تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر در استان مرکزی به ۶۰ درصد رسید

اراک - ایرنا - مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تغذیه انحصاری نوزادان از شیرمادر در این استان به حدود ۶۰ درصد رسید که این میزان از حد مورد انتظار مطلوب‌تر است.

دکتر «شهلا نظری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر برای نوزادانی است که تا ۶ ماهگی تنها از شیر مادران خود  استفاده می‌کنند و در این مدت حتی از آب و یا برخی تغذیه‌ها مانند قندداغ استفاده نمی‌کنند.

وی بیان کرد: حد انتظار کودکان شیرخوار از شیرخشک نیز در استان مرکزی پنج درصد تعیین شده اما این رقم هم‌اکنون چهار درصد و از حد انتظار پایین‌تر است.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: وضعیت مطلوب تغذیه با شیرمادر در این استان در گرو زحمات، آموزش‌ها و تلاش‌های مراکز بهداشت این استان برای مادران از زمان باردهی تا پایان ۲ سالگی شیرخواران است.

دکتر نظری اظهار داشت: کودکانی که در دوران شیرخواری از شیر مادر تغذیه می‌کنند به مراتب از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند و نسبت به کسانی که از شیر مصنوعی استفاده می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های تنفسی، انگلی، عفونی و در بزرگسالی کمتر دچار دیابت و چاقی می‌شوند.

وی تصریح کرد: مادران باید همه تلاش خود را به کار گیرند که فرزندان آنها از نعمت شیرمادر برخوردار شوند و اگر به دلایلی مانند پایین بودن وزن نوزاد، بیماری مادر، مصرف برخی داروها از سوی مادر و اینکه تلاش مادر برای دادن شیر به نوزاد بی‌نتیجه ماند، باید از شیر مصنوعی (شیر خشک) استفاده شود.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: شیردهی به نوزادان به ویژه تا یک سال اول زندگی آنها از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است و مادران شیرده باید در این دوران به تغذیه مناسب و استفاده از موادغذایی با رعایت اعتدال توجه کنند.

دکتر نظری گفت: مادران باید در دوران شیردهی نسبت به دریافت کلسیم توجه جدی داشته باشند تا در آینده دچار برخی مشکلات از جمله کمبود کلسیم، ریزش موی شدید، پوکی استخوان و مشکلات دندان نشوند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۳ هزار و ۴۴۹ کودک زیر ۲ سال به جز شهرستان‌های ساوه و خمین در استان مرکزی وجود دارد که ۱۱ هزار نفر از آنها زیر یک سال است.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: بسیاری از مادران شاغل در دوران شیردهی فرزندان خود ساعاتی را از فرزندان خود دور هستند که انتظار است خانواده‌ها، جامعه و مدیران با این قشر همکاری لازم را داشته باشند تا شیرخواران به دور از هر مشکلی از شیر مادر تغذیه شوند.

دکتر نظری عنوان کرد: ایجاد مهدهای کودک در ادارات نقش موثری در حل مشکلات مادران شیرده دارد که امید است این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: قوانین خوبی برای مادران شاغل در کشور تصویب شده که انتظار است این قوانین به صورت جامع و کامل اجرایی شود تا مادران و شیرخواران در یک آرامش مطلوب بتوانند دوران حساس تا ۲ سالگی را پشت سر بگذارند.

۱۰ تا ۱۶ مرداد به عنوان هفته جهانی تعذیه با شیر مادر تعیین شده است.

استان مرکزی ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha