کارشناس مسائل منطقه: عراق و ایران از نظر ژئوپلتیکی مکمل یکدیگرند

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه معتقد است که ایران و عراق از نظر ژئوپلتیکی مکمل یکدیگر هستند و درک این مسئله می تواند در فرایند توسعه دو کشور بسیار مهم باشد.

«محمد اخباری» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران و گفت و گوهای وی در تهران اظهار داشت: ایران و عراق از حیث ژئوپلتیک مکمل یکدیگر هستند و استراتژی های سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور باید با در نظر گرفتن این موضوع طراحی و تدوین شود.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در گذشته و قبل از سقوط صدام این اتفاق نیفتاد و مقامات وقت عراق درک ژئوپولتیکی از این ارتباطات نداشتند لذا ارتباط مناسبی بین دو کشور برقرار نشد.

اخباری خاطرنشان کرد: بعد از سال ۲۰۰۳ به‌ویژه  با روی کار آمدن اکثریت شیعه در عراق، این نزدیکی هم از بعد ژئوپولتیکی و هم از بعد فرهنگی و مذهبی توانست بسیاری از این مشکلات را حل کند و ارتباط خوب بین ایران و عراق ابتدا از منظر امنیتی، بعد در حوزه اقتصادی و سپس سیاسی برقرار شود.

وی افزود: در طول ۱۰ سال اخیر عوامل فرهنگی و مذهبی ارتباط ایران و عراق را افزایش داده است؛‌ با وجود اینکه قدرت‌های فرامنطقه ای مانند آمریکا و اروپا یا قدرت‌های منطقه‌ای مانند عربستان یا کشورهایی مانند ترکیه اجازه ندادند تا یک اتفاق خوب در روابط بین ایران و عراق رقم بخورد، اما شاهد بودیم این روند خصوصا بعد از توافق ۲۰ ساله منعقد شده بین دو کشور، رو به رشد بوده است.

اخباری ادامه داد: بر اساس این توافق قرار شد حجم روابط تجاری و صادرات و واردات دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد و این خود نقطه عطفی در روابط دو کشور بود.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به روی کار آمدن الکاظمی، گفت: با توجه به مشکلات سال گذشته در عراق، یکی از خواسته های مردم این کشور این بود فردی که روی کار می‌آید، درک لازم از مشکلات داشته باشد و پاسخگوی نیازمندیهای مردم باشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی هر دو کشور نیازمند ارتباط خوب هستند، اضافه کرد: عراق می تواند در شرایط کنونی دریچه ای برای واردات و صادرات ایران باشد. از سوی دیگر این کشور در وضعیت کنونی مشکلات عدیده‌ای از حیث خدماتی و اقتصادی به ویژه در زمینه موضوعات زیرساختی دارد که ایران می تواند نقش موثری در این حوزه ها داشته باشد.

اخباری گفت: سفر الکاظمی و رایزنی های وی در تهران نشان داد که هر دو کشور در سطوح بالای تصمیم گیری خواهان توسعه روابط هستند.

کارشناس مسائل عراق گفت: ایران با توجه به ظرفیتهایی که دارد، از نظر توسعه زیرساخت‌ها می تواند کمک‌های موثری برای بازسازی عراق ارائه کند.علاوه بر این ایران می تواند نیروی مورد نیاز توسعه عراق را تامین کند. مثلا دانشگاه‌های ایران آمادگی بورسیه کردن دانشجویان عراقی را دارند و از طرف دیگر می‌توانند به دانشگاه های این کشور استاد اعزام کنند.

وی ادامه داد: ایران در گذشته عملا نشان داد که در حوزه زیرساختی می تواند به عراق کمک کند. متخصصان ایرانی زیرساخت‌های خوبی در کمترین مدت و با کیفیت بسیار بالا در عراق اجرا کرده اند و از این ظرفیت می توان در توسعه زیرساختهای این کشور استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ایران هم از نظر ساخت ریل و راه آهن و هم از نظر تجهیزات آن هم زیر ساختهای برق و انرژی می تواند کمک موثری  به عراق داشته باشد و اگر مسئولان پیگیری جدی‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند، حتما این کار شدنی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha