راهگذر کتای فعال شد

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83887792
راهگذر کتای فعال شد

مشهد- ایرنا- نخستین محموله ترانزیتی از طریق راهگذر(کریدور) کتای از پایانه مرزی دوغارون وارد خاک افغانستان شد تا با عبور از خاک این کشور و تاجیکستان به قرقیزستان منتقل شود.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: دو کامیون که از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان و تاجیکستان در قالب این راهگذر بارگیری شده بودند دیروز پس از ورود به پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد، پس از انجام تشریفات وارد افغانستان شدند.   

حمید محمدی فاز افزود: چهارم آذر ماه سال۹۸ نمایندگان کشورهای عضو راهگذر کتای شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان به میزبانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و با حضور نمایندگان گمرک ایران، سازمان اکو، سازمان ایرو و اتاق بازرگانی در تهران نشستی برگزار نمودند و تردد ۲ کامیون در مسیر کتای از نتایج این نشست بوده است.  

وی ادامه داد: با عنایت به لزوم توسعه مسیرهای ترانزیتی و صادراتی متعدد و جایگزین به آسیای مرکزی، فعال نمودن راهگذر کتای در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته است.

پیش از این اعلام شده بود دوکامیون مذکور روز سه شنبه از پایانه دوغارون  ایران وارد افغانستان خواهند شد که بر اساس اعلام مسوولان راهداری حرکت کامیونها جلوتر از برنامه ریزی صورت گرفته انجام شده است.

بر اساس اعلام کارشناسان و اتحادیه های حمل و نقلی و ترانزیتی عدم پذیرش و ورود کامیون در مرزهای ترکمنستان، فعالیت های حمل و نقل و تجاری بین ایران و آسیای مرکزی را مختل کرده بود که با راه اندازی این راهگذر دوباره فعالیت تجاری به این منطقه باز خواهد گشت.

راهگذر(کریدور) کتای با همکاری کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای مرکزی راه اندازی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha