شکست قطعی کرونا با بسیج همگانی

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۶
کد خبر: 83894663
شکست قطعی کرونا با بسیج همگانی

تهران - ایرنا - اکنون که جامعه در اوج همه گیری کرونا قرار دارد، وقت آن رسیده برای قطع زنجیره و انتشار این ویروس همه پای کار بیاند و مشارکت اجتماعی داشته باشند تا منشا طغیان یا همه گیری مجدد آن قطع شود.

تازه‌ترین آمارهای سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان تاکنون به ۱۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۷۲ نفر رسیده و مرگ ۶۹۲ هزار و ۸۰۹ نفر در اثر این بیماری نیز تایید شده است، روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

در ایران نیز بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۳۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و  شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۷هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است.

برخی از کارشناس بهداشتی بر این باورند که همه عوامل و توصیه هایی که  موجب مدیریت و کنترل بیماری های واگیر از جمله  کرونا شود تا زمانی که  برقرار باشد بیماری تحت کنترل یا مدیریت باقی خواهد ماند. بدیهی است وقتی که یکی از  پایه ها یا  همه این عوامل به هر دلیلی سست شود، لاجرم طغیان یا همه گیری مجدد بیماری را شاهد خواهیم بود.

به گفته آن‌ها، اپیدمی جهانی حاضر ناشی از ویروس کرونا، نمونه ای از تاثیر مشارکت مردم در مقابله با بیماری و تامین سلامت بوده، کرونا ویروسی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از راه قطرک های تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.  ویژگی های خاص این ویروس، تشخیص و درمان موارد ابتلا را پیچیده کرده است و وقتی واکسن یا پیشگیری دارویی موثر برای بیماری وجود ندارد، تنها راه مطمئن برای کنترل آن، استفاده از ضوابط پیشگیرانه و مراقبت هایی است که جز با مشارکت مستقیم مردم عملی نخواهد بود.

علی محمدی کارشناس بهداشتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: برای مقابله با کرونا که اکنون در اوج همه گیری قرار دارد همه باید پای کار باشند و مشارکت گروه های جهادی، خیرین و آحاد مردم برای ریشه کنی این بیماری ضروری است.

وی اظهار می دارد: مردم با علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، احساس مسئولیت در برابر مشارکت اجتماعی علیه کرونا داشته باشند و یکدیگر را در این زمینه یاری کنند.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه برای مقابله با کرونا به بسیج همگانی نیاز است،  گفت: باید از مشارکت های مردمی و تلاش همه دستگاههای دولتی و سازمانهای مردم نهاد در زمینه مقابله با کرونا بیشترین بهره را برد و همه مردم نسبت به مقابله با کرونا وظیفه دارند.

محمدی تصریح می کند: اگر مشارکت اجتماعی مردم در برابر مقابله با کرونا با رعایت اصول بهداشتی ارتقا یابد، می توانیم در زمانی کوتاه با این بیماری مبارزه کرده و آمار تلفات ناشی از آن را کاهش دهیم، همچنین در برابر کادر درمانی که چند ماه است به شدت زحمت می کشند، مسوول هستیم و باید با بسیج همگانی علیه این ویروس، آنان را از این بحران نجات دهیم.

کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می گوید: فصل اول شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور با عزم و اراده راسخ ملی و همکاری بین بخشی مطلوب با سیاست حداکثری در خانه ماندن و اعمال محدودیت در رفت و آمدها، تجمعات و ترددهای شهری و بین شهری و مداخلات بهداشتی نظیر غربالگری، رهگیری و جداسازی بیماران در منزل یا بیمارستان بعد از ۴۵ روزدر  کشور به مرحله ای رسید که می توان از آن به عنوان    توفیق نسبی و مدیریت نسبی بیماری یاد کرد. چنان که در اردیبهشت ماه ۹۹ کاهش چشمگیر آمار مبتلایان و موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری موید درستی و بهنگام بودن این اقدامات بود اما افزایش تعداد موارد ابتلا در اواخر خردادماه و بالا رفتن  موارد مرگ و میر در تیرماه نشان از نامطلوب بودن سطح رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و عدم رعایت مناسب پروتکل های بهداشتی ابلاغی در خردادماه است.

وی می افزاید: شکستن این روند تصاعدی زمانی مقدور خواهد بود که مشارکت اجتماعی مطلوب و تجربه شده به همراه اقدامات مداخله ای و نظارتی دولت و حاکمیت مجددا برقرار شود. پوشیده نیست که تداوم در خانه ماندن برای مدت طولانی در تحمل هیچ اقتصاد و ساختار اجتماعی نخواهد بود. لذا برای در خانه ماندن نیروی انسانی فعال باید جایگزینی یافت که مطابق تجارب و مطالعات متعدد باشد. رعایت فاصله گذاری و به طور خاص استفاده همگانی از ماسک در مکان های عمومی می تواند آلترناتیو (جایگزین)   در خانه ماندن نیروهای فعال جامعه در مقابله با کرونا باشد.

جهانپور با بیان اینکه استفاده از ماسک در مکان های عمومی اجباری شده است، می گوید: تداوم مشارکت و نظارت اصول اصلی مقابله با کرونا است و قدر مسلم تا زمانی که واکسن موثر یا درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است، این روند برای ماه ها و چه بسا سال ها بر سبک زندگی اهالی این کره خاکی حاکم خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha