باورپذیری در قصه‌ها به فرهنگ بومی اصالت می‌دهد

بندرعباس- ایرنا-  کودک و نوجوان امروزی درک متفاوتی از قصه‌گویی دارد و یک قصه‌گوی ماهر با افزایش باورپذیری در قصه‌های بومی علاوه براینکه تاثیر بیشتری بر مخاطب خود می‌گذارد به قصه‌ها و فرهنگ بومی اصالت می‌بخشد.

یک پژوهشگر ادبیات بومی هرمزگان روز پنج‌شنبه با اشاره به اهمیت جایگاه باورپذیری در قصه‌گویی گفت: قصه‌گو برای بازآفرینی باید درک درستی از قصه داشته باشد و در واقع کم و زیاد کردن روایت‌ها بازآفرینی نیست.

مجید ذاکری در دومین نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان افزود: یک قصه‌گوی ماهر با کلامش اعجاز می‌کند و باید شور و هیجان را به گونه‌ای به مخاطب تزریق کند و او را مسحور قصه خود کرده و مخاطب لحظه‌ای از قصه غافل نشود.

این نویسنده و ترانه‌سرای هرمزگانی ادامه داد: در بازآفرینی باید حق مطلب ادا شود و قصه‌گو باید به شخصیت‌ها هویت ببخشد و متناسب با هر شخصیت دیالوگ ها را تنظیم شود.

ذاکری با اشاره به نقش مهم آفرینش‌گری قصه‌گو گفت: تنها زمانی صمیمیت در جریان قصه‌گویی اتفاق می افتد که قصه‌گو درک درستی از قصه و مخاطبش داشته باشد.

کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری هرمزگان یادآور شد: شروع خوب در قصه‌گویی راز موفقیت یک قصه گوست و در واقع به این شکل می‌توان مخاطب را در جریان قصه‌گویی با خود همراه ساخت.

وی افزود: نه تنها شروع قصه‌گویی مهم است بلکه پایان بندی هم جایگاه مهمی دارد و در واقع تاثیرگذاری قصه‌گویی در آنجا رقم می‌خورد.

مسوول انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان نیز گفت: این نشست با هدف شناخت اصولی و آموزش شیوه‌های بازآفرینی در قصه‌ها به شکل یک کارگاه و قالب چهار نشست مجازی برنامه‌ریزی شده است.

ناهید پذیرایی افزود: شرکت‌کنندگان در این سلسه نشست‌ها در  پایان به قصه‌های بازآفریده و مناسب دست خواهند یافت و خود را برای بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی استانی آماده می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha