کتاب‌ دوست مفید کتابداران بشاگردی و بندرلنگه در روزهای کرونا

بندرعباس- ایرنا- کتاب دوستی مفید و بی‌زیان است که حتی در این روزهای هشدار و وضعیت قرمز شهرستان‌های هرمزگان دردسترس کتاب‌داران بشاگردی و قصه‌گویان شهرستان بندرلنگه است.

وضعیت و شرایط نامساعدی که سلامت جامعه را ویروس کرونا نشانه گرفته سبب شده است تا مردم شهرستان‌های بشاگرد و بندرلنگه برای حفظ سلامتی خود و مراجعه‌کنندگان و هم‌چنین خانواده‌ها، «کتاب» را محور اصلی درخانه ماندن خود قراردهند؛ اما نقش کتابداران، قصه‌گویان کتابخانه‌ها و اعضای کتاب‌خوان در حفظ این سلامتی پررنگ‌تر است.

در این روزهایی که بیشتر شهرستان‌های هرمزگان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و کتابخانه‌ها نیز تعطیل شده است، فعالیت فرهنگی کتاب‌خوانی در "بشاگرد" نیز به صورت غیرحضوری در فضای مجازی دنبال می‌شود.

کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی خمینی‌شهر بشاگرد درحال حاضر ۶۰۰ نفر عضو دارد و ۴هزار و ۶۰۰ کتاب نیز در آن موجود است.

مسوول این کتابخانه عمومی که کارخود را در این کتابخانه از آبان ۹۶ آغاز کرده است، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با تشکیل گروه‌های کتابخوان مجازی با اعضای فعال و علاقه‌مندان به کار معرفی کتاب و ارائه خلاصه کتاب‌ها مشغول هستیم.

فهد داستانی که این روزها خواندن کتاب نوجوان «شاهزاده شیر و راز گل سرخ، وسط ناکجا آباد و هشت کلید» و چندین جلد کتاب کودک مطالعه و خلاصه آن را در گروه مجازی به اشتراک گذاشته، با این کار اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌اش را  برای درخانه ماندن و قصه‌گویی در خانه تشویق می‌کند.

مسوول کتابخانه حاج‌عبدالله والی خمینی‌شهر بشاگرد با اشاره به اهمیت دهمین جشنواره بین‌المللی کتابخوانی رضوی افزود: روزانه فعالیت‌های فرهنگی کتابخوانی و اهمیت جشنواره را در گروه مجازی با کمک اعضای گروه برگزار و تبلیغ می‌کنیم.

سکینه داستان‌نسب نیز سه سال است که عضو این کتابخانه می‌باشد و از آغاز عضویتش در کتابخانه حدودا ۱۲۳ کتاب و از شروع اپیدمی کرونا نیز ۱۵ کتاب را مطالعه کرده است.

این عضو فعال و کتاب‌خوان روزهای کرونایی خود را با خواندن«قصه دلبری» محمدعلی جعفری داستان زندگی و شهادت شهید محمدحسین محمدخانی آغاز و با داستان‌های «فلورانس اسکاول شین و چگونه زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید، لورکا، راز، خیرالنسا، من زنده‌ام، راه حل سوم، راز غربت، بی‌شعوری و معجزه عفاف» ادامه داده است.

داستان‌نسب روزانه ۱۰ ساعت از وقت خود را برای مطالعه اختصاص داده  اما امسال به دلیل کرونا آن را به ۴ ساعت در روز کاهش داده است.

صدیقه پیری‌زاده مدیر دبیرستان ام‌کلثوم سردشت نیز دیگر عضو فعال این کتاب‌خانه است.

وی که از سال گذشته عضو کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی است، گفت: از آنجایی که استان هرمزگان در شرایط هشدار قرار گرفت و عبور و مرور به کلی قطع شد این امر باعث شد که با مسوول کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی همکاری‌هایی در زمینه برگزاری جشنواره بین‌المللی کتابخوانی رضوی داشته باشیم.

پیری‌زاده ادامه داد: در کنار مسوول کتاب‌خانه در فضای مجازی با دعوت اقشارمختلف مردم به جشنواره و کتاب‌خوانی فعالیت داشتم و در این شرایط نیز درخانه پنج جلد کتاب را مطالعه کردم که تمامی آن‌ها از کتاب‌های جشنواره بین‌المللی کتاب‌خوانی رضوی است و در روز نیز ۴ساعت مطالعه می‌کنم.

صغری نظری از اعضای فعال کتابخانه و مدیر باشگاه کتاب در روستای ایرر که زیرمجموعه کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی خمینی شهر است نیز گفت: امسال با وضعیت کرونا فقط کتاب‌های باشگاه که گروه سنی کودکان است مطالعه می‌کنم و خلاصه کتاب‌ها را در گروه مجازی برای والدین و کودکان به اشتراک می‌گذارم.

انس کتابداران قصه‌گوی بندرلنگه با کتاب‌های قصه‌

با شیوع ویروس کرونا در کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندرلنگه نیز مانند بیشتر مکان‌های عمومی از جمله مدارس تعطیل شد.

مریم زارعی قصه‌گوی کتابخانه راسخ گزیر بندرلنگه که روزانه ۲ ساعت از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهد در گفت‌وگو با ایرنا، چهارکتاب "در انتظار عشق، سینوهه، ۳۶۵ راه برای به کار گیری نیروی معنوی در زندگی و ارزش وقت را نمونه کتاب‌های مطالعه شده خود در این روزهای هشدار کرونایی نام برد.

وی از هشت سال عضویت در این کتاب‌خانه پنج‌ سال آن را به کار قصه‌گویی مشغول بوده است و این روزها به دلیل تعطیلی کتاب‌خانه در کنار کتاب‌های کتابخانه‌اش از کتابخانه‌ مجازی خود برای خواندن قصه کتاب‌های مورد علاقه‌اش استفاده می‌کند.

عذرا نیازمند دیگر عضو کتابخانه راسخ گزیر که مربی باشگاه کتابخوانی گل‌بر کتابخانه نیز هست و کتاب‌های قصه را بیش‌تر می‌خواند، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: مطالعه کتاب‌های مختلف را به‌صورت هفتگی در برنامه‌ام دارم.

وی از «ربه کا، سه‌شنبه با موری، زنان کوچک، کیمیاگر، بابالنگ دراز و رویای سبز» از کتاب‌های قصه مورد علاقه‌اش نام برد که در این دو هفته آن‌ها را خوانده است.

جاسم حمیرانی نیز پنج سال عضو این کتاب‌خانه است و روزانه بین دو تا سه ساعت از زمان خود را مطالعه می‌کند و از قبل کتاب‌هایش را امانت گرفته است. 

وی«بینوایان، سال‌های از دست رفته، انتظار شیرین، آبنبات هل‌دار و بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» نادر ابراهیمی را از جمله‌ کتاب‌های خوانده شده در روزهای کرونایی یک‌ماه اخیر خود نام برد.

و ندا اندربای دانش‌آموزی که ۶ سال عضو کتابخانه راسخ گزیر است، تا کنون ۸ کتاب خوانده و هر روز نیم ساعت تا یک ساعت را به مطالعه کتاب‌های قصه و داستان گروه سنی خودش اختصاص می‌دهد.

او علاقه زیادی به کتاب‌هایی مانند «ماه از اون بالا می‌خونه لالا، قصه شهر پریان،  بندانگشتی، من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود، بهاره و مدیر گروه، جوجه اردک زشت، زیبای خفته و قایق کاغذی» دارد و همه آن‌ها را چندبار خوانده است.

این دانش‌آموز کتاب‌خوان گفت: در این روزهای هشدار کرونایی که تمام وقت را باید در خانه بمانید بسیار سخت است و در کنار اعضای خانواده آنچه برای انسان بی‌زیان بوده همین دوستی با کتاب و قصه‌هاست که همیشه نیز در دسترس هستند.

مریم آرمون نیز ۹ سال است که مسوولیت کتابداری کتابخانه مشارکتی راسخ گزیر را برعهده دارد و یک تا یک ساعت و نیم از زمان روزانه خود را به خواندن مطالعه و کتاب‌های قصه‌ اختصاص می‌دهد.

او در این مدت «کله‌خرها، شازده کوچولو، مهربان‌تر از نسیم، ابری بشید و نبارید، چگونه کتاب بخوانیم، اثر مرکب، بر مدار آفتاب، حکمت‌های نقوی» و یک سری از مجموعه داستان‌های کودکانه را خوانده است.

وی در کنار مطالعه کتاب‌های خود در راستای اهمیت کتاب‌بخوانی اعضای کتاب‌خانه در این مدت با ساخت انیمیشن کودکانه برای اعضا کودک و نوجوان، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی برای تمام گروه سنی اعضا کودک و نوجوان و بزرگسالان را برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تشوق کرده است.

کتابخانه مشارکتی راسخ گزیر بندرلنگه با ۲ هزار و ۶۰۰عضو حدود ۱۳ هزار جلد کتاب دارد.

ترویج کتابخوانی با نقاشی «کرونا را شکست می دهیم»

اگرچه به دلیل شرایط موجود نبود امکان استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به صورت فیزیکی میسر نیست، لذا همپای دیگر کتابخانه‌های استان، اداره کتابخانه‌های عمومی بندرلنگه نیز با محوریت کتابخانه «شهید جاویدالاثر عبدالرضا مینکی» در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اقدام به برگزاری برنامه‌های مناسب گروه‌های سنی مختلف در فضای مجازی کرده است.

مسوول کتابخانه «شهید جاویدالاثر مینکی بندرلنگه» که سه سال است مسوولیت کتابداری این کتابخانه را برعهده دارد، دارای کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی است.

"مرضیه سقایی‌طلب" سابقه عضویت در کتابخانه‌های وحدت، شهید خاوند و هم اکنون عضو کتابخانه شهید جاویدالاثر مینکی‌ام شهرستان بندرلنگه را دارد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: در راستای تحقق هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، کتابخانه شهید مینکی شهرستان کار خود را ابتدا با برگزاری مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می دهیم»، شروع کرد اما از آنجایی که مخاطبان کتابخانه فقط گروه کودک و نوجوان نبودند با ایجاد گروه‌های مختلف ویژه هر گروه سنی در فضای مجازی اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و ترویج نمود.

این کتابدار گفت: در گروه کلاس‌های آموزشی برنامه‌های متنوع فرهنگی آموزشی سرگرمی ویژه سنین ۴ تا ۱۲ سال طبق برنامه هفتگی فرهنگی کتابخانه برگزار شده که مورد استقبال قرار گرفت.

سقایی‌طلب افزود: در گروه بچه‌های باحال کتابخانه ویژه نوجوان ۱۳ تا ۱۷ سال نیز برنامه‌هایی از جمله ارائه فایل صوتی کتاب، جمع‌خوانی بخش‌هایی از کتاب‌های صوتی، کاردستی‌های ویژه این گروه سنی، ارسال فیلم‌های آموزشی علمی در قالب آزمایش و معرفی منابع جشنواره رضوی بخشی از فعالیت‌های مجازی کتاب‌بخوانی برای این گروه است.

به گفته مسوول کتابخانه شهید جاویدالاثر مینکی بندرلنگه، در گروه «بفرمایید کتاب» و «مادر و کودک» ویژه اعضای فعال خانم کتابخانه نیز با ارسال بخشی از مطالب نشریات آشپزی و کودک، برگزاری کارگاه‌های کوچک مجازی با استفاده از ظرفیت اعضا مثل کارگاه بازی، کارگاه فرزندپروری، کارگاه انتخاب کتاب مناسب، کارگاه سواد اطلاعاتی از فرصت بیماری کووید۱۹برای ترویج کتاب‌خوانی مجازی استفاده می‌شود.

سقایی‌طلب که به طور معمول ۲ ساعت از زمان خود را به مطالعه اختصاص می‌دهد، «نفرت بازی، سنگفرش هر خیابان از طلاست، من دیگر ما، هستی فدای مهدی، دنیای صوفی، من زنده‌ام، حکایت کوی دوست، تخت خوابت را مرتب کن، گشت‌وگذار در شهر و روستا، آشنایی با مهارت تندخوانی و روش‌های صحیح مطالعه، مناظره دکتر و شیخ، هزار ویک شب، علاءالدین پسر شاماد مصری، جام جهانی در جوادیه، سه دقیقه در قیامت، ملت عشق، همسر اگر اینگونه بود،آبنبات هل دار و چشمهایش» را از کتاب‌های مطالعه شده خود در این روزهای کرونایی نام برد.

هاجر شهابی، عضو بزرگسال کتابخانه شهید خاوند بندر کنگ نیز از هر سه کتابخانه این شهرستان به‌ویژه شهید مینکی استفاده می‌کند.

وی قبلا ۹ ماه به عنوان کتابدار در این کتابخانه مشغول به کار بوده اما الان حدود چهار سالی عضو کتابخانه است.

شهابی که ساعت‌های مطالعاتی متفاوتی دارد و بعضی روزها یک ساعت و اگر وقت داشته باشد بیشتر از ۲ ساعت هم برای کتاب خواندن وقت می‌گذارد و در شرایط کرونا یا از دوستانش کتاب قرض گرفته یا با پست سفارشی کتاب خریده و در گروه مجازی کتابخانه نیز کتاب ‌خوانده است.

«نیم دانگ پیونگ یانگ، سه دقیقه در قیامت، من دانای کل هستم، حرکت در مه، بهترین کتاب‌های چخوف، ناطوردشت، سنگی که نیفتاد،آن دختر یهودی و خون دلی که لعل شد» را نمونه کتاب‌های خوانده شده خود نام برد.

محمدمهدی پوررحیمی عضوکودک این کتابخانه نیز از زمان بازگشایی تا کنون عضو کتابخانه است و یک تا ۲ ساعت را به کتابخوانی اختصاص می‌دهد و در این مدت نیز یا کتاب‌خوانی مجازی داشته و یا از کتاب‌هایی که در خانه و همین‌طور از دوستانش به امانت گرفته آن‌ها را می‌خواند.

«امام رضا(ع)، مرغ سخت‌کوش، خانواده‌ آقای چرخشی، خرگوش‌زرنگ، پاداش دوستی، داستان‌های پیامبران، مورچه دانه‌کش، فیلی که در گودال افتاد، دوستی خاله خرسه، خانه عمه موشه و ملا نصرالدین» کتاب‌های خوانده شده محمدمهدی هستند.

محدثه پوررحیمی عضو نوجوان کتاب‌خانه شهید مینکی نیز از مانند محمدمهدی از زمان بازگشایی کتابخانه تا امروز عضو کتابخانه است و در این مدت روزهای خود را با کتاب‌هایی مانند«خزندگان و دو زیستان ایران، من سیب‌زمینی نیستم، آلیس در سرزمین عجایب، داستان‌های شیرین از نماز شب، برای ریحانه، سلطان جلال الدین خوارزمشاه، شازده کوچولو به کشف جهان می‌رود، حوض کوچک، گلستان و بوستان، بند انگشتی، ملکه آرزوها، کریم خان زند، پاداش دوستی، مرغ سخت‌کوش، چوپان کوچک، مثلث برمودا، خرگوش زرنگ، جایزه پادشاه، دانشمندان کوچک، شعرپارسی، ایمنی در خانه، ۱۰ قصه از امام هادی(ع) و گنبد خورشید» سپری کرده است.

سمیه رحیمی که کارشناس روانشناسی است و ۳۸ سال دارد، سه ماه است که عضو این کتابخانه شده و به دلیل کمبود وقت فقط از کتاب‌های صوتی استفاده می‌کند و موفق شده از این کتابخانه فقط کتاب‌های «غلبه بر تنبلی، آبنبات هل‌دار، چشم‌هایش» را گوش بدهد.

احلام قاسمیان عضو بزرگسال نیز از بازگشایی کتابخانه شهید مینکی عضو این کتابخانه است و قبلا عضو کتابخانه وحدت بندرلنگه بوده است.

«صد سال تنهایی، مردی بنام اوه، محاکمه، ملت عشق، قمار باز، از حال بد به احساس خوب، خشم و هیاهو، سفری به پاریس، راز و قدرت» را کامل مطالعه کرده است.

الناز علی‌پور عضو بزرگسال این کتابخانه نیز روزای که دانشگاه کلاس نداشته باشد حدود یک ساعت تا دوساعت کتاب می‌خواند اما اسم بیشتر کتاب‌هایی را که می‌خواند را فراموش می‌کند.

آرزو باوندپور هم یک ساله است عضو کتابخانه شهید مینکی شده روزهای کرونا را با خواندن کتاب‌های «تاج‌های زنانه، بلندی‌های بادگیر، مهر ومهتاب، غزلیات امام خمینی(ره)، کلبه عموتم، غرور و تعصب، بابا گوریو، کنیز ملکه مصر، دختری در قطار، فرنگیس، ملت عشق، شازده کوچولو، مرگ پایانی برای یک آغاز، قیامت، صراط پل سرنوشت دنبال کرده و کتاب اخراجی‌ها را هم تازه شروع کرده است.

کوثر بیژنی چهارسال عضو کتابخانه‌های شهید مینکی و وحدت است و تاکنون ۹ کتاب «سرباز کوچک امام، به آسمان نگاه کن،گلستان یازدهم،یادت باشد، قصه دلبری، جهاد با نفس، برمدارآفتاب، حکمت‌های نقوی، امام رضا(ع) و ایران» را خوانده است.

مریم بیژنی نیز «سه دقیقه در قیامت، قصه دلبری و حیفا» کتابخانه و سه کتاب هم مربوط به جشنواره رضوی امام رضا(ع) و ایران، حکمت‌های نقوی و بر مدار آفتاب" را مطالعه کرده و در این روزها روزانه ۳۰ دقیقه مطالعه می‌کند.

در شهرستان بندرلنگه پنج باب کتاب‌خانه عمومی و در بشاگرد نیز چهار باب کتابخانه فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha