به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حجتالاسلام امیرقلی جعفری در نشست مشترک نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی با مدیران و معاونان آموزش و پرورش استان افزود: نظام آموزشی بنیادین و تاثیرگذار باید از همه مسایل حزبی و سیاسی دور باشد و به دور از سیاسیبازی به امر پرورش و تعلیم دانشآموزان و نسل آینده بپردازد.
به گفته وی، تربیت نیروی انسانی به عنوان یکی از وظایف نظام آموزشی کشور است که باید از تکانها سیاسی به دور باشد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش پر جمعیتترین وزارتخانه کشور است ، گفت:هر تغییر در این وزارتخانه از جمله تغییر در بودجه و بخش مالی حجم بالای از اعتبارات را به خود اختصاص میدهد.
به گفته وی، نخستین دغدغه نمایندگان مجلس رفع مشکلات نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از پایههای اقتدار یک کشور است.
وی با اشاره به اینکه قدرت نظامی، اقتصادی و نیروی انسانی به خصوص جوانان به عنوان پایههای اقتدار نظام سیاسی هستند، گفت: شکلگیری شخصیت مدیران و کسانی که میخواهند کشور را اداره کنند بعد از نظام خانواده در نظام آموزش و پرورش شکل میگیرد.
به گفته وی، انسانسازی یکی از رسالتهای نظام تعلیم و تربیت است که ساختن شخصیت در اولویت نخست و انتقال دادهها در اولویتهای بعدی این نظام باید قرار گیرد.
جعفری با تاکید بر اینکه جایگاه تربیت از ۲ تا ۷ سالگی است، افزود: بعد از هفت سالگی کودک با ورود به نظام آموزشی تعلیم و تربیت را فرا میگیرد.
وی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم بحث اقتصادی، معیشت مردم و فرهنگ را در اولویت برنامه خود قرار داده است، گفت: وضعیت کشور از نظر اقتصادی بهمریخته است و این باعث شده که به حوزه فرهنگ توجه کمتری شود.
نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت از مهمترین ارکان توسعه همه جانبه هر کشور است که باید مورد توجه دولتمردان و برنامهریزان قرار گیرد.
قدرتالله حمزه افزود: تقویت نظام آموزش و پرورش در توسعه اقتصاد، فرهنگ و توسعه همه جانبه کشور نقش مهم دارد که با اجرای دقیق سند بنیادین میتوان به پویایی این نظام رسید.
وی با اشاره به جایگاه پرورش در کنار آموزش گفت: در نظام تعلیم و تربیت به حوزه تربیت و پرورش باید توجه ویژه کرد تا بتوان برای آینده کشور مدیران و شخصیتهای شایسته و توانمند را تربیت کرد.
حمزه ،بر بحث رفع مشکلات آموزش و پرورش در حوزه زیرساختها از جمله بحث سرانه دانش آموزی، وضعیت و حقوق معلمان تجهیز مدارس تاکید کرد و گفت: در نظام تعلیم و تربیت ذهن و فکر معلمان و مدیران باید بحث آموزش متمرکز باشد.
نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد،بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت در یک فضای حقیقی و تقابل رفتارها، گفتارها و کردارها رخ میدهد، گفت: اجرایی شدن سند تحول بنیادین و تربیت درست جامعه هدف دانشآموزی، نیازمند یک رفتار و اخلاق و کردار درست و ارزشی است.
احمد راستینه به آسیبهایی که به نظام آموزش و پرورش کشور وارد شده اشاره کرد و گفت: کمشدن میزان دریافتی و سرانه آموزشی، کاهش اعتبارات، افزایش جمعیت دانشآموزی به عنوان یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور است.
وی با تاکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی بر نظام آموزش و پرورش رایگان تاکید شده، گفت: به دلیل برخی مشکلات و کمبودها ،مراکز آموزش غیرانتفاعی راهاندازی شده که باید نظارت خاصی بر این مدارس انجام شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و ارائه آموزش مجازی به دانش آموزان اشاره کرد و گفت: با فعال شدن کلاسهای درس مجازی و ورود دانشآموزان به فضای مجازی که تاکنون ورودشان به این فضا ممنوع بود، خانوادهها با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدند، که این امر نباید زمینه بروز آسیبهای اجتماعی را افزایش دهد.
راستینه اظهار داشت: بازگرداندن کرامت به نظام آموزش و پرورش باید در اولویتهای برنامههای مسوولان نظام باشد و با راهاندازی یک گفتمان واحد، کرامت واقعی به جایگاه معلمان و نظام آموزش و پرورش بازگردانده شود.
نماینده مردم شهرستانهای لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود: وزارت آموزش و پرورش به عنوان موتور محرکه جامعه است.
حسین بامیری افزود: رفع مشکلات فرهنگیان و همچنین مشکلات مدارس و تغییر نگرش نسبت به آموزش و پرورش باید در اولویت باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ملعلمان و محتوای آموزشی به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش است، گفت: تقویت این دو مولفه در تقویت نظام تعلیم و تربیت نقش مهم و اساسی دارد.
فرحناز قائدامینی افزود: در استان ۱۷ منطقه و ناحیه آموزشی ۲۰۷ هزار و ۶۶۶ دانشآموز در مقاطع مختلف و فعالیت ۱۴ هزار ۲۸۹ نفر کادر ادارای و آموزشی فعال است.
وی گفت: از این تعداد ۱۰ هزار نفر نیروی فرهنگیان هستند که در۲ هزار و ۹۳۶ آموزشگاه مشغول به ارائه آموزش به دانشآموزان هستند.
قائدامینی با اشاره به مشکلات و کاستیهای که در مدارس وجود دارد اشاره کرد و گفت: جمعآوری بخاریهای نفتی در مناطقی که گازرسانی شده ، تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژههای نیمه تمام خیری از مهمترین فعالیتهای سال گذشته در استان بوده است.
وی به جذب ۳۵۳ نفر نیروی انسانی در قالب ماده ۲۸ اشاره کرد و گفت: این تعداد رشد ۲ برابری داشته است.
وی به کمبودهای سختافزاری در نظام آموزش و پرورش به عنوان یک مشکل بزرگ اشاره کرد و گفت: در استان در خصوص فضا، تجیهزات و محتوای آموزشی مشکل داریم.
قائدامینی، به اجرای پروژه مهر در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت:عمده فعالیت مدیران در مدارس در این پروژه به سمت رفع مشکلات ساختاری است و باید این امر به سمت تربیت و آموزش دانشآموزان برود تا به درستی فرآیند نظام تعلیم و تربیت محقق شود.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا به آمادگی مدارس برای بازگشایی در ۱۵ شهریور ماه اشاره کرد.
نظر شما