۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 83884941
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت ایجاد رشته‌های تحصیلی تکمیلی در دانشگاه پیام نور خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی خواستار افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد در واحدهای این مرکز آموزش عالی شد و گفت: ‌اکنون تنها ۲ رشته در این مقطع دایر است که پاسخگوی نیاز دانش‌آموخته‌ها نیست.

نورالله فیضی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: دانش آموخته های واحدهای پیام نور استان از ایجاد رشته در مقطع کارشناسی ارشد استقبال زیادی دارند اما تاکنون با راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی موافقت نشده است.

وی با بیان اینکه افزون بر ۶۰ درصد دانش‌آموخته های واحدهای پیام نور استان در کارشناسی ارشد پذیرفته و ادامه تحصیل می دهند افزود: دانش آموخته های پیام نور استان از تحصیل در این مرکز آموزش عالی در مقطع کارشناسی ارشد استقبال خوبی دارند که نیاز است رشته های جدید افزوده شود.

وی افزود: هم اکنون دانشگاه پیام نور استان تنها در دو رشته کارشناسی ارشد شامل زبان و ادبیات فارسی و جامعه شناسی دانشجو می پذیرد این در حالی است که در سایر استان های مشابه حتی به ۲۰ رشته نیز می رسد.

وی اظهار داشت: از نظر عضو هیات علمی، زیر ساخت ها در خصوص فضای آموزشی، کتابخانه، آزمایشگاه و سایر فضاها در این مرکز آموزش عالی برای ایجاد رشته های کارشناسی ارشد مشکل وجود ندارد.

فیضی از جمله رشته های کارشناسی ارشد مورد نیاز دانشگاه پیام نور استان را شامل علوم سیاسی، شیمی، تربیت بدنی، اقتصاد، روان شناسی و تعدادی رشته های میان رشته ای عنوان کرد.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۰ رشته برای کارشناسی ارشد به شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیشنهاد داده ایم افزود: هم اکنون حدود چهار هزار دانشجو در ۸۰ رشته در مقطع کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند این در حالی است که در چند سال گذشته این مرکز آموزش عالی افزون بر ۱۴ هزار دانشجو داشت.

کاهش ۵۰ درصدی اساتید حق التدریس

فیضی تعداد اساتید هیات علمی این مرکز آموزش عالی را ۴۵ نفر دانست و افزود: ۲۰۰ استاد به صورت حق التدریسی نیز با این دانشگاه همکاری دارند اما با توجه به کاهش تعداد دانشجو و شیوع بیماری کرونا و ایجاد کلاس های مجازی حدود ۵۰ درصد آنان برای سال تحصیلی جدید کاهش می یابد.

وی افزود: امسال دو هزار کلاس مجازی در واحد های پیام نور استان برگزار شد و افزون بر ۹۵ درصد دانشجویان نیز مشارکت داشتند، دانشجویانی که در روستاها ساکن بودند از کلاس های آفلاین بیشتر استفاده کردند.

فیضی اظهار داشت: آموزش مجازی از ترم آینده این مرکز آموزش عالی در قالب منطقه ۹ که شامل خراسان شمالی، جنوبی و رضوی است به صورت مشترک برگزاری می شود و تنها اساتید عضو هیات علمی در فضاهای مجازی آموزش را بر عهده دارند، دروس آزمایشگاهی و کارگاهی نیز به صورت حضوری با رعایت مسائل بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد دانشجویان پیام نور بعد از دانش آموخته شدن وارد بازار کار شده اند افزود: تاکنون افزون بر ۲۰ هزار دانشجو از این مرکز آموزش عالی دانش آموخته شده اند.

پذیرش دانشجوی در ۸۰ رشته بدون آزمون

وی از پذیرش دانشجو در ۸۰ رشته مقطع کارشناسی بدون آزمون خبر داد و اظهار داشت: علاقه مندان می توانند از امروز تا دوم شهریور ماه در هشت واحد پیام نور دراستان در رشته های فنی، علوم پایه  و علوم انسانی شرکت کنند.

خراسان شمالی حدود ۴۰ هزار دانشجو دارد که در ۴۰ مرکز آموزش عالی دولتی، غیردولتی و پیام نور مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha