کریدور «کتای» جایگزینی برای دستیابی به بازارهای آسیای میانه

تهران- ایرنا- مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای نخستین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی (بندرعباس) در کریدور «کتای» به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان- تاجیکستان عازم شد.

به گزارش روز یکشنبه گمرک ایران، «مصطفی آیتی» اظهارداشت: کریدور کتای (KTAI) از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه‌اندازی شده است.  

این کریدور، به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از «کارنه تیر»، در دستور کار با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت.

این کریدور با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند- چابهار- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند «کارنه تیر» به صورت آزمایشی افتتاح و به دلیل شناخت و مزایای آن برای شرکت های حمل ونقل، برای اولین بار دو دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.  

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه پنج دستگاه کامیون از ایران از طریق افغانستان به مقصد تاجیکستان اعزام شد، اضافه کرد: با انجام تشریفات «کارنه تیر» در گمرک دوغارون رسما مسیر کتای (KTAI) افتتاح شد.

وی در خصوص اهمیت مسیر ایران در تجارت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی کوتاه‌تر به آب‌های آزاد، اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و در نهایت رشد اقتصادی منطقه خواهد شد و گمرک ایران، با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل ترکیبی اسلونی- ایران (۱۳۹۶)، هند- چابهار- افغانستان (۱۳۹۸) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی، بستر لازم برای فعالان ترانزیت را فراهم کند.

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران تاکید کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی «کارنه تیر» مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین و اتحادیه اروپا عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.

توقف پذیرش کامیون‌ها در مرزهای ترکمنستان، فعالیت‌های حمل ونقل را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه اندازی این کریدور بار دیگر فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha