۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83893333
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امسال ۱۱۲۰ تُن گردو از باغ‌های مهاباد برداشت می‌شود

مهاباد- ایرنا- مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد پیش‌بینی کرد: امسال در مجموع یک‌هزار و ۱۲۰ تُن گردو در این شهرستان برداشت شود که در مقایسه با سال قبل ۱۰ درصد کمتر است.

سعید کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شهرستان ۷۴۷ هکتار باغ‌ گردو وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار ۱.۵ تُن محصول برداشت شود در حالی که این مقدار سال گذشته ۱.۷ تُن در هر هکتار بود.

وی اضافه کرد: امسال سرمای بهار موجب خسارت به باغات گردوی این شهرستان شد و این سرمازدگی باعث شد میزان محصول امسال در مقایسه با سال قبل در مجموع ۱۵۰ تُن کاهش پیدا کند.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: باغ‌های گردوی این شهرستان بیشتر در بخش خلیفان و دهستان‌های "منگور شرقی" و "کانی‌بازار" قرار دارند و باغداران این مناطق بیشتر ارقام گردوی سنگی، کاغذی و بومی را غرس کردند. 

وی از باغداران این شهرستان خواست در صورت جایگزین‌کردن باغات فرسوده (پیر) گردو با باغات جدید از گونه‌های اصلاح شده و مقاوم به سرما (دیرگل) استفاده کرده و از یارانه خرید نهال ارقام اصلاح شده "چندلر" و "فرنور" نیز استفاده کنند.

کریمی گفت: به منظور بهره ‌برداری مطلوب از باغ‌های گردو در این شهرستان به دنبال اصلاح تولید این محصول با استفاده از تغییر تولید گردوی بذری به سمت تولید گردوی پیوندی با ارقام ظرفیت تولید بالا هستیم.

 وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمازدگی باغ‌های گردو مهاباد شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث افزایش تولید و مقاومت در برابر سرمازدگی می‌شود.

سطح زیر کشت باغ‌های گردو در آذربایجان‌غربی پنج‌هزار و ۱۴۱ هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت، چهار هزار و ۳۳۲ هکتار بارور و  ۸۰۹ هکتار غیربارور است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha