۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 83891684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکاوی پدیده کودک‌آزاری

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83891684
واکاوی پدیده کودک‌آزاری

شهرکرد- ایرنا- کودک‌آزاری به عنوان یک معضل و مشکل در همه جوامع بشری وجود دارد، که به گفته کارشناسان و روانشناسان، ممکن است اثرات مخربی را در بزرگسالی و آینده کودک داشته باشد و چه بسا زمینه‌ساز اقدام به کودک‌آزاری در بزرگسالی او شود.

شکنجه و یا آزار و اذیت کودک برای افزایش بازدیدکنندگان صفحه‌های مجازی توسط یک خانواده، کودک‌آزاری در راستای انتقام از خانواده کودک توسط افراد غریبه و یا استفاده ابزاری از کودک با انجام کودک‌آزاری برای تهدید، توسط یکی از والدین از جمله موارد است که برخی را رسانه‌ها گزارش می‌کنند.

آزار و اذیت کودک توسط نامادری و یا همسرِ مادر، کودک آزاری جسمی توسط افراد بیگانه و موارد این‌گونه، اخبار ناگواری است که تا چندین ماه و یا سال‌ها ذهن‌های مردم را آشفته و درگیر می‌کند.

کودک آزاری چیست؟

براساس تعاریف موجود، هرگونه بدرفتاری فیزیکی و عاطفی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی، سوء استفاده جنسی از کودکان و یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار که منجر به آسیب واقعی نسبت به سلامت و یا کرامت کودک و افراد زیر ۱۸ سال شود، مصداق کودک‌آزاری است.

کودک‌آزاری به چهار گونه کودک‌آزاری عاطفی یا روانی، کودک‌آزاری بدنی، کودک آزاری جنسی و غفلت و بی‌توجهی تقسیم می‌شود.

براساس ماده ۱۱ لایحه" حمایت از کودکان و نوجوانان" که در سال ۸۱ تصویب شد، هر کس مرتکب قتل عمد یا ضرب و جرح عمدی کودک یا نوجوان شود و به هر علتی قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

طبق مواد ۲، ۴ و ۶ قانون هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب وارد آمدن صدمات جسمانی یا روانی و اخلاقی به کودک شود و یا باعث نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی جسمی و ممانعت از تحصیل کودک شود، ممنوع و برای مرتکبان سه ماه و یک روز تا ۶ ماه حبس و ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی پیش‌بینی شده است.

طبق ماده ۶ این قانون، تمام افراد و موسسات و مراکزی که به ‌نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را برعهده دارند، مکلفند تا به‌ محض مشاهده موارد کودک‌آزاری مراتب را جهت پیگرد قانونی مرتکب و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضایی اعلام کنند و در صورت انجام ندادن این تکلیف، مجازات آنها حبس تا ۶ ماه یا پرداخت جزای نقدی تا پنج میلیون ریال خواهد بود.

براساس اعلام بهزیستی کشور براساس آمار و داده‌های موجود در گروه خشونت‌های خانگی، کودک‌آزاری در رتبه نخست و بعد از آن همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول آزاری قرار دارد.

گزارش‌های ثبت‌شده از کودک‌آزاری 

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کودک آزاری یک موضوع جهانی است، گفت: در سالجاری بیش از ۱۴۲ مورد کودک آزاری به بهزیستی استان گزارش شده است.

جواد نجفی افزود: سال‌ گذشته تعداد گزارشها در حوزه کودک‌آزاری ۳۷۷ مورد بود که این میزان در سه ماهه نخست امسال رشد داشته است.

وی به شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن فرزندان و اعضای خانواده و همچنین بروز مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از دلایل افزایش کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: بالا رفتن سطح سواد افراد در خصوص اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی کودک‌آزاری به سامانه ۱۲۳بهزیستی و یا نیروی انتظامی از دیگر دلایل افزایش آمار کودک‌آزاری و یا گزارش‌های ارائه شده در استان است.

وی اظهار داشت: گروه سنی ۱۱ تا ۱۳ سال بیشترین گروه سنی است که در سالجاری مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

نجفی، با اشاره به اینکه هفت درصد تماس‌گیرندگان با شماره ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی را کودک‌آزاری تشکیل می‌دهد، افزود:۵۴ درصد میزان مراجعه‌کنندگان به این مراکز و یا تماس گیرندگان دختران هستند که این  امر نشان می‌دهد، دختران بیشتر مورد کودک‌آزاری و یا آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

نجفی، با تاکید بر اینکه مسامحه، غفلت، کودک‌آزاری جسمی و جنسی، عاطفی از مهمترین انواع کودک‌آزاری هستند، گفت: بیشترین تماس با مراکز اورژانس اجتماعی در استان در حوزه کودک‌آزاری از نوع مصامحه و غفلت است.

وی به اعتیاد، مشکلات خانوادگی، طلاق، مشکلات فرهنگی و اقتصادی به عنوان عامل مهم و موثر در کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: تک والد بودن فرزندان به عنوان عامل دیگر در حوزه کودک‌آزاری است که گاهی یکی از والدین از کودکان برای افزایش فشار به طرف مقابل استفاده می‌کند.

دیدگاه روانپزشکان درباره پدیده کودک‌آزاری و پیامدهای آن در بزرگسالی

یک روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه کودک‌آزاری پدیده‌ای است که بین تمام بچه‌ها در سنین مختلف، تمام جوامع و اقشار جامعه با سطح اقتصادی و اجتماعی مختلف دیده می‌شود، گفت: این پدیده دارای پیامدهای مختلف روانی، اجتماعی و اخلاقی در همان سنین کودکی و یا بزرگسالی فرد آسیب‌دیده دارد.

حوری‌وش قادری افزود: پدیده کودک‌آزاری براساس نظر روانپزشکان هرگونه سوء‌رفتار و یا  کودک‌آزاری که تداوم داشته باشد و زمینه بروز وضعیت اورژانسی برای کودک را بوجود آورد، اطلاق می‌شود که نیاز به بررسی و مداخله از سوی مسوولان متولی و یا افراد خاص دارد.

وی گفت: براساس برخی آمار موجود ۳۰ درصد کودکان و نوجوانان در طول عمر خود مورد کودک‌آزاری قرار می‌گیرند که درصدی از این کودکان در طول زندگی خود دچار مشکل نمی‌شوند و درصدی در طول عمر، سیر مزمن آسیب‌روانی را تجربه می‌کنند.

این روانپزشک اظهار داشت: در کودک‌آزاری از نوع مصامحه و غفلت، کودک از طرف کسانی که مراقب وی هستند، از جمله پدر و مادر، مراقبان در مراکز و یا خویشاوندانی که مراقب کودک هستند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در این روش سرپرستان کودک نمی‌توانند به صورت مناسب از کودک نگهداری کنند و یا نیازهای کودک از جمله نیازهای تغذیه، سرپرستی و والدگری و نیازهای پزشکی کودک را تامین کنند.

این روان‌پزشک افزود: در کودک آزاری جسمی و یا سوء‌رفتار جسمی که مراقبان کودک به کودک به اَشکال مختلف از جمله کتک‌زدن، تکان دادن شدید و یا سایر اشکال و به صورت ناخواسته آسیب وارد می‌کنند و از این روش برای تربیت کودک استفاده می‌کنند و ممکن است به کودک آسیب وارد شود.

وی اظهار داشت: در کودک آزاری جنسی که ممکن است کودک مورد سوء استفاده قرار گیرد، شامل لمس کردن بدن و یا سوء‌استفاده جنسی است که این نوع کودک آزاری بدترین کودک آزاری است.

به گفته وی، کودک‌آزاری از نوع سوء‌رفتار روانی که کودک با جملات و کلمات تحقیر می‌شود و زمینه بروز کودک‌آزاری از نوع جسمی و عاطفی را نیز فراهم می‌کند.

تاثیرات و عوامل بیرونی اثرگذار بر بروز کودک‌آزاری 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: براساس سبب‌شناسی‌های انجام شده، عوامل مربوط به کودک و خانواده و والدین، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده و جامعه در بروز کودک‌آزاری نقش مهم دارند.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و اجتماعی در بروز کودک‌آزاری نقش مهم دارد، گفت: سوء‌رفتار و کودک‌آزاری در جمعیت فقیر بیشتر شایع‌تر است، اما این به این معنا نیست که تمام خانواده‌هایی ‌که فقر دارند، کودک‌آزاری انجام می‌دهند.

قادری افزود: گاهی در علت خانواده، یکی از والدینی که آزاررسان هستند خودشان در کودکی قربانی سوء‍رفتار در خانواده و کودکی بوده‌اند، به گونه‌ای که ۸۰ تا ۹۰ درصد والدین بدرفتار شرح حالی از آزار و بدرفتاری در کودکی را دارند و یک سوم آنها، این آزار و اذیت را با بروز کودک‌آزاری به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند.

این روانپزشک افزود: اختلالات روان‌پزشکی در والدین، ناتوانی در کنترل خشم توسط والدین، افسردگی، روان‌پریشی، اختلالات شخصی، مصرف موادمخدر در والدین باعث بروز کودک‌آزاری و سوء‌رفتار نسبت به کودک می‌شود.

وی به جمعیت خانواده و تعداد فرزندان به عنوان عامل دیگر شیوع کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: احتمال بروز کودک‌آزاری در خانوادهای دارای تعداد فرزندان بیشتر، بالاتر است.

قادری، به برخی ویژگی‌های رفتاری کودکان از جمله عقب‌ماندگی ذهنی، بیش فعالی، نارس بودن کودکان و یا بهانه‌گیری و داشتن توقعات غیرعادی به عنوان عواملی که باعث بروز و یا تشدید کودک‌آزاری می‌شود، اشاره کرد و گفت: این کودکان در خانه و خانواده به دلیل بی‌توجهی و یا در مدارس و مراکز نگهداری مورد کودک‌آزاری از نوع مسامحه و غفلت و یا کودک‌آزاری جسمی قرار می‌گیرند.

وی به مصرف موادمخدر به عنوان یک عامل اجتماعی در بروز خشونت خانگی از جمله کودک‌آزاری اشاره کرد و افزود: در خانواده‌هایی که دارای مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله بیکاری، مسکن، فقر، ناتوانایی در خرید هستند و دچار انزوای اجتماعی می‌شوند و نظام حمایتی کافی ندارند، شیوع کودک‌آزاری بالاتر است.

دیدگاه حقوقی در خصوص مساله کودک‌آزاری 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کمبود امکانات و فقر خانواده‌ها از عوامل کودک‌آزاری است.

سید محمد موسوی، با بیان اینکه سهل‌انگاری خانواده‌ها نسبت به کودک یکی از انواع کودک‌آزاری است، گفت: هرگونه سهل‌انگاری که منجر به اختلافات روانی و یا هر قصوری که مصداق بارز آن بی‌توجهی پدر و مادر باشد، جرم محسوب می‌شود.

فقر فرهنگی و اجتماعی بخشی از عوامل زمینه‌ساز بروز کودک‌آزاری 

یک روان‌شناس در چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه فقر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زمینه بروز کودک‌آزاری را افزایش می‌دهد، گفت: در حوزه عوامل فرهنگی ناآگاهی خانواده‌ها، بی‌سوادی و ضعف در پرورش کودک، انزوای اجتماعی، ناسازگاری زناشویی زمینه بروز تنش‌های خانوادگی را افزایش داده و این امر موجب بروز کودک‌آزاری را فراهم می‌کند.

نسرین صادقی‌نصب افزود: در حوزه اقتصادی عواملی از جمله بیکاری و مسایل اقتصادی خانواده‌ها زمینه بکارگیری کودکان در مشاغل مختلف(کودکان کار) و یا بهره‌گیری جنسی و جسمی را فراهم می‌آورد که این امر نیز از مصادیق کودک آزاری است.

وی، با تاکید بر مشکلات اقتصادی در جامعه گفت: ناتوانی در رفع نیازهای اولیه کودک و کم‌بودن قدرت خرید باعث بروز کودک‌آزاری از نوع غفلت و یا بی‌توجهی و یا در برخی موارد، کودک‌آزاری جسمی می‌شود.

به گفته وی، اعتیاد و طلاق نیز از دیگر دلایل کودک‌آزاری است که اختلاف پدر و مادر باعث ایجاد ترس در کودک می‌شود.

اثرات بی‌توجهی به حقوق کودکان از سوی خانواده‌ها 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت:بی‌توجهی به حقوق کودکان از سوی خانواده، جامعه و نهادهای مرتبط با کودکان، زمینه بروز آسیب‌های مختلف به خصوص آسیب‌های اجتماعی در آینده را برای این  قشر افزایش می‌دهد.

شهرام مقدس، با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از کودکان افزود: این قانون جایگاه خوبی را برای حقوق کودکان تصویب کرد تا کسانی که با موضوعات کودک سر و کار دارند، بتوانند با استفاده از این قانون در راستای حقوق کودکان استفاده کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی خانواده‌ها که منجر به یکسری نارسایی‌ها در جامعه و خانواده می‌شود، گفت: این امر فضای جسمانی و روانی خانه و خانواده و حتی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کودک آزاری فقط تنبیه بدنی و یا آزار و اذیت جسمانی کودک را شامل نمی‌‎شود، گفت: بی‌توجهی به کودک و یا توجه بیش از حد، کودک‌آزاری جنسی و عاطفی و به تازگی کودک‌آزاری تحصیلی نیز در جامع رواج دارد.

مقدس افزود: بروز کودک‌آزاری عاطفی و تحصیلی در جامعه رو به افزایش است در حالی‌ که به این امر ،توجه خاص نمی‌شود و شاید برخی خانواده‌ها این نوع کودک‌آزاری را به عنوان کودک‌آزاری تلقی نکنند.

وی گفت: کودکان کار و خیابانی، بازمانده از تحصیل و مواردی که منجر به آسیب به کودکان شود از جمله غفلت و بی‌توجهی والدین از مصادیق کودک‌آزاری است.

شیوع ویروس کرونا عاملی بر افزایش خشونت خانگی 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری به شیوع ویروس کرونا در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: این امر نیز عاملی برای افزایش خشونت خانگی از جمله کودک‌آزاری شده است.

به گفته وی، کودکان قبل از شیوع ویروس کرونا، ساعاتی را در کلاس‌های آموزشی، تفریحی، مدارس، حضور در جمع همسالان و دوستان می‌گذرانند، که با شیوع کرونا این فرصت از آنها گرفته و باعث افزایش بی‌حوصلگی کودکان شده است.

وی اظهار داشت: ایجاد محدودیت‌های کرونایی برای کودکان، بی‌تحرکی را افزایش و شادی و نشاط و حضور در کنار همسالان را کاهش داده است که ادامه این وضعیت منجر به صدمه‌زدن به سلامت روحی و روانی و جسمی کودکان می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری از دستگاه‌های متولی حوزه کودکان به خصوص آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دستگاه‌های فرهنگی خواست تا با برنامه‌ریزی خلاقانه  برنامه‌های خوب و با محتوا برای این قشر تهیه کنند.

وی بر برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان نیز تاکید کرد.

راهکار مناسب برای مقابله با کودک‌آزاری 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با تاکید بر اینکه سوء‌استفاده جنسی از کودکان از بدترین نوع کودک آزاری است، گفت: برخی کودکان به خاطر ترس از فردی که وی را مورد آزار قرار داده از بیان این مساله خودداری می‌کنند.

به گفته حوری‌وش قادری، این نوع کودک‌آزاری زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی و همچنین انزوا و افسردگی و اضطراب در کودک را افزایش می‌دهد.

وی، با اشاره به اینکه در بروز کودک‌آزاری باید مداخلات درمانی و حمایتی از این افراد در سریعترین زمان انجام شود، گفت:در صورت بروز کودک‌آزاری متخصصان اطفال و روان‌پزشکی به صورت اورژانسی باید عمل کنند و پس از ارزیابی مداخلات روانشناسی و روانپزشکی و یا مداخلات حقوقی و حمایتی انجام شود.

قادری، به ارائه آموزش اصول فرزندپروری و تربیت جنسی به خانواده‌ها به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: کودک‌آزاری پدیده اجتماعی است که زمینه بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در آینده برای فرد جامعه را به دنبال  دارد.

توجه به مهارت فرزندپروری و حقوق کودک، عاملی برای کاهش کودک‌آزاری 

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه فعالیت‌های بهزیستی و همچنین حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی از کودکان پس از بروز کودک‌آزاری اتفاق می‌افتد، گفت:ارائه آموزش‌های اولیه به خانواده‌ها در خصوص حقوق کودکان و مهارت‌های فرزندپروری در جامعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

نجفی، بر ارائه آموزش فرزندپروری، مهارت‌های زندگی و ارتباط با فرزندان در خانواده‌ها به خصوص در دوران پیش از ازدواج تاکید کرد و گفت: توانمندسازی خانواده در ابعاد مختلف گامی برای پیشگیری از کودک‌آزاری است.

وی، با اشاره به اینکه مداخلات سازمان بهزیستی پس از اطلاع از بروز کودک آزاری انجام می‌شود، گفت: پس از بررسی‌های اولیه در خصوص علت‌های بروز این پدیده در خانواده، در صورتی که این آزار و اذیت ادامه‌دار باشد، فرزند با حکم قضایی از خانه و خانواده جدا و در مراکز بهزیستی نگهداری می‌‎شود.

اثرگذاری ارتقا سطح آگاهی و فرهنگ خانواده‌ها در کاهش مشکلات اجتماعی 

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ خانواده‌ها در خصوص نحوه برخورد با کودک، تقویت مهارت فرزندپروری و مهارت‌های زندگی بین خانواده‌ها به خصوص قبل از ازدواج در کاهش مشکلات خانوادگی به خصوص پدیده کودک آزاری موثر است.

در مواجه با مشاهده کودک‌آزاری چه باید کرد؟ 

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث مقابله با کودک‌آزاری و انجام مداخلات پس از بروز حادثه کودک‌آزاری، از مردم خواست تا هرگونه کودک‌آزاری از سوی خانواده، بستگان و یا افراد دیگر را به کارشناسان ۱۲۳ گزارش دهند.

نجفی، به ارائه مداخلات از طریق تیم‌های تخصصی اورژانس اجتماعی شامل مددکار و روانشناس پس از وقوع کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: مشاوره و مصاحبه با خانواده و افراد نزدیک با کودک برای انجام مداخلات بعدی انجام می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه کودک‌آزاری مراتب را به نیروی انتظامی دادستانی‌ها سطح شهر و یا شماره تماس ۱۲۳ بهزیستی اطلاع دهند.

به گفته وی، در صورت بروز کودک‌آزاری و اطلاع‌رسانی صحیح به مراجع، برای جلوگیری از استمرار کودک‌آزاری، کودک از محیط خانه و خانواده جدا و در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از منظر اجتماعی کسانی که شاهد کودک‌آزاری هستند، نباید منتظر باشند تا نیروهای انتظامی و قضایی وارد عمل شوند و باید هرگونه کودک‌آزاری را به خط ۱۲۳ بهزیستی و یا نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کنند.

مقدس افزود: همه افراد باید نسبت به حقوق کودکان احساس مسوولیت کنند و در صورت مشاهده کودک‌آزاری این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند تا مسوولان بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود از بروز و تکرار کودک‌آزاری جلوگیری کنند.

حمایت قانونی از کودکان آسیب‌دیده

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت بحث برخورد با افرادی که کودک‌آزاری انجام می‌دهند، افزود: با تصویب قانون جدید حمایت از کودکان در سال ۸۱ ، کودک‌آزاری جرم است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

سید محمد موسوی با تاکید بر اینکه بیشتر کودک‌آزاری‌ها در محیط‌های خانوادگی، بستگان و محیط‌های بسته اتفاق می‌افتد و اشرافیت اطلاعاتی در خصوص کودک‌آزاری بسیار کم است، گفت: براساس آمار ،بیشتر کودک آزاری‌ها توسط خانواده و بستگان رخ می‌دهد.

وی به تهیه و تصویب طرح مقابله با کودک‌آزاری در استان با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی، آموزش و پرورش و دادگستری استان برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: فرهنگ‌سازی در بین مردم در خصوص گزارش‌دهی کودک آزای، یک راهکار برای کاهش کودک‌آزاری و جلوگیری از استمرار این مساله است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به فعالیت یک شعبه ویژه کودک و یک قاضی در دادگستری های استان خاص کودک اشاره کرد و  گفت: طرح آموزش ماموران انتظامی کلانتری‌ها در حوزه حقوق کودک اجرا شده است و در هر کلانتری ۲ مامور ویژه حقوق کودک برای مداخلات در مواقع کودک‌آزاری آموزش دیده‌اند.

موسوی افزود: بیشتر کودک‌آزاری‌ها به دلیل اختلافات خانوادگی و طلاق رخ می دهد که کودکان به عنوان قربانی اختلافات زناشویی می‌شوند و زن و مرد کودک را ابزاری برای فشار طرف مقابل قرار می‌دهند.

وی گفت: در بسیاری از مواقع به خصوص در خانواده‌های طلاق زوجین از کودک به عنوان یک برگ برنده و عاملی برای فشار به طرف مقابل استفاده می‌کنند.

موسوی، به اجرای طرح تحکیم خانواده در استان اشاره کرد و گفت: گام چهارم این طرح، مهارت فرزندپروری است که برای اجرای شدن این طرح در مراکز بهداشت علاوه بر واکسیناسیون نوزاد و کودک، مهارت‌های فرزندپروری به مادران نیز ارائه می‌شود.

وی گفت: در این طرح، مادران ملزم هستند مهارت‌های فرزندپروری را متناسب با سن کودک فرابگیرند.

ضرورت جریان‌سازی فرهنگی برای مراقبت از کودکان 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال ‌و بختیاری بر فعال ساختن سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در حوزه کودکان تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها نیز باید در خصوص حقوق کودک اطلاع‌رسانی کنند.

وی، به جریان‌سازی فرهنگی برای مراقبت از سلامت کودک تاکید کرد.

مقدس بر توجه به حوزه پیشگیری از آسیب در حوزه کودکان تاکید کرد و گفت: باید نیازهای کودکان شناسایی و مورد توجه قرار گیرد.

بررسی پرونده‌های کودک‌آزاری اثبات شده در پزشکی قانونی 

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه پرونده‌های کودک‌آزاری جسمی و جنسی اثبات شده به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود، گفت: کودک‌آزاری جسمی اثبات شده بیشترین فراوانی پرونده‌های کودک‌آزاری را دارد.

علی سامان‌پور، بدون اعلام تعداد پرونده‌های تشکیل شده در مراکز پزشکی قانونی در خصوص کودک‌آزاری افزود: کمتر از یک درصد مراجعان و پرونده‌های تشکیل شده در حوزه نزاع را پرونده‌های کودک‌آزاری تشکیل می‌دهند. 

وی به کاهش تعداد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه کودک‌آزاری در سالجاری اشاره کرد و گفت: ارائه آموزش به قضات و کارکنان کلانتری‌ها، مربیان مهدهای کودک و مسوولان مراکز بهداشت و درمان در راستای شناسایی کودک‌آزاری را از دلایل کاهش پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی عنوان کرد.

سامان‌پور اظهار داشت:در استان پرونده‌های تشکیل شده در حوزه کودک آزاری جسمی پسران بیشتر از دختران است در صورتی که این آمار در کشور برای دختران بیشتر است.

به گزارش ایرنا، براساس نظر کارشناسان و مسوولان استان چهارمحال وبختیاری اعتیاد، مشکلات خانوادگی، طلاق، مشکلات فرهنگی و اقتصادی، تک والد بودن ، جمعیت زیاد، ناآگاهی خانواده‌ها، بی‌سوادی و ضعف در پرورش کودک، انزوای اجتماعی، ناسازگاری زناشویی، بیش فعال بودن کودک زمینه بروز کودک آزاری را افزایش می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha