه دانست.

وی با اشاره به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از سیادت و حاکمیت دولت عراق، بر عزم کشورمان در توسعه همه جانبه روابط با دولت و ملت دوست و برادر عراق تاکید کرد.

در این دیدار نخست وزیر عراق نیز در سخنانی بر اهمیت تقویت و گسترش روابط ایران و عراق به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی تاکید کرد.

الکاظمی تصریح کرد که دولت و ملت عراق هیچگاه حمایت‌ها و ایستادگی ملت ایران در کنار عراق را که با خون بهترین عزیزانش عجین شده است فراموش نمی‌کند.

ایران خواهان عراقِ عزت‌مند و مستقل است

نخست وزیر عراق در آخرین دیدار خود با مقامات کشورمان به ملاقات رهبر معظم انقلاب شتافت. رهبر انقلاب در این دیدار روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: آنچه در روابط دو جانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند که ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است.

ایشان در این دیدار گفتند که ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع و حمایتهای ایران در مقاطع مختلف به‌ویژه در دوران جنگ با داعش و تکفیری‌ها گفت که مردم عراق هیچگاه حمایتهای ایران را فراموش نخواهند کرد و واقعیت این است که خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنگ با تکفیری‌ها در هم آمیخته است.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که روابط ایران و عراق یک رابطه عمیق و طولانی تاریخی و فرهنگی و مذهبی با پشتوانه عشق و ارادت به اهل‌بیت (ع) است.

با پایان یافتن دیدارهای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با مقامات جمهوری اسلامی به نظر می رسد باید شاهد ارتقا سطح روابط دو کشور میان دو همسایه قدیمی باشیم. همسایگانی که دارای درهم تنیدگی‌های عمیق مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میان خود هستند.

از طرف دیگر کشور عراق دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی است که انتخاب این کشور را برای بهره مندی از آن ناگزیر می‌کند. موضوعی که دولت دوازدهم از آن غافل نیست و تلاش می کند علاوه بر استفاده از این ظرفیت، حق همسایگی را نیز ادا کند.

گزارش از داود توسلی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha