شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛ ۴۰ سال دفاع از انقلاب

تبریز-ایرنا- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان قدیمی ترین نهاد انقلابی در حوزه تبلیغ و اطلاع رسانی، ۴۰ سالگی خود را در حالی سپری می کند که طی این سال ها همواره با ممارست در کنار مردم بوده و در راه انقلاب گام های بسیار مهم و تاثیرگذاری برداشته است.

۱۲ مرداد ماه سال ۱۳۵۹ مصادف با فرمان امام خمینی (ره) برای تاسیس و راه اندازی این مجموعه خدوم و مردمی است که از همان روزهای نخستین تشکیل، به عنوان خدمتگزار اسلام، انقلاب و ملت بزرگ ایران در راستای سیاست گذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و راهبردی کردن برگزاری مراسم و مناسبت های ملی، مذهبی، سیاسی و انقلابی رسالت های خطیری بر عهده گرفته است که بررسی و تحلیل عملکرد آن می تواند گواهی بر کارنامه درخشان ۴۰ ساله این مولود انقلاب دارد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طی این سال ها گرایشات و تمایلات ضداستکباری ملت انقلابی ایران را در یک زمان و مکان واحد و مشخص گردهم آورده و این پیام انقلابی مردم را با صلابت و متحدالشکل در قالب اعلام مواضع جمهوری اسلامی در مسائل و رویدادهای مختلف به گوش جهانیان رسانده است و در حقیقت این مجموعه غیردولتی و عمومی توانسته در سال های پس از انقلاب اسلامی به عنوان تریبون وحدت ملت ایران در برابر یاوه گوئی های نظام سلطه و نمادی از اتحاد ملی ایرانیان عمل کند.

این شورا طی ۴۰ سال از حیات خود نقش بی بدیلی در اعلام مواضع رسمی و غیر رسمی ملت ایران اسلامی داشته است و بسیاری از رسانه های بین المللی چشم به اقدامات این نهاد کهن انقلابی داشته و رفتارهای این نهاد را به مثابه مواضع نظام اسلامی در نظر می گیرند، چون بر همگان واضح است شعارها، بیانیه ها، قطع نامه ها و اطلاعیه های مراسم ها و مناسبت ها که با حضور مردم همیشه در صحنه رقم می خورد، به عنوان رویکردهای کلان ایران در صحنه های بین المللی و داخلی به شمار می رود.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با انجام رسالت ها و وظایف خود ضمن نمایش اتحاد و همبستگی ملت ایران در زمان های مختلف، مولد نتایج و اثرات سلبی و ایجابی باارزشی برای نظام جمهوری اسلامی است که از مهم ترین آنها می توان به حفظ و افزایش وحدت و انسجام ملی، افزایش نشاط اجتماعی، تقویت وجهه ملی و بین المللی کشور، عقب نشینی دشمنان و کاهش تهدیدات، حفظ و افزایش امنیت کشور بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام جمعه سابق تبریز در توصیف عملکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه نشر معارف اسلامی و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی از اهداف مهم این شورا بوده است، گفت: این مجموعه یکی از نهادهای ارزشمندی است که از دوران امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۹ تأسیس شد و مهم‌ترین وظیفه آن هماهنگی و انسجام ‌بخشی به فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی نظام است که طی این ۴۰ سال در این مسیر موفق عمل کرده است.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حضور پرشور مردم در مراسم هایی چون ۲۲ بهمن و سایر مراسم های ملی و انقلابی را مهم برشمرد و اظهار داشت:  این نهاد مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر انقلاب را به ‌صورت منظم در طول این ۴۰ سال با برنامه‌ریزی‌های دقیق برگزار کرده و این ایام را به مردم یادآوری نموده تا همگان قدردان انقلاب اسلامی و حافظ اهداف و آرمان های آن و خون شهدای این راه باشند.

وی اضافه کرد: مردم شریف ایران نیز هر ساله با لبیک به فراخوان و دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور پرشور در صحنه های مختلف حاضر می‌شوند و در راهپیمایی ها شرکت می‌کنند و همین حضور مردم در طول ۴۰ سال گذشته دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه داخلی و خارجی داشته است.

آیت‌الله مجتهدشبستری با قدردانی از زحمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری برخی مراسم های ملی و مذهبی طی این سال ها، اضافه کرد: یکی از مهمترین این مراسم ها مربوط به روز قدس است که همه ساله با فراخوان این شورا مردم برای ابراز همدردی با ملت مظلوم فلسطین و اعلان انزجار از رژیم کودک کش صهیونیستی در راهپیمایی دشمن شکن شرکت کرده و این روز را گرامی می‌دارند که بازتاب های جهانی و بین المللی ان بسیار وسیع است.

وی برگزاری مراسم های ۱۳ آبان، یوم الله ۹ دی و دهه فجر را از دیگر برنامه های بسیار موفق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برشمرد که همگی تاکنون به خوبی و به نحو شایسته برگزار شده است.

آیت الله مجتهدشبستری به خدمات ارزشمند آیت‌الله جنتی به عنوان ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در طول این سال‌ها اشاره و اضافه کرد: چهلمین سالگرد تشکیل این نهاد مقدس را به حضور ایشان و سایر کسانی که در این شورا زحمت می‌کشند تبریک گفته و امیدوارم همواره در نشر معارف اسلام و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و پاسداشت شعائر و مناسبت های ارزشمند انقلابی موفق باشند.

امام جمعه تبریز معتقد است شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید در فضای مجازی بیشتر حضور یابد  

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با گرامیداشت چهلمین سال تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، از این نهاد به عنوان یکی از موفق ترین مجموعه های انقلابی نام برد و اظهار داشت: این نهاد در طول این سال ها با ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاه های مختلف اجرایی اعم از دولتی و غیردولتی و نیز  اقدامات به موقع در زمان های خاص، به خوبی از آرمان ها و اهداف انقلاب و امام و شهدا دفاع کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم یکی از رسالت های مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را اشاعه اهداف انقلاب اسلامی و به جریان انداختن گفتمان انقلاب بیان و اضافه کرد: در این راستا باید از ظرفیت فضای مجازی برای به جریان انداختن گفتمان انقلاب اسلامی بهره برد.

وی به نقش تبلیغی و اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: دسترسی آسان به اطلاعات و سرعت بالای انتشار آن در فضای مجازی یکی از فرصت های امروز جامعه ماست که می‌توان با بهره گیری از آن در حوزه فرهنگی و تبلیغی برای بیان اهداف و دیدگاه های مترقی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در داخل و صحنه های جهانی نقش آفرین شد.

آل هاشم با تاکید بر اثرگذاری بالای فضای مجازی در نظام اجتماعی و فرهنگی جامعه، اظهار داشت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید بیش از گذشته به این محور توجه کند و با تقویت ظرفیت های موجود به شبهات فرهنگی و انقلابی نسل جوان و جدید پاسخ دهد.

وی ادامه داد: یکی از محورهای مهم گفتمان انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب است که نقش نهادهای فرهنگی از جمله شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این راستا بسیار حائز اهمیت است و باید بیش از گذشته به این موضوع مهم پرداخت شود.

آل هاشم با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک سخنرانی و یا اطلاعیه معمولی نیست، بلکه نقشه راه انقلاب و خط مشی نظام اسلامی برای آینده انقلاب است، تغییر در رویکردهای شورای هماهنگی برای تبیین این بیانیه را خواستار شد.

وی با تاکید بر اینکه برای نقش آفرینی در حوزه مسائل فرهنگی باید از روش های سنتی دست شست، ادامه داد: باید با بهره گیری از ظرفیت های هنری و با در نظر گرفتن اقتضای روز جامعه فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده سازی کرد که با توجه به رسالت های تبلیغی شورای هماهنگی، باید در این زمینه ها گام های وسیع تری برداشته شود.

آل هاشم بهره مندی از هنر و رسانه برای تبلیغ و ارایه اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را بهترین راهکار برای جلب و جذب جوانان توصیف کرد و گفت: باید توجه داشت که هنر و رسانه بهترین امکان و بستر برای انتقال پیام انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط سخت و دشوار اقتصادی و سیاسی کنونی باید قدردان وجود رهبری شجاع، مقتدر و دوراندیش باشیم، اظهار داشت: امروز در هیچ کشوری از جهان چنین رهبری را سراغ نداریم که با اتخاذ استراتژی های موفق، جمهوری اسلامی را به پیشرفت و توسعه رهنمون کند که تبیین و بازخوانی این استراتژی ها از جمله نیازهای مهم جامعه کنونی است که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می تواند در این مسیر میدان داری کند.

آل هاشم گفت: در چنین شرایطی که دشمنان نظام برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی به دنبال ناتو، شبیخون، حمله و جنگ نرم و فرهنگی هستند تا با حملات بی سر و صدا و آرام ایران اسلامی را نابود کنند، رسالت های نهادهای فرهنگی و تبلیغی بسیار خطیر می نماید.

تظاهرات مردم انقلابی تبریز در اعتراض به فتنه گران 

رییس سابق شورای هماهنگی تبلیغات آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا، سیاسی نبودن را از ویژگی های مهم و بارز این مجموعه دانست و گفت: اعضای این شورا هیچ گونه وابستگی جناحی، حزبی، نهادی و یا ارگانی ندارند و همواره مستقل فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام حسین تقی زاده اظهار داشت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی بر اساس نیاز واقعی کشور و با هدف احیای ارزش های انقلابی و مشارکت مردم در مناسبت های ملی و مذهبی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این‌که حرکت فراجناحی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عامل تحقق اهداف نظام در سطوح عالی بوده است، یادآور شد: بسیاری از نخبگان دینی، علمی، دانشمندان و فرهیختگان جامعه عضو این شورا هستند و در تمامی برنامه‌های پیش‌بینی شده با ارایه نقطه نظرات ارزشمند راه گشای امور بوده اند.

تقی‌زاده با اشاره به این‌که اقدامات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از ارکان اصلی ثبات و صلابت نظام اسلامی است، ادامه داد: شورا طی ۴۰ سال گذشته در تمامی مناسبت‌ها حضوری فعال و مشارکت داشته و دارد و یکی از کهن‌ترین نهادهای انقلابی است که هیچ‌گاه اجازه نداده رویای دشمنان انقلاب اسلامی تعبیر شود.

وی گفت: برگزاری یوم‌الله ۲۲ بهمن، مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد، بزرگداشت شهادت آیت‌الله بهشتی، مراسم شهدای هفتم تیر، راهپیمایی روز قدس، ۱۷ شهریور، یوم‌الله ۱۳ آبان، بزرگداشت عید سعید فطر، جشن‌های نیمه شعبان و مراسم بزرگداشت  ۹ دی‌ ماه از جمله مناسبت‌هایی است که از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مورد توجه است و تاکنون نیز کارنامه ای موفق در این مناسبت های از خود به جای گذاشته است.

تقی ‌زاده لزوم دشمن‌ شناسی، آگاهی و بصیرت در برابر پروژه نفوذ دشمنان را مورد تأکید قرار داد و تظاهرات خودجوش ۸ دی سال ۱۳۸۸ مردم انقلابی تبریز را نمونه ای از بصیرت مردم آذربایجان در برابر بدخواهان نظام توصیف کرد و گفت: این حرکت حماسی مردم تبریز الگویی برای مردم ایران شد تا حماسه ماندگار ۹ دی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم زده شود.

نماز ظهر عاشورا و تجمع استکبارستیزی مردم تبریز مصادف با ۱۳ آبان سال ۱۳۹۳ 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا ضمن تاکید بر غیرجناحی بودن این مجموعه، اظهار داشت: حزب و جناح‌ بازی به هیچ عنوان در این شورا جایی ندارد و اولویت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تعامل دو طرفه با تمام جریان ها، احزاب و جناح های سیاسی زیرچتر انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام رسول برگی افزود: ما معتقدیم هر جریان، فکر و سلیقه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که برای انقلاب اسلامی تلاش می کند و هدف اصلی آن خدمت به مردم است، در راس فعالیت های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنان که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی غیرجناحی بوده و امروز در میان تمام اقشار، سلایق و جریان های مختلف جایگاه و پایگاه بسیار رفیعی دارد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز که زیر نظر ایشان فعالیت می کند، باید از چنین جایگاهی برخوردار بوده و وارد مسایل سیاسی و جناجی نشود.

حجت الاسلام برگی، رکن اصلی و محوری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را مردم دانست و ادامه داد: چون مردم دارای سلایق مختلف و گوناگون در حوزه های مختلف فکری و عقیدتی هستند، این مجموعه نیز باید چنان رفتار و عمل کند که بتواند تمامی این سلایق را حول محور انقلاب اسلامی و دفاع از آرمان های این نظام مقدس جمع کند.

وی رویکرد غیرجناحی و غیرحزبی بودن شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برنامه های این مجموعه را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: دعوت از سخنرانان و چهره های مختلف از تمامی جریانات و جناح های قانونی کشور در آیین ها و مراسم های انقلابی و مذهبی از جمله این رویکردهاست که همچنان تداوم دارد و ما به این رویه اعتقاد راسخ و مبنایی داریم.

حجت الاسلام برگی یکی از توصیه های مهم مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را پرهیز از هر گونه نگرش سیاسی و جناحی به مدیران و مسئولان کشور دانست و گفت: ایشان در فرازی از این بیانیه به جوانان توصیه می کنند که اصل اساسی در سنجش مدیران را پاک دستی بدانند نه حضور در جریان خاص.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عمل به بیانیه گام دوم را جزو دستورکارهای خود قرار داده است، حرکت بر مبنای خدمت گذاری به آحاد مردم را در همین راستا ارزیابی کرد و با اشاره به فعالیت ها و برنامه های این مجموعه، اظهار داشت: باید توجه داشت که هر گونه فعالیت و اقدام بدون حضور مردم و نقش آفرینی آنها در هر مجموعه ای بی نتیجه خواهد بود.

برگی، راه اندازی هیات های اندیشه ورزی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی را از رئوس فعالیت های این نهاد اعلام و اضافه کرد: در قالب این هیات ها شورای امنای محلات را در تبریز تشکیل داده و به صورت مویرگی به محلات مختلف ورود کرده ایم تا برنامه های خدمات رسانی را به سهولت و بدون واسطه به انجام برسانیم که این برنامه ریزی در دوران سخت کرونایی بسیار نتیجه بخش بوده است.

وی برگزاری جلسات منظم و مرتب با افراد و سلایق و ارگان های مختلف در قالب هیات های اندیشه ورزی را مورد اشاره قرار داد و  افزود: این اقدامات در راستای نقش دادن به مردم و استفاده از نقطه نظرات آنها در برگزاری مراسم ها و آیین های مختلف بوده است که یکی از نمونه های آن تغییر محل برگزاری مراسم ها از خیابان های شهر به محوطه ارک تاریخی تبریز است که علاوه بر اینکه برپایی مراسمات را بدون ترافیک و مشکلات برای مردم امکان پذیر می کند، در معرفی و شناسایی آثار تاریخی و باستانی شهر نیز می تواند موثر باشد. 

توزیع نان رایگان در ایام کرونایی و خدمت‌رسانی جهادی توسط شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی آذربایجان‌شرقی

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، خدمت رسانی جهادی به مردم را جزو اقدامات اخیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی بیان کرد و اظهار داشت: از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا، این مجموعه با بهره مندی از ظرفیت خیرین و نیکوکاران استان خدمات عدیده ای در قالب توزیع بسته های معیشتی، مواد ضدعفونی کننده و کمک های مومنانه ارایه کرده است که این خدمات همچنان با مساعدت خیرین ادامه دارد.

حجت الاسلام برگی اضافه کرد: در همین رابطه با مساعدت تعدادی از خیرین استان و با هماهنگی صنف نانوایان از ۱۵۰ روز قبل توزیع نان صلواتی، هر روز در یکی از محلات محروم شهرستان تبریز آغاز شده و برای کمک به مشکلات معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و همین خدمت در سایر شهرستان ها نیز با کمک رابطان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به انجام می رسد.

وی، خدمت به مردمی که طی چهار دهه پای انقلاب اسلامی ایستاده و جان و مال خود را فدای نظام کرده اند، را هدف اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که موفقیت در این راه بدون حمایت های بی دریغ نمایندگی ولی فقیه و استاندار فرهیخته، خوش اخلاق و خوش نیت آذربایجان شرقی امکان پذیر نبود که باید از هر دوی این عزیزان قدردانی کنم که در هر شرایطی پشتیبان شورا بوده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha