نواحی صنعتی مصوبه سفر رییس جمهوری به خراسان شمالی جانمایی شد

بجنورد- ایرنا- زمین مورد نیاز برای ایجاد پنج ناحیه صنعتی در صفی‌آباد اسفراین، پیش قلعه، جرگلان و غلامان شهرستان راز و جرگلان و همچنین خرق شهرستان فاروج که مصوبه سفر رییس جمهوری بود تامین و جانمایی شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی روز دوشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته پس از امکان‌سنجی و مطالعه،  مجوز ایجاد پنج ناحیه صنعتی در خرق، صفی آباد، پیش قلعه، جرگلان و غلامان از سازمان صنایع کوچک گرفته شد.

سیاوش وحدت افزود:  این  نواحی با هدف ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار ایجاد می شود.

وی گفت: اراضی مورد نیاز برای ناحیه صنعتی صفی آباد به مساحت ۲۰ هکتار،  از اراضی ملی تامین شده و طراحی و مطالعه فاز یک و دوی این ناحیه صنعتی هم زمان در حال اجراست که بلافاصله بعد از تحویل زمین اجرای آن آغاز شود.

وی در مورد ناحیه صنعتی پیش قلعه نیز گفت: تامین زمین در این منطقه مشکل بود و به همین علت پروسه طولانی شد اما ۲۰ هکتار زمین مناسب از اراضی ملی برای این ناحیه صنعتی دیده شده که در حال گرفتن استعلام های لازم هستیم تا مصوبه کارگروه امور زیربنایی را اخد و بقیه امور انجام شود.

 وحدت سند دار نبودن اراضی در جرگلان را یکی از مشکلات تامین نشدن زمین ناحیه صنعتی این منطقه بیان کرد و افزود: مشکلات زیست محیطی و توپوگرافی نیز در اراضی این منطقه وجود داشت اما با وجود این مشکلات توانستیم هفت هکتار زمین مناسب در این منطقه احصا کنیم و هم اکنون در حال طی مراحل گرفتن آن و مکاتبه با منابع طبیعی برای دریافت آن هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی افزود:در غلامان نیز با کمبود زمین مناسب مواجه بودیم اما توانستیم  ۱۰ هکتار زمین مورد نیاز را از مستثنیات تامین کرده و با مالک آن به توافق نیز رسیده ایم که پس از قیمت گذاری کارشناس خریداری می شود.

وی در مورد ناحیه صنعتی خرق نیز گفت: قرار بود این ناحیه صنعتی توسط بخش خصوصی ایجاد شود اما تعدد مالکان اراضی توافق با آن ها را مشکل کرد.

وی افزود :عاقبت زمینی به مساحت ۱۰ هکتار از مستثنیات که مناسب ایجاد ناحیه صنعتی بود این هفته با توافق مالک آن توسط کارشناس قیمت گذاری می شود و قرار است با مشارکت مالک آن ناحیه صنعتی خرق در این اراضی ایجاد شود.

وحدت در مورد سرمایه گذاری در این نواحی  نیز گفت: ایجاد این نواحی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و فرمانداران با توجه به تقاضای سرمایه گذاری درخواست ایجاد نواحی را داشتند.

وی اظهار داشت: با توجه به صنایع چوب که در خرق رو به توسعه است و وجود واحد های نجاری این ناحیه هم اکنون نیز متقاضی دارد و در جرگلان، غلامان و پیش قلعه نیز متقاضی سرمایه گذاری زیاد است.

همزمان با سفر رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان خراسان شمالی در تیرماه پارسال، تفاهم نامه همکاری برای اجرای زیرساخت‌های پنج ناحیه صنعتی در این استان به امضا رسید.

 این نواحی صنعتی روستایی در مدت سه سال در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان اجرا می‌شود.

 از جمله تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در این تفاهم نامه انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی، اجرای پروژه‌های عمرانی برای تامین زیرساختهای صنعتی مورد نیاز است.

تامین اعتبار از محل اعتبارات عمرانی استانی برای فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز نواحی صنعتی از جمله برق، آب، گاز، معابر داخلی نواحی صنعتی، راه دسترسی و تملک اراضی با اولویت اراضی ملی و با قیمت منطقه‌ای از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

استان خراسان شمالی هم اکنون ۶ ناحیه صنعتی ۹ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه گذاران صنعتی دارد.

در سفر کاروان دولت تدبیر و امید، ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی در قالب ۳۰ طرح در شهرستان‌های مختلف به بهره برداری رسید؛ برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است که با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

استان خراسان شمالی دارای هشت شهرستان و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha