در شرایطی که جشنواره های موسیقی کشور در حال آماده سازی خود برای برگزاری بصورت برخط هستند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد برای برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان در دوران پساکرونا شرایطی را فراهم کند که این هنرمندان جوان بتوانند اجرای زنده داشته باشند.
محمد الهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی درباره تأثیر جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است: اتفاقی که در ۱۴ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان افتاده، کشف و معرفی استعدادهای موسیقی در بین افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله است که در سه رده سنی مختلف صورت میگیرد. جشنواره ملی موسیقی جوان تلاش میکند بستر و فرصت معرفی استعدادهای نوجوان و جوان در موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک باشد.
جشنواره موسیقی جوان و سه مولفه منحصر بفرد
به نظر مدیرکل دفتر موسیقی، سه اتفاق مهم جشنواره موسیقی جوان را برجسته کرده است که اتفاق اول، دامنه شمول و فراگیری این جشنواره است. جشنواره موسیقی جوان تلاش میکند صدایش را به سراسر کشور برساند تا افراد مختلف با سلیقه های گوناگون بتوانند خود را در این جشنواره محک بزنند.
نکته دوم اینکه جشنواره موسیقی جوان محل حضور استادان شناختهشده به عنوان داور است و به نوعی باعث گردهمایی سالانه تعداد قابل توجهی از داوران شده است. داورها در این جشنواره از احوالات یک سال گذشته یکدیگر مطلع میشوند و فرایند انتقال تجربه بین آنها نیز اتفاق میافتد و جوانان و نوجوانان را ارزیابی می کنند.
نکته سومی که به نظر محمد اله یاری جشنواره ملی موسیقی جوان را برجسته کرده را باید در نحوه انتخاب برگزیدگان هنرمندان این جشنواره جست.
به اعتقاد وی در ادوار گذشته جشنواره، انتخاب برگزیدگان بصورت حداکثری بوده است و این جشنواره در اعلام برگزیدهها به این سمت نرفته که تعداد محدودی را بهعنوان برگزیده اعلام کند بلکه همیشه تلاش کرده این فرصت دیدهشدن را در سکوی بزرگتری برای هنرمندان بیشتری فراهم کند تا افراد و استعدادهای بیشتری این امکان را داشته باشند روی سکو بایستند، انرژی بگیرند و مسیر آینده خود را ترسیم کنند.
خطر نگاه تجاری در کمین جوانان برگزیده
وی با تأکید بر اینکه معرفی و شناسایی استعدادها مرحله اول است، درباره حمایتهای دفتر موسیقی از جوانان برگزیده گفت: اتفاقاً شاید این اتفاق خطرناک باشد که شرکتکنندگان بخواهند بلافاصله وارد دنیای تجاری موسیقی شوند، چون امکان دارد از فضای آموزشی دور شوند. بسیاری از برگزیدههای جشنواره موسیقی جوان در سالهای اخیر در رشته خودشان تبدیل به استاد شدهاند و مسیر آموزشیشان را پی گرفتهاند ولی عده کمی هم هستند که به سمت فضای تجاری موسیقی گرایش پیدا کردهاند.
وی افزود: در سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر، بخشی برای هنرمندان برگزیده جشنواره موسیقی جوان در نظر گرفته شد. یکی از برنامهریزیهای امسال دفتر موسیقی این است که در شرایط پساکرونا بتوانیم زمینه حضور تعدادی از برگزیدهها را در فستیوالهای مهم فراهم کنیم. به هر حال برخی از آنها نیاز دارند دانش و تجربه خود را بینالمللی کنند. هم سفیر فرهنگی ایران باشند و هم با روشهای روز دنیا آشنا شوند. این نگاه تبادلات بینالمللی هم با برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان جزو سیاستهای اصولی دفتر موسیقی است. امیدوارم امکان اجرای آن در آینده فراهم شود.
مدیرکل دفتر موسیقی در واکنش به افزایش نیافتن بودجه جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: بودجه جشنواره ممکن است روی کاغذ افزایش نکرده باشد، ولی هزینههای جشنواره افزایش پیدا کرده است. ما دوره به دوره شاهد افزایش هزینههای جشنواره بودهایم. گرچه بودجه دفتر موسیقی بودجه ثابتی بوده ولی همیشه تلاش کردهایم هزینههای جشنواره موسیقی جوان را به صورت کامل پوشش بدهیم. اعتقاد داریم جشنواره موسیقی جوان جزو جشنوارههای تأثیرگذار کشور است و جوانهایی که در مقابل داوران خود را محک میزنند، در صورت توجه میتوانند جزو آیندهسازان فرهنگ و هنر کشورمان باشند.
چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در یک نگاه
چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گستردۀ استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» برگزار میشود.
در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سهتار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبهای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت. همچنین، در حوزۀ موسیقی دستگاهی، بخشی برای «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی» و بخشی نیز با عنوان «بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی» در نظر گرفته شده است.
این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) برگزار میشود.
پذیرش آثار این جشنواره در سامانۀ بامک از ۱۳۳۹/۱/۱۶ تا ۱۳۹۹/۲/۳۱ صورت گرفت. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیئتهای داوری، از منتخبان برای شرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنهای در جشنواره تا اواخر مرداد ۱۳۹۹، در تهران دعوت میشود. تغییر احتمالی در زمان و نحوۀ برگزاری مرحلۀ نهایی جشنواره از طریق سایت رسمی انجمن موسیقی ایران اطلاعرسانی می شود.
اقبال از جشنواره در قاب آمار
تعداد شرکتکنندگان امسال از تمام دورههای قبل بیشتر بوده است. در دورۀ دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالیکه امسال در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کردهاند که ۵۰ درصد آنها در شاخۀ موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست دادهاند. لذا، علیرغم شرایط کرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.
نظر شما