۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 2365
کد خبر: 83888738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صادرات پنج میلیون دلاری گل و گیاه در بهار ۹۹

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 83888738
صادرات پنج میلیون دلاری گل و گیاه در بهار ۹۹

تهران- ایرنا- سخنگوی گمرک ایران گفت: ایران در سه ماهه اول سال ۹۹ اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ تن انواع گل و گیاه به ارزش پنج میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۶۰ دلار کرده است .

به گزارش روز چهارشنبه گمرک، «سید روح الله لطیفی» اظهار داشت: ایران در سه ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ تن گل و گیاه و انواع نباتات به ارزش پنج میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۶۰ دلار به ۲۳ کشور جهان کرده است .

وی با بیان اینکه کشور عراق با  خرید بیش  از یک هزار و۵۴۳ تن محصول برابر با ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۹۴ دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی ایران بوده است خاطرنشان کرد: کشورهای ویتنام با خرید بیش از ۱۵ تن انواع گل و گیاه و کشور هلند با خرید بیش از پنج تن گل سرخ و ارمنستان با ۲۲۶ تن انواع نباتات، مقاصد اصلی وشرکای تجاری گل وگیاه ایران هستند .

لطیفی با اشاره به اینکه انواع درخت، بوته، درختچه‌های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل ، گل خشک ، گل سرخ وسایر گل‌های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند خاطر نشان کرد: در خصوص واردات گل وگیاه نیز در مدت زمان سه ماه اخیر فقط بیش از ۲۸ تن انواع درختچه و گل و گیاه از سه کشور ترکیه، آلمان و هلند ، به ارزش ۱۲۱ هزار و ۱۷۲ دلار واردات شده است .

وی با بیان اینکه ایران در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه و در صادرات مقام ۱۰۷ قرار دارد تصریح کرد: سالانه سه میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط ۲۰۰ میلیون آن صادر می‌شود که یکصد میلیون شاخه گل و یکصد میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور ظرفیتی برابر با ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

لطیفی در تشریح دشواری‌های صادرات گل وگیاه گفت: مهم‌ترین دشواری‌های صادرات در این بخش را می‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت، پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادر کنندگان ایرانی به بازارهای جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد و البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحدهای فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha