نماز جمعه قرارگاه بصیرت است

بندرعباس - ایرنا - میعادگاه نمازجمعه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی درایران محل حضور همه قشرها و جایگاه بصیرت افزایی درجامعه بوده است.

در صفحه ۴۵۲ جلد هفتم صحیه امام خمینی به نقل از ایشان آمده است: «نماز جمعه موجب می شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می کرد می گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است، آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند.

روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت، ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه ـ علیهم السلام ـ هستیم که همۀ امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند، مسأله دیگر خطبه های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبۀ اول واجب است و در خطبۀ دوم بنابر احتیاط واجب است، مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید، مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می افتد، آنها را برای مردم بگویید، مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است، ... ائمۀ جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید.»

۵ مرداد ۱۳۵۸ برابر با سوم رمضان سال ۱۳۹۹ اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

از آن سال تا کنون افزون بر ۴۱ سال می گذر و این فریضه اسلامی همچنان به اذن ولی فقیه در کشور اقامه می‌شود، البته این روزها به واسطه شیوع بیماری واگیر کرونا اقامه کرونا اقامه نماز جمعه با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده و در بسیاری از شهرها اقامه نمی‌شود، البته با پایان این بیماری دوباره صفوف متحد نماز گزاران در ظهرهای جمعه تشکیل خواهد شد.

در همه این سال‌ها نماز جمعه محلی برای بیان مطالب روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و همه قشرها و گروه‌ها از آن استفاده کرده‌اند و پای سخنان خطیبان نشسته و بهره خود را برده اند.

با گذشت این سال ها تعداد پایگاه‌های نماز جمعه در کشور به افزون بر ۸۵۰ با افزون بر ۵۰ هزار خادم رسیده است و مردم بسیاری از هر سلیقه و اندیشه فکری سیاسی و اجتماعی برای ادای این فریضه حضور می‌یابند.

رییس ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکشنبه شب مراسمی در بندرعباس اظهار داشت: از ۲ جهت به نمازگزاران خدمت داده می‌شود یکی اقامه نماز جمعه و اجرای برنامه های این آیین سیاسی عبادی و دیگری توجه به اینکه این نمازهای جمعه قطب فرهنگی هر شهری هستند.

حجت الاسلام سعید کذایی اظهار داشت: ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس فعالیت های خود را محدود به روز جمعه و اقامه نماز جمعه نکرده و از شنبه تا پنجشنبه برای خدمت رسانی به نمازگزاران و مردم تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: برای اولین با جمله عجیبی از امام راحل روبه رو شدم که گفته بودند «نماز جمعه در راس امور است»، علت تازگی آن هم به دلیل این بود که این جمعه را در خصوص مجلس شورای اسلامی شنیده و خوانده بودم، لذا با توجه به این حرکت و فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه‌ریزی کردیم.

رییس ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس با اشاره به شیوع کرونا در کشور اشاره کرد: با توجه به شیوع کرونا نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس دستور دادند از مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی کنیم و اکنون نیز طبق آن عمل می‌کنیم.

فعالیت ستاد نماز جمعه بندرعباس در بستر اینترنت

حجت الاسلام کذایی خاطر نشان کرد: با وجود بیماری کرونا ستادهای نماز جمعه و مصلی‌های نماز جمعه هرمزگان دست از فعالیت و خدمات دهی به مردم نکشیده و با حضور در شبکه های اجتماعی ارتباط خود را با مردم حفظ و حتی گسترش داده و اکنون سه هزار مخاطب در این شبکه ها دارد.

وی بیان داشت: سایت خبری اینترنتی «آدینه هرمزگان» که مجوزهای فعالیت آن از مراجع رسمی و قانوی اخذ شده امروز فعالیت خود را آغاز کرد؛ این سایت جزو محدود پایگاه‌هایی در هرمزگان است که مجوز فعالیت رادیو و تلویزیون اینترنتی دارد.

رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس ابراز داشت: این نوید وقوع رخدادهای امید بخشی در آینده است.

پایگاه اینترنتی آدینه هرمزگان متعلق به همه ستادهای نماز استان است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس هم در این آیین اظهار داشت: پایگاه اینترنتی آدینه بوک متعلق به همه ستادهای نماز جمعه این استان بوده و همه آن‌ها می‌توانند از خدمات آن بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده اشاره کرد: این پایگاه امکان پخش مستقیم خطبه های نماز جمعه را فراهم می‌کند تا مومنانی که توان حضور در این آیین را ندارند بتوانند از سخنان امامان جمعه استفاده کنند.

نماز جمعه کنگره هفتگی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نماز جمعه  با توجه به اجتماع بزرگ مومنان در آن کُنگره هفتگی و حج کُنگره سالیانه مسلمانان است، هر جمعه میلیون ها نفر در این کُنگره حضور می‌یابند که این برکت های فراوانی دارد.

امام جمعه بندرعباس خاطر نشان کرد: اما در حج اکبر با برکت های فراوانی که دارد ۲ تا سه میلیون نفر می‌توانند حضور یافته و بهره لازم خود را ببرند.

نماز جمعه خنثی کننده توطئه هاست/ این نماز شانی از حکومت اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده بیان داشت: نماز جمعه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور رونق بیشتری یافت بصریت افزا و معرفت افزاست و در آن مسائل و مشکل های جامعه توسط امامان جمعه مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه خنثی کننده توطئه هاست اظهار داشت: همیشه نماز جمعه اقامه می‌شده و امروز این فریضه معنای دیگری یافته است، شیعه از زمان صفویه نماز جمعه داشته اما در دوران پهلوی رو به افول رفت که به برکت انقلاب اسلامی نماز جمعه امروز جان دیگری گرفته است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان خاطر نشان کرد: برادران اهل سنت هم نماز جمعه را اقامه می‌کردند و می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده یادآور شد: نماز جمعه شانی از شئون حکومت اسلامی بوده و بایستی با اذن حاکم جامعه اسلامی اقامه شود و به همین سبب هم خلفا حتی خلفای بنی امیه آن را اقامه می کرده‌اند.

وی افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی و با اذن امام خمینی و امام خامنه‌ای نمازهای جمعه در سراسر کشور اقامه می‌شود که امید می‌رود این نماز متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی جامعه را به پیش ببرد.

نماز جمعه صدای انقلاب و مردم است

استاندار هرمزگان هم در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه قصد اطاله کلام ندارم و کرونا مقداری کرونا را از یادمان برده است، گفت: سرنگون شدن رژیمی تا دندان مسلح و مورد حمایت آمریکا، انگلیس و مانند این‌ها با دست های خالی و راهنمایی و ارشاد امام خمینی (ره) و نیرو و حرکت جوانان و مردم مانند خواب است.

فریدون همتی ادامه داد: انقلاب اسلامی برکات فراوانی داشته که یکی از آنها نماز است؛ نماز جمعه صدای انقلاب، مردم و محل اجتماعی مردم و مومنان است که نقش بی بدیلی در ترسیم درست آرمان های شهدا، امام راحل، انقلاب اسلامی و آگاهی بخشی به جامعه داشته است.

تحریم ها و سخت‌ها ما را می‌سازد

استاندار هرمزگان ادامه داد: امروز در شرایط سختی هستیم که ایستادگی کشور و حرکت رو به جلوی آن موجب تعجب دشمن شده که چگونه ایران اسلامی با سخت‌ترین تحریم‌ها سرپا ایستاده است

همتی ادامه داد: با وجود این سختی ها و مشکل ها اتفاق های برزگی در عرصه ‌های مختلف درحال وقوع است و جوانان و متخصصان و مسوولان در حال کار و تلاش هستند.

وی گفت:این‌ها نتیجه انقلاب و نماز جمعه‌ها و تجمع‌های انقلابی و دینی است و امیدواریم هر چه زودتر شر ویروس منحوس کرونا از جامعه بشری و کشور برچیده شود و مومنان بتوانند در کنار هم دوباره نماز جمعه را اقامه کنند.

افزون بر ۸۵۰ پایگاه نماز جمعه در کشور فعال است

مسوول ستادهای اقامه نماز جمعه کشور هم در این آیین با اشاره به سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی که به فرمان امام خمینی (ره)، اظهار داشت: چله اول انقلاب اسلامی را سپری کرده و اکنون در چله دوم آن هستیم و نماز جمعه یکی از معجزه‌های این انقلاب است.

حجت الاسلام علی مهدی‌زاده بیان داشت: افزون بر ۸۵۰ پایگاه نماز جمعه در کشور فعال است و نزدیک به ۵۰ هزار نفر در نمازهای جمعه به نمازگزاران خدمات می‌دهند که جا دارد از همه آنان تشکر کرد.

وی اضافه کرد: اهمیت نماز جمعه به اندازه ای است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده و نبی مکرم اسلام (ص) بسیار به این روز و نماز جمعه اهمیت می‌داده‌اند.

ستاد نماز جمعه چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و قومیت نمی‌شناسد/ نماز جمعه قرارگاه بصیرت است

این مسوول اضافه کرد: ستاد نماز جمعه چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و قومیت نمی‌شناسد و ستادهای نماز جمعه هم باید به همه قشرها توجه کنند.

مسوول ستادهای اقامه نماز جمعه کشور افزود: ستادهای نماز جمعه به جوانان توجه ویژه داشته باشند و بازوانی قوی برای فرماندهان این قرارگاه بوده و  با نظم و برنامه باشند.

وی افزود: اگر به دنبال نماز جمعه پُربار و با شکوه هستیم باید به این‌ها توجه کنیم.

ستادهای نماز جمعه باید دین بانی قوی باشند

حجت الاسلام مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی مساله ای در شناخت دین وجود ندارد اما اندکی در عمل به آن مشکل وجود دارد، مساله دیگر دین بانی است که ستادهای نماز جمعه باید دین بانی قوی باشند.

در ابتدای این مراسم مزار شهدای گمنام غبارروبی شد و پیشکسوتان نماز جمعه در بندرعباس که از ابتدای انقلاب در نماز جمعه حضور داشتند شامل حسن ترابی پدر سردار ترابی، عبدالمجید مرادی نسب، هاجر بهرامی، طلا شاکری، اکبر لک‌پور، حسبن شریفی تجلیل شدند.

علاوه بر این از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت هرمزگان شامل آرزو باهو، سعیده سجادیان، لیلا بهمن‌زاده و رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز تجلیل شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha