بتول گندمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از سازمان اتوبوسرانی مشهد افزود: افزایش نرخ ارز سبب شده هزینههایی نظیر خرید اتوبوس و تامین قطعات تا ۶ برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت نگرانیهایی را برای شهرداری داشته و در کنار این مشکلات، بحران کرونا هم چالش دیگری شده است.
عضو شورای شهر مشهد گفت: اوایل فعالیت شورای پنجم، شهروندان ٣٣ درصد از بهای تمام شده هزینه هر سفر را پرداخت میکردند ولی اینک این رقم به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: براساس برآوردهایی که ابتدای سال و با توجه به شرایط صورت گرفت، شهرداری مشهد باید ماهانه سه هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال درآمد داشته باشد تا پاسخگوی نیازها و هزینههای جاری شهر باشد.
گندمی ادامه داد: در این شرایط میزان درآمدهای پیشبینی شده برای بخشهای مختلف کاهش یافته لذا از سازمان اتوبوسرانی هم انتظار داریم ستاد ویژهای با حضور صاحبظران بخش خصوصی، شهرداری و متخصصان تشکیل دهد و در آن چالشها و مسائل سازمان را به بحث و بررسی بگذارد.
وی گفت: در ابتدای امسال، پیشبینی کسب درآمد ٧٢٠ میلیارد ریالی برای سازمان اتوبوسرانی داشتیم که ٣٠٠ میلیارد ریال آن تاکنون محقق نشده و علاوه بر این، هزینههای سنگینی بابت ضدعفونی، پرداخت هزینههای بخش خصوصی با وجود دو ماه تعطیلی نیز تحمیل شده است.
عضو شورای شهر مشهد با اشاره به پیشبینی یارانه چهار هزار و ٦٠٠ میلیارد ریالی برای سازمان اتوبوسرانی در سال جاری افزود: شرایط امسال شرایط دشواری است و میزان یارانه تخصیصی به سازمان باید افزایش یابد، میزان زیانها باید با سرعت ارزیابی شود تا نسبت به مبلغ یارانه تخصیصی بازنگری صورت گیرد.
وی ادامه داد: براساس برنامه عملیاتی، خرید اتوبوس هرسال در دستور کار مدیریت شهری بوده که به دلیل شرایط موجود محقق نشده است، در همین راستا نوسازی بسیاری از ناوگان فرسوده در دستورکار قرار گرفته و نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز برای بخشی از این ناوگان به اتمام رسیده است.
گندمی گفت: افزایش ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی بهای خرید اتوبوس و همچنین عدم تولید آن سبب شده در تامین و خرید ناوگان با مشکل روبرو شویم، در عین حال از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون ۲۰۰ دستگاه مینیبوس و ۱۸۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه سرویسدهی شده است.
وی با اشاره به افزایش رضایتمندی شهروندان از سازمان اتوبوسرانی افزود: برخی شهروندان خواستار دسترسی آسان و راحت به حرم مطهر رضوی، بدون تغییر خط اتوبوس هستند، سازمان اتوبوسرانی باید ظرفیتی را در ساعات و روزهای مشخص برای این عزیزان فراهم آورد.
در حال حاضر روزانه ٨٥٠ هزار مسافر توسط هزار و ٨٣٠ دستگاه اتوبوس در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد جابهجا میشوند.
نظر شما