حاجی میرزایی:​ هر دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین نهاد فرهنگ ساز در بهترین دوران زندگی انسان هاست، تاکید کرد: هر دانش آموز بایدحداقل یک مهارت را بیاموزد.

به گزارش چهارشنبه شب وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی عصر امروز چهارشنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبریک هفته مهارت آموزی گفت: اصل تقسیم و تمایزکارها در دستگاه ها که موجب تفکیک و جدایی نهادهای مختلف شده است، ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما این موضوع ما را از اهداف اصلی جامعه دور کرده است.

وی افزود:  وقتی کارها بین دستگاه ها توزیع می شود جمع کردنش بسیار دشوار خواهد بود، امیدواریم همکاری بین دو وزارتخانه برای استفاده از ظرفیت های موجود  موثرتر از قبل باشد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هدف نهایی داشتن مهارت ، زندگی بهتر است جدای از تاثیر توسعه مهارت در کاهش فقر،  هویت پیدا کردن افراد و تبدیل فرد به شخصیت مطلوب از مزایای آموزش مهارت ها خواهد بود.

وی توسعه مهارت ها را از اهداف این همکاری ها عنوان کرد و افزود: باید از دانش محوری و حافظه محوری به سمت مهارت محوری حرکت کنیم دانش آموز بیش از دانش، نیازمند مهارت های اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آماده کردن افراد برای یک زندگی خوب از مهارت های آموزش و پرورش است وما بر اساس برنامه ششم توسعه ماموریت داریم۵۰درصد دانش آموزان را به سمت رشته های مهارتی هدایت کنیم این در حالی است که هم اکنون ۳۵درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش به تحصیل مشغول هستند لذا با آنچه در سند تحول و برنامه ششم توسعه وجود دارد۱۵درصد فاصله داریم بنابراین باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر توسعه رشته های مهارتی دانش آموزان در رشته های نظری نیز باید هر دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد.

حاجی میرزایی افزود: نوع مهارت ها با توجه به تغییرات علم وتکنولوزی نیز تغییر می کند لذا ما شاهد آن هستیم که به مرور بسیاری از شغل ها از بین می رورد بنابراین در مراکز فنی و حرفه ای نیز باید رشته های جدید جایگزین شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مجموعه همکاری های بین دستگاهی، زمینه ترکیب هوشمند مجموعه اجزاری منفک شده از هم را در یک ترکیب سنجیده و ساختارمند موجب می شود که این یک اتفاق بسیار مهمی است و سبب افزایش ظرفیت های موجود هر دو دستگاه خواهد شد.

وی اضافه کرد:با هر منطقی که بخواهیم موضوعات کشور را تحلیل کنیم اگر سه راه حل را انتخاب کنیم مهم ترین راه حل، یادگیری است زیرا این یادگیری است که به کارآمدی جامعه کمک می کند بنابراین هر چقدر مهارت ها مطلوب تر باشد نهادهای جامعه کارآمدتر خواهد بود و جامعه بهتری خواهیم داشت.

حاجی میرزایی افزود: در راستای توسعه مهارت ها همه نوع همکاری با سازمان فنی و حرفه ای خواهیم داشت باید تلاش کنیم در حوزه مهارت ها یک جهش اتفاق بیفتد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب فراهم شدن دسترسی کودکان به تحصیل است به طوری که تنها ۱.۴ درصد ترک تحصیلی ها به عدم دسترسی به آموزش ها مربوط می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هرچند جمعیت بازمانده از تحصیل تعدادشان زیاد نیست اما به دلیل شرایط جمعیتی و فرهنگی کار سختی پیش روی ما است لذا باید یکی یکی به سراغشان رفت و آنها را به مدرسه آورد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگ ساز در بهترین دوران زندگی انسان هاست که بیشترین تاثیرگذاری را در زندگی انسان ها دارد.

حاجی میرزایی گفت: همان‌طور که در آموزه ها دینی تایید شده است باید فرهنگ تعاون را در جامعه گسترش دهیم. لذا بسته هایی در این خصوص آماده کردیم.

وی افزود: بیشترین بازنشستگان در کشور مربوط به جامعه فرهنگیان است لذا این موضوع نشان از نقاط مشترک فراوان بین دو وزارتخانه است و امیدوارم این توافق نامه باعث پیشرفت های خوبی در حوزه مهارت آموزی شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شرایط کرونا ما را به سمت فعالیت آموزشی در بستر مجازی برد که کمی متفاوت از آموزش های حضوری مدرسه است لذا باید برای آموزش های مهارتی در فضای مجازی تدابیری اتخاذ شود.

وی در پایان گفت: مدارس غیردولتی دراثر کرونا خساراتی دیده اند که باید در بحث تسهیلات کرونایی دیده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha