به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ویروس کرونا ۷۲ درصد از کسب و کارها نوپا را دچار مشکل کرد. مهم ترین مسالهای که آنها را درگیر کرد، کاهش مشتریان بود. این کسب و کارها بیش از نیمی از مشتریان خود را از دست دادند. روزهای سختی بر آنها گذشت و برای تامین حقوق و دستمزد کارکنان، پرداخت حق بیمه، اجارهبها، مالیات و بازپرداخت وامها بار مالی بزرگی بر آنها تحمیل شد.
در تازهترین گزارشی که از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده است، در پی شیوع ویروس کرونا و در مسیر تحقق «ایران هوشمند» تاکنون حدود ۱۲۴ میلیارد تومان برای حمایت از کسبوکارهای نوپا هزینه شده است. در چنین شرایطی برای ۶۲ درصد از شرکتها، تابآوری کمتر از سه ماه پیشبینی شد و این اتفاق اخراج و ورشکستی برخی را رقم زد. در این بین سازمان فناوری اطلاعات ایران برای حمایت از کسب و کارها، پرداخت وام با بهره ۹ درصد را در دو فاز برنامهریزی کرد.
در فاز اول که اسفند ۹۸ آغاز شد و تا پایان اردیبهشت ادامه داشت، ۵۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان در قالب وام به شرکتهایی که استحقاق داشتند و درخواست دادند پرداخت شد.
فاز دوم توزیع وام از خرداد و با پرداخت ۷۰ میلیارد تومان وام به شرکتهای فعال IT در حوزههای گردشگری، برگزاری رویدادها، فروش بلیت و تخفیف، مشاغل خانگی و حمل و نقل و شبکه توزیع آغاز شد که همچنان ادامه دارد.
نظر شما