بسیاری از ما برای انجام کارهای خود به ادارههای دولتی مانند راه و شهرسازی، تعاون کار و امور اجتماعی، زیرمجموعه های وزارت نیرو و سایر نهادها مراجعه می کنیم ولی دلیل ناآگاهی از شرح ظایف آنها و یا کوتاهی آن اداره بی نتیجه برگشتهایم.
براساس الزام های قانونی حاکم بر مدیریت ارتباطات مردمی، یکی از اهداف مهم و اساسی مرکز ارتباطات مردمی توسعه بستر تعاملات مردم و دولت است، این هدف در جهت پاسخگویی هرچه مناسبتر دستگاهها و در نهایت زمینهسازی مشارکت مردم در برنامهریزی، نظارت و اصلاح امور با استفاده از ظرفیت دستگاههای ستادی و اجرایی کشور است.
امروز برای بیان حرف ها وگفته های مردمی بهترین گزینه ارتباط باسامانه سامد (سامانه ارتباط مردمی دولت) است که با گرفتن شماره تلفن سه رقمی ۱۱۱ میتوانیم نقد، نظر، گلایه، شکواییه یا پیشنهاد خود را به مسوولان مربوطه منتقل کنیم تا رسیدگی شود.
محمد احمدی که مدتی است مسوولیت مدیریت سامدهرمزگان را برعهده دارد و تا پیش از این فرماندار شهرستان ویژه میناب بود با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان در همین زمینه اظهار داشت: هر جامعهای برای تداوم حیات خود به دنبال سنجش میزان رضایتمندی و نارضایتی هاست تا بتواند ناراضیتیها را به حداقل ممکن برساند.
وی ادامه داد: سامانه سامد بستر خوبی برای طرح گلایهها و انتقادها و گزارشها و پیشنهادهای مردم به مسوولان و دولت است و گزارشها و تماسهای مردمی را پیگیری کرده درپی دادن پاسخ منطقی به تماس گیرندگان است.
وی اضافه کرد: برخی تماسها شکایت و انتقاد بوده و برخی دیگر نیاز به مشاوره دارند که کارشناسان سامد متناسب با نیاز و تقاضای هر کدام اقدام لازم را انجام میدهند.
وعدههای مسوولان تا حصول نتیجه پیگیری میشود
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هرمزگان اظهار داشت: سامد علاوه براینکه زبان گویای مردم است و با دریافت ایده و نظر، شکایت و گزارش، درخواست و حمایتهای مردمی میکوشد تا با برقراری ارتباط پویا میان مردم و دولت و همچنین افزایش سطح دسترسی به مسئولان و کارگزاران دولت، با رویکرد حل مشکل و همفکری در برنامه ریزیها؛ زمینه مشارکت تمامی قشرهای جامعه را عملی سازد.
احمدی ادامه داد: در همین راستا روزهای دوشنبه را برای پاسخگویی مستقیم مدیران ستادی و استاندار و فرمانداران در سامد اختصاص یافته و مسوولان دعوت میشود با حضور در این مرکز شخصاً به تماسهای مردم پاسخ دهند.
پاسخ منطقی و درست به مردم داده میشود
وی افزود: وعدهها سخنان مسوولان در این ارتباطهای تلفنی ثبت و ضبط و تا حصول نتیجه پیگیری میشود، اگر سخن و وعده مسوولی محقق نشد باز به سامد دعوت شده و مشکل بررسی میشود تا بتوان خروجی مناسبی داشت و به مطالبه مردم پاسخ منطقی داده شود.
به گفته احمدی، شاید مطالبه و خواسته مردم در این بررسی ها و پیگیریها به نتیجه نرسد اما دادن پاسخ منطقی و درست موجب خوشحالی مطالبهگر شده و تاثیر خود را در میزان رضایتمندی افراد از ادارههای دولتی دارد.
مردم انتقادهای خود را با سامد در میان بگذارند
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هرمزگان ادامه داد: عنوان این اداره کل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی است و از مردم تقاضا داریم انتقادهای خود را بیشتر با سامانه سامد در میان بگذارند زیرا هم تذکر دهنده بوده و هم برای اصلاح رویهها و کارهای نادرست مفید و موثر است؛ همچنین پیشنهادهای خود را نیز با ۱۱۱ طرح کنند تا استفاده شود.
احمدی عنوان کرد: گاهی افراد به راهنمایی و مشاوره برای انجام کارهای خود نیاز دارند که میتوانند با گرفتن شماره سه رقمی سامد ۱۱۱ مشاوره لازم را دریافت کرده و در وقت، سرمایه و انرژی خود صرفه جویی کنند.
این مقام مسوول ابراز داشت: فراد برای گرفتن حقوق خود ابتدا باید بدانند از چه حقوقی برخوردار هستند که سامد راهنمایی لازم را به افراد میدهد تا بدانند و بتوانند آنها را مطالبه و دریافت کنند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف سامد جلوگیری از ایجاد رنج سفر برای روستاییان است تا ناگزیر نباشند برای انجام یک کار ساده متحمل رنج سفر و گاهی بلاتکیلفی در شهر شوند.
روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ تماس با سامد گرفته میشود
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: افزون بر سه هزار تماس از ابتدای سال تا هفته گذشته با سامانه ۱۱۱ برقرار شده و روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ تماس با کارشناسان این مرکز برقرار میشود.
احمدی اشاره کرد: براساس برآورد انجام شده در ۴ ماه گذشته حدود ۶۴ درصد تماسها درخواست بوده، بخشی از درخواست ها معیشتی و تقاضای وام بوده، که به همین دلیل با بانکها تعامل شده تا وامهای قرضالحسنه به متقاضیان اختصاص یابد.
وی افزود: ۱۶ درصد تماسها شکایت، ۱۰ درصد گزارش، ۹ درصد انتقاد و یک درصد پیشنهاد بوده و در تماس ها مشکل های روستاها نیز مطرح میشود که برای رفع به مسوولان مربوطه ارجاع مییابد.
سامد نارضایتیهای اجتماعی مشکل ساز را رصد میکند
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: مرکز سامد نارضایتیهای اجتماعی را که میتواند برای جامعه مشکل ساز شود را رصد میکند.
احمدی اضافه کرد: به فرمانداریها اعلام شده نارضایتیها را احصا و گزارش کنند تا مشخص شود بیشترین نارضایتی از کدام دستگاه است.
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هرمزگان تصریح کرد: سامد را باید بتوان خوب معرفی و جا انداخت که در همین راستا تلاش میشود با انجام تبلیغات و بکارگیری ابزارهای رسانه ای و رسانهها به این هدف دست یافت.
نظر شما