دیدگاه مراجع تقلید درباره برگزاری آیین‌های محرم در شرایط کرونا

قم – ایرنا – در پی ادامه وضعیت نگران کننده کرونا در قم و بسیاری از استان‌های کشور و قرار گرفتن در آستانه محرم و شور و علاقه ملی برای برگزاری آیین‌های عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران فداکارش، شماری از مراجع عظام تقلید در قالب سخنان، بیانیه یا پاسخ به استفتائات، با اشاره به شرایط کرونایی کشور بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر گونه آیینی تاکید کردند.

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر این‌که عزاداری ماه محرم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود گفت: شکی نیست که ما اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ از جمله آن مساله عزاداری محرم و صفر است.

وی در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، با تاکید بر لزوم تدبیر مناسب در این خصوص، اظهار داشت: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه‌های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان‌گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده‌ شده است.

وی ادامه داد: اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین به‌طور حتم باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم موردتوجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، افزود: در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند؟ اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.

وی در خصوص نذورات نیز خاطرنشان کرد: نذوراتی که مقید به شروط و قیود خاصی است مثلا در شب عاشورا و یا فلان غذا و فلان حسینیه است، تغییر این نوع نذورات مشکل است و باید به شکلی مناسب و با رعایت جهات بهداشتی انجام پذیرد، اما نذوراتی که مقید نیست را می‌توان تغییر داد.

نظر آیت‌الله وحید خراسانی درباره آیین‌های محرم 

آیت‌الله حسین وحید خراسانی از  دیگر مراجع عظام تقلید نیز در پاسخ به سوالی پیرامون اقامه عزای امام حسین (ع) در مجامع عمومی باوجود بیماری‌های مسری نظر خود را بیان کرد.

در سوال از آیت‌الله وحید خراسانی آمده است: وظیفه ما در ایام محرم‌الحرام نسبت به اقامه عزا حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و سایر مناسبات اهل‌بیت علیهم‌السلام باوجوداین بیماری(کرونا) چیست؟

این مرجع تقلید در جواب بیان کرد: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام نباید تعطیل شود ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه متخصصین امر توصیه می‌کنند.

عزاداری محرم با حفظ سلامت جامعه انجام شود

همچنین آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در خصوص عزاداری سیدالشهدا(ع) در دوران کرونا گفت: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند.

وی با سلام بر سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) تاکید کرده است: ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به فرموده حضرت امام (ره): «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم» و درعین‌حال سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است.

وی ادامه داد: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید.

عزاداری امام حسین(ع) هرگز نباید فراموش شود

 آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز گفت: عزاداری امام حسین (ع) از مهم‌ترین شعائر دینی است و هرگز نباید فراموش شود.

این مرجع تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی اینکه با توجه به گسترش ویروس منحوس کرونا وظیفه ما در ایام محرم‌الحرام نسبت به اقامه عزای حضرت سیدالشهدا (ع) چیست؟، تصریح کرده است: اقامه عزای سیدالشهدا (ع) در ماه محرم ازجمله مهم‌ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش‌یافته است، لازم است با سیاه‌پوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش‌های سنتی با رعایت نکته‌های بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود.

لبیک مداحان به توصیه های پزشکی 

در همین راستا روز دوشنبه این هفته نیز ۷۲ مداح و چند تشکل از مداحان قمی در بیانیه‌ای ضمن لبیک و ابراز اطاعت تام خود از رهبری معظم انقلاب، بر پایبندی کامل به مصوبات ستاد کرونا تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: "در آستانه ورود به ماه محرم الحرام، پیرو بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) و در راستای لزوم  تبعیت از مصوبات ستاد مقابله با کرونا، در جهت پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس در مراسم و عزاداری ها بدینوسیله، لبیک و اطاعت تام خویش را ، از اوامر ولی مسلمین جهان به گوش امت عزیز اسلام می‌رسانیم".

امضا کنندگان بیانیه، "از همه مداحان عزیز ، وعاظ محترم‌ ، مبلغین گرانقدر و مدیران هیات های مذهبی" خواسته‌اند که "نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت را نصب العین قرار داده تا ان شاءلله با برگزاری محافل و مجالس سوگواری ایام محرم و صفر ، با محوریت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورات لازم الاجرای ستاد مقابله با کرونا ،  گامی بلند در قدردانی از زحمت کشان عرصه سلامت  و مصونیت و حفظ جان سوگواران سیدالشهدا برداشته شود .

همه مناطق استان قم قرمز  است 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز دیروز سه شنبه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: متاسفانه بعد از آنکه پیک دوم ویروس کرونا در قم مشاهده شد، از روز ۱۴ مردادماه وضعیت استان قم به رنگ قرمز تبدیل‌ شده و شاهد گسترش این ویروس در بین همشهریان هستیم.

به گفته محمدرضا قدیر ، عدم استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و برگزاری آیین‌ها و همچنین جدی نگرفتن بیماری توسط برخی از مردم موجب بازگشت وضعیت قرمز در قم شده است.

وی  افزود: قم مجدد وارد منطقه قرمز شد و ویروس روز به روز در حال گسترش و جهش است

به گفته وی، تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا در حال افزایش است، دو ماه پیش بستری افراد مبتلا به کرونا ۷۰ نفر بود که امروز به بیش از ۳۵۰ نفر رسیده است.

قدیر اضافه کرده بود: آمار فوت افراد هم در حال گسترش است و روز گذشته (دوشنبه) ۷ نفر از افرادی که کرونا مثبت بودند جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم هشدار داد که قدرت سرایت ویروس ۵ تا ۹ برابر شده است و باید ماسک و فاصله گذاری در اولویت باشد و تمامی قوانین ستاد ملی کرونا اجرایی شود.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دیماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha