واکنش تند پاریس علیه آنکارا در نقض حاکمیت قبرس و یونان و مداخله در لیبی

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری فرانسه نقض حاکمیت قبرس و یونان توسط ترکیه در شرق مدیترانه و در عین حال مداخله آنکارا در بحران لیبی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «امانوئل مکرون» روز پنجشنبه در دیدار با  «نیکوس آناستاسیادس - Nicos Anastasiades » در کاخ الیزه، به دنبال از سرگیری تنش‌های جدید بین آتن و آنکارا، بار دیگر همبستگی کامل فرانسه با قبرس و یونان را در مقابل نقض حاکمیت این دو کشور از سوی ترکیه اعلام کرد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: این که حریم دریایی یک کشور عضو اتحادیه ما مورد نقض یا تهدید واقع شود پذیرفتنی نیست.

او تاکید کرد:‌ هر کسی که در این امر مشارکت کند باید مجازات شود.

تعداد زیادی از کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ترکیه در حال گشت‌زنی در دریای «اژه» و شرق دریای مدیترانه در نزدیکی جزیره «کرت» و جزیره «رودس» هستند.

تلویزیون دولتی یونان دیروز- چهارشنبه - گزارش داد که کشتی‌های جنگی یونان نیز در این مناطق در رفت و آمد هستند.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی یونان به حال آماده‌باش درآمده‌اند. حضور نظامی دو کشور از روز گذشته در این منطقه افزایش یافته است.

مناقشه بر سر اکتشاف گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه میان ترکیه و یونان در حال افزایش است. هر دو کشور به حضور دریایی خود در جنوب جزیره کرت افزوده‌اند. در این ارتباط نخست‌وزیر یونان با صدراعظم آلمان نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

براساس گفته دفتر نخست‌وزیری یونان، «کیریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر این کشور، حرکت کشتی‌های جنگی را تلفنی به اطلاع «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، رسانده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، نیروی دریایی یونان روز چهارشنبه به دنبال آنکه ترکیه کشتی‌های نظامی خود را برای همراهی با زیردریایی اکتشافی این کشور به نزدیکی « کاستلوریزو - Kastellorizo » شرقی ترین جزایر یونان گسیل کرد، به حالت آماده باش درآمد. آتن از آنکارا خواست فورا" اقدام‌های غیرقانونی خود را که حاکمیت این کشور را نقض و صلح و امنیت مطنقه را تهدید  می‌کند متوقف سازد.

یونان در ماه‌های گذشته چندین بار به ترکیه هشدار داده بود که کشتی‌های خود را برای حفاری گاز طبیعی به این منطقه نفرستند. مقام‌های ترکیه در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که کشتی اکتشافی «Oruc Reis» از روز سه‌شنبه فعالیت‌های جدید لرزه‌نگاری و حفاری را در شرق مدیترانه آغاز خواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، پیش از این در ماه ژانویه اعلام کرده بود که در اسرع وقت در منطقه‌ای که بر سر آن با لیبی به توافق رسیده، بررسی اکتشافی گاز را آغاز می‌کند. اجرای این پروژه ترکیه می‌تواند بر مناطقی در جنوب جزیره کرت که بالقوه سرشار از گاز طبیعی است، تاثیر بگذارد. علاوه بر این، از دید یونان این مکان در منطقه موسوم به منطقه اقتصادی انحصاری اتحادیه اروپا قرار دارد.

دویچه وله در این باره می‌نویسد: طبق ادعای ترکیه، گرچه جزایری مانند جزیره کرت دارای آب‌های سرزمینی هستند، اما منطقه اقتصادی انحصاری ندارند. وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه ادعاهای طرف یونانی مبنی بر اینکه کشتی اکتشافی در تلاش است تا به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی یونان شود را رد کرد.

بر اساس این گزارش، آنکارا در حال حاضر بدون اجازه دولت قبرس در آب‌های آن کشور دست به حفاری زده است. اتحادیه اروپا حفاری گاز از سوی ترکیه در سواحل قبرس را در رده غیرقانونی جای داده است. در واقع با این رده‌بندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا چارچوبی قانونی برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ترکیه را ایجاد کرده‌اند.

« هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان، روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای یونانی خود در آتن از ترکیه خواست تا حفاری‌های گاز و نفت در شرق دریای مدیترانه را متوقف کند. ماس گفت که دولت آلمان انتظار دارد آنکارا هر چه سریع‌تر حفاری‌ها در سواحل قبرس را متوقف کند و حفاری‌های دیگری را نیز در منطقه آغاز نکند.

«نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان هم ترکیه را به نقض حقوق دموکراسی قبرس متهم کرد. او ضمن محکوم کردن اقدام‌های ترکیه در شرق مدیترانه گفت که آنکارا به جای اینکه با یک روح سازنده وارد گفت‌وگو شود، حقوق دمکراسی قبرس را نقض می‌کند.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در ادامه گزارش خود افزود: عوامل تنش در سال‌های اخیر در دریای مدیترانه چند برابر شده است؛ چندین قدرت مانند ترکیه، اسرائیل، مصر و یونان بر سر منابع انرژی در رقابت با یکدیگر هستند.

محکومیت نقض تحریم تسلیحاتی علیه لیبی از سوی پاریس

رئیس جمهوری فرانسه همچنین درباره لیبی در دیدار با همتای قبرسی خود با یادآوری ضرورت اعمال تحریم‌ها برای دستیابی به آتش‌بس و آغاز پویایی واقعی برای حل مسائل طرف‌های درگیر در این کشور از طریق راه‌حل سیاسی گفت: ما نمی‌توانیم به قدرت‌های خارجی در هر کجا که هستند اجازه دهیم که تحریم تسلیحاتی علیه لیبی را نقض کنند. 

فرانسه بارها مداخله ترکیه در بحران لیبی را محکوم کرده است و تنش ها بین دو کشور بویژه پس از یک نبرد دریایی بین دو ناو جنگی متعلق به دو کشور افزایش یافته است.

مکرون تاکید کرد: فراتر از این، اروپا باید تدابیر گسترده ای در مورد مسائل امنیتی در دریای مدیترانه بیاندیشد.

آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی به‌ ریاست فائز سراج در آبان ۱۳۹۸ یک توافقنامه امنیتی و اقتصادی با یکدیگر امضا کردند که یکی از بندهای آن حمایت نظامی ترکیه از طرابلس در مواقع بحرانی بود، هرچند نیروهای ترکیه پیش از آن به لیبی اعزام شده بودند.

ورود ترکیه به پرونده لیبی و حمایت سیاسی و نظامی از دولت وفاق ملی این کشور که منجر به پیشروی نیروهای تحت امر این دولت در برابر ژنرال حفتر شده، کشورهای اروپایی از جمله یونان و فرانسه را به شدت نگران کرده است. مقامات فرانسه و ترکیه به تازگی و به دنبال تحولات لیبی به هم حمله کرده و اظهارات تندی به زبان آورده اند.

تاکنون شماری از نیروهای ترکیه به همراه چندین پهپاد، خودروهای زرهی، نفربر و انواع تسلیحات به لیبی اعزام شده اند. در همین حال بیش از ۱۶ هزار نفر از تروریست های حاضر در استان ادلب در شمال غرب سوریه نیز برای جنگ با نیروهای ژنرال حفتر به لیبی منتقل شده اند.

پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱(۱۳۸۹)، این کشور عملاً به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس، دولت موسوم به "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز السراج" بر سرکار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، "خلیفه حفتر" یک ژنرال بازنشسته، کنترل این منطقه را در دست دارد.

عربستان سعودی، روسیه، مصر، امارات، فرانسه و یونان از ژنرال حفتر حمایت می کنند و ترکیه، قطر و ایتالیا نیز دولت "فایز السراج" را مورد پشتیبانی خود قرار داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha