احتمال بازگشت ۸ رشته به فدراسیون جانبازان و معلولان

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین گفت: برای بازگرداندن هشت رشته به فدراسیون جانبازان مقرر شد که مشکلات بررسی و احتمال بازگشت این رشته‌ها در آینده وجود دارد.

«محمد شروین اسبقیان» بیست و یکم اسفندماه سال ۱۳۹۸  با کسب ۲۲ رأی از ۳۵ روی مأخوذه به مدت ۴ سال رییس فدراسیون جانبازان و معلولان شد. با گذشت نزدیک به ۶ ماه از حضور این مدیر باسابقه ورزشی در راس این فدراسیون گروه ورزش خبرگزاری ایرنا پای سخنان او نشسته تا او ضمن تبیین شرایط موجود راهبرد خود را برای رساندن ورزش جانبازان و  معلولان به شرایط مطلوب ارائه کند.

در این مصاحبه اسبقیان ضمن بیان انگیزه خود برای حضور در انتخابات فدراسیون جانبازان و معلولین، از برنامه چهار ساله خود برای توسعه همه‌جانبه این فدراسیون سخن به میان آورد. وی ضمن تشریح برنامه‌های خود برای چهار سال آینده، از مشکلات سخن به میان آورد که بخشی از آن به شرایط اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی مربوط و بخشی از آن نیز به خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان رخ‌داده است.

متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است؛

حدود ۶ ماه از حضورتان در راس فدراسیون می‌گذرد. فدراسیونی که کارکرد آن تنها ورزشی نیست بلکه با توجه به شرایط خاص جانبازان و معلولین می‌تواند در حوزه فرهنگی، توان‌بخشی و قهرمانی فعال باشد. سوال ابتدایی آن است که چرا یکی از مدیران وزارت ورزش برای هدایت این فدراسیون پیش‌قدم شد آیا این کار توصیه‌ای بود یا نه اراده خود شما در آن نقش داشت؟

در رابطه با موضوع حضورم در فدراسیون جانبازان و معلولین باید بگویم که جمعی از بزرگان این رشته، پیشکسوتان و افتخارآفرینان ورزش‌های جانبازان و معلولین در انتخابات فدراسیون شرکت کردند.  قبل از این من برای فدراسیون دوومیدانی نامزد شده بودم و آنجا رشته تخصصی من بود اما در نهایت ترجیح دادم به فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین ورود کنم. در بیان هدفم از حضور در این فدراسیون نیز باید بگویم که به دنبال آن هستم که من نیز به‌عنوان یک مدیر ورزشی نقشی در توسعه و افتخارآفرینی این بخش داشته باشم.

فراموش نکنیم که  ورزشکاران این حوزه هشت مورد در پارالمپیک و سه مورد در بازی‌های آسیایی افتخار آفرینی‌هایی کردند که بی‌نظیر بود. شرایط روحیم نیز به‌گونه‌ای است که خدمت در این فدراسیون افتخار می‌کنم.

برای این مهم برنامه خود را به مجمع انتخاباتی ارائه کردم و مجمع نیز اعتماد کرد. آن چیزی که مدنظر من به ‌عنوان یک خدمت‌گذار،  توسعه زیرساخت‌های فدراسیون و موضوع استعدادیابی است.

به اسفند ماه و زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون برمی‌گردیم جایی که در آن وعده‌هایی از سوی شما مطرح که موجب شد تا روی مجمع به‌سوی شما سوق داده شود. آیا هنوز بر آن وعده‌ها پافشاری دارید یا اینکه شرایط موجود فدراسیون موجب شده تا اولویت‌بندی لازم را داشته باشید؟

اولویت‌بندی با برنامه چهار ساله که برای فدراسیون در نظر گرفتم متفاوت است. می‌خواهم دوباره آن برنامه‌ها را برای شما مرور کنم برنامه‌هایی که اکنون شروع ‌شده و در هر قسمتی در حال پیگیری است. من در برنامه چهار ساله خود چند اصل اساسی را در دستور کار قرار دادم و تا روز پایانی بر آن پافشاری می‌کنم. استعدادیابی و نخبه‌گزینی در ورزش زنان و  توسعه آموزش و پژوهش در فدراسیون از مهم‌ترین اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه موضوعات مورد نظر با ۲ رویکرد فرهنگی و علمی مورد توجه قرار می‌گیرند.

البته این برنامه‌ها برای هسته مرکزی فدراسیون و استان تهران نیست بلکه توجه ویژه و حضور میدانی در استان‌های دیگر از دستورالعمل‌های من است که در مجمع انتخاباتی وعده دادم و تاکنون نیز به پنج استان رفتم. اگر برنامه‌های زیرساختی و استعدادیابی در تمام کشور گسترش پیدا کند بدون شک در آینده نتایج ایران در بازی‌های پارالمپیک، پاراآسیایی، جهانی و آسیایی متفاوت خواهد بود.

تشکیل هیات رییسه جدید و استفاده از ظرفیت برخی از وزارتخانه، سازمان‌ها و ارگان‌ها در این هیات از دیگر برنامه‌هایی بود که از نخستین روز کاری در دستور کارم قرار گرفت. حضور سازمان‌هایی مانند بهزیستی، پارس خودرو و ... در هیات رییسه ضمن آنکه می‌تواند بحث قهرمانی را در بین جانبازان و معلولین توسعه دهد در بعد حمایتی نیز بسیار موثر است.

داستان رفتن هشت رشته از فدراسیون جانبازان و معلولین یکی از مشکلاتی بود که شما در مجمع انتخاباتی به آن اشاره کردید و قول‌هایی برای بازگشت آنان داده شد. چرا با این وجود اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است؟

 شاید در واگذاری این هشت رشته یک اقدام عجولانه صورت گرفته است زیرا بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی پارالمپیک سه راه برای اداره آن‌ها وجود دارد. نخستین راه آن بود که این رشته‌ها در زیر مجموعه فدراسیونی چند رشته‌ای مانند جانبازان و معلولین بماند. دومین راهکار تشکیل یک فدراسیون مستقل  و راهکار سوم واگذاری آن‌ها به فدراسیون مستقل بود. راهکار سوم انتخاب شد و در ۲ سال گذشته این رشته‌ها به زیر مجموعه فدراسیون‌ها رفتند در حالی که این نهاد بین‌المللی برای تعیین تکلیف رشته‌ها تا سال ۲۰۲۸ برای پارالمپیکی‌ها و ۲۰۳۰ برای المپیک زمستانی زمان داده بود. اسناد این درخواست نیز موجود است.

اینکه چرا من در زمان انتخابات چنین وعده‌ای دادم به خاطر پالس‌هایی بود که توسط برخی از ورزشکاران در شهرستان‌ها به من و سایر کاندیدا داده می‌شد. این پالس‌ها مثبت نبود و از برخی بی‌توجهی‌ها گلایه داشتند.

از من و سایرین خواستند برای بازگرداندن این رشته‌ها اعلام آمادگی کنیم. اما با وجود سه جلسه‌ای که با مسوولان کمیته ملی پارالمپیک، وزارت ورزش و کارشناسان داشتم در نهایت تصمیم بر آن شد که بررسی لازم صورت گیرد تا مشکلات این ورزشکاران بررسی شود. در جلسه نهایی که در وزارت ورزش تشکیل شد «مهدی علی‌نژاد» معاون وزیر ورزش حضور داشت مشکلات بررسی شد.  

قرار بر این شد که اگر مشکلات ورزشکاران صحت داشته باشد نخست تذکرات لازم به فدراسیون داده شود و در ادامه اگر برطرف نشد تصمیمات دیگری اتخاذ شود. یکی از این تصمیمات احتمال بازگشت رشته‌ها به فدراسیون جانبازان با تفاهم‌نامه است. امیدوارم با تعامل وزارت ورزش، کمیته ملی پارالمپیک و سایر نهادهای درگیر این مهم اتفاق بیفتاد.

مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از ورزش جانبازان و معلولین به تصویب رسیده است.  این مصوبه اجرایی شده است؟  

در این مصوبه تمام وزارتخانه‌ها و ۱۶ دستگاه اجرایی کشور موظف شدند تا در جهت توسعه ورزش جانبازان و معلولین وظایف خود را انجام و در زمینه توسعه ورزش قهرمانی از این ورزشکاران حمایت کنند. در نخستین جلسه شورای معاونین وزارت ورزش که حضور داشتم این مصوبه را ارائه و انتظارات خود به‌ عنوان رییس فدراسیون را به وزارتخانه اعلام کردم.

پیرو این مصوبه یک ستاد در وزارت ورزش تشکیل ‌شده و اقدامات فرهنگی، حمایتی و ورزشی را انجام می‌دهد من دبیر آن ستاد هستم و ریاست آن بر عهده وزیر ورزش و جوانان و «عبدالحمید احمدی» معاون وزارت ورزش است. همچنین نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در سطح معاون یا مدیرکل در این ستاد حضور دارند.  

همچنین برای تحقق این مصوبه چندین سفر استانی رفتم و با مسوولان ارشد استان‌ها در این زمینه بحث کردم. قول‌هایی داده ‌شد و امیدوارم مصوبه به ‌صورت کامل تحقق یابد.  

 شرایط جسمی برخی از ورزشکاران موجب شده تا مناسب‌سازی اماکن ورزشی به یکی از دغدغه‌های مسوولین تبدیل شود در این زمینه چه اقداماتی از سوی شما برای مناسب‌سازی این اماکن انجام ‌شده است؟

البته برای تسهیل در تمرین و مسابقات ورزشکاران جانباز و معلول تنها مناسب‌سازی ورزشگاه نیست که باید در دستور کار قرار گیرد بلکه ورزشکاران باید در زمینه‌هایی مانند مناسب‌سازی اماکن ورزشی، تسهیل در حضور در تمرین و مسابقات، امکان رفت‌ و آمد آسان و فراهم کردن زمینه برای حضور در میدان‌ها به نحو احسن حمایت شوند.

در کنار رایزنی با نهادهای مسوول با «حسن کریمی» مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور نیز جلسه‌ای برگزار شد تا در زمینه مناسب‌سازی و تخصیص اماکن ورزشی خاص به ورزشکاران پارالمپیکی اقداماتی صورت گیرد.  

در نخستین ماه‌های حضور شما در فدراسیون انتصاباتی صورت گرفت که امیدواری را به انجمن‌های این رشته برگرداند. آیا قرار است که در تمام انجمن‌های زیر مجموعه فدراسیون تغییر و تحول ایجاد کنید؟  

اولویت‌بندی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار فدراسیون است. اولویت اصلی حضور در پارالمپیک توکیو و کسب نتایج چشمگیر است که از چند سال پیش با حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک صورت گرفته و ما باید این برنامه‌ها را با حمایت بیشتر در یک سال آینده پیگیری کنیم. اکنون در رشته‌هایی مانند والیبال نشسته، دوومیدانی، بسکتبال با ویلچر، تیراندازی و وزنه‌برداری سهمیه کسب کردیم و احتمال دارد شمار سهمیه‌های ما در مسابقات گزینشی نیز افزایش پیدا کند.  

هرچند که پارالمپیک توکیو به تعویق افتاد اما واقعیتی که وجود دارد آن است که شیوع ویروس کرونا شرایط را سخت کرده است. تا چند وقت دیگر نمی‌توانیم تمرین کنیم و باید برنامه فشرده برای روزهای پساکرونا داشته باشیم.  

در اوایل حضور من چند انجمن زیر مجموعه فدراسیون بلاتکلیف بودند. تعیین سرپرست و مسوول برای این انجمن‌ها اولویت دیگر بود. در این زمینه «حسین رضازاده» به ‌عنوان رییس انجمن پاراوزنه‌برداری، «بیژن ذوالفقارنسب» به‌عنوان رییس انجمن فوتبال و «محمدحسین اقبالی» به ‌عنوان رییس انجمن شنا انتخاب شد. با توجه به بررسی عملکرد سایر انجمن‌ها تصمیمات لازم برای آنان نیز گرفته خواهد شد.

البته برنامه این است که در سال منتهی به پارالمپیک تغییرات زیادی ایجاد نکنیم زیرا باور دارم ثبات مدیریت می‌تواند در عملکرد ورزشکار و کادر فنی تأثیر داشته باشد.  این ثبات قطعی نیست بلکه جلسات تخصصی با انجمن‌ها برگزار می‌کنیم و اگر احساس شود مدل برنامه چهارساله ما در تفکر آنان جایی ندارد یا اینکه با مدل برنامه آن انجمن‌ها به موفقیت در توکیو نخواهیم رسید،  بدون شک تغییر ایجاد خواهد شد.  

درگذشت «سیامند رحمان» شرایط را برای انتخاب جانشین او سخت کرده است آیا تصمیمی در این زمینه گرفته شده یا نه؟  

مرگ سیامند برای ورزش ایران به ‌ویژه ورزش‌های پارالمپیکی یک فاجعه بود اما با توجه به توانایی ما در پاراوزنه‌برداری جانشین وی می‌تواند مدال سیامند را برای ایران به ارمغان بیاورد. جانشین او توانایی و رکوردهای ویژه‌ای دارد.  

فوتبال هفت نفره در چند سال گذشته دچار نوسانات در نتیجه‌گیری شده آیا با انتصاب جدید این رشته می‌تواند اقتدار گذشته را بازیابد؟

ذوالفقارنسب سوابق درخشانی در فوتبال ملی و در کنار تحصیلات دانشگاهی دارد.  جمع‌بندی ما این بود که وی می‌تواند به نحو شایسته‌ای از عهده این کار برآید. من از بابت فوتبال هیچ نگرانی ندارم و مطمئنم که ایشان قضیه را به‌خوبی مدیریت خواهد کرد.

کرونا شرایط سختی برای ورزش رقم‌زده است برای حفظ آمادگی ورزشکاران این شرایط را چگونه مدیریت می‌کنید؟

طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ورزش به خاطر حفظ سلامت ورزشکاران تمام تمرینات را تعطیل و اردوها لغو شد. همچنین شیوع و گستردگی آن در سطح جهان گزینشی‌ها را تعطیل کرد. اما با تغییر شرایط تمرینات به ‌صورت خانگی و آنلاین برگزار می‌شود و بر این تمرینات نظارت داریم و تلفنی نیز از احوال آنان جویا هستیم. همچنین با کاپیتان‌های والیبال و بسکتبال در ارتباط بودیم. سرمربیان تیم‌های مختلف ملی نیز با ما در ارتباط هستند.

زمانی که ۲ تن از ورزشکاران ما به ویروس کرونا مبتلا شدند تمام تلاشمان آن بود که سلامتی آنان را بازیابیم زیرا سلامت این عزیزان مهم‌تر از مدال‌آوری و ورزش است. سمیرا ارم، ساره جوانمردی، روح‌الله رستمی و ورزشکاران دیگر به‌صورت تلفنی با من در ارتباط هستند تلاش این است آمادگی جسمانی آنان حفظ شود

مسابقه‌های آنلاین برای رشته‌های تیمی که امکان برگزاری اردو برای آنان وجود ندارد در دستور کار قرار دادیم و به دنبال آن هستیم در ورزشی مانند بسکتبال مهارت‌های حرفه‌ای به ‌صورت آنلاین برگزار کنیم.   هر تصمیمی برای تمرینات از سوی ستاد عالی کرونا گرفته شود ما تابع آن هستیم.

 افزون بر کرونا نوسانات نرخ ارز نیز تأثیر زیادی بر برنامه فدراسیون‌های ورزشی و اعزام‌ها گذاشته است. برای تامین ارز چه برنامه‌ای در دستور کار فدراسیون است؟  

 برای اعزام‌ها کمیته ملی پارالمپیک بیشتر برنامه‌ریزی خواهد کرد و دولت نیز از تصمیمات این کمیته حمایت می‌کند. بدون شک با کمک وزارت ورزش و دولت مشکل تامین ارز حل خواهد شد زیرا از گذشته نیز اقداماتی برای تامین ارز ورزشکاران اعزامی انجام‌شده است. البته اعزام‌ها بر پایه بودجه فدراسیون و سیاست اقتصاد مقاومتی است که در کشور در حال اجرا است. ما به دنبال آن هستیم که از اعزام‌های غیرضروری پرهیز کنیم.   پیش از این نیز در شورای برون‌مرزی این کار را انجام دادیم. اعزام منوط به کسب سهمیه المپیک و حضور در  پارالمپیک که فعلا به خاطر کرونا تعطیل است.

تلاش بر این است که صرفه‌جویی لازم را در بودجه انجام دهیم تا بتوانیم نهایت استفاده از مبلغ اختصاص داده‌شده را داشته باشیم. یکی از دستور کار ما سیاست کیفی گرایی است و  قطعا این کار را انجام خواهیم داد. سیاست کلی دولت و وزارت ورزش برای تمام بخش‌های نیز همین است. موضع کمی‌گرایی را کنار گذاشتیم و اعزام بر اساس عملکرد است. جایی که ضرورت نداشته باشد اعزامی نخواهد شد.

کرونا بر فعالیت اقتصادی فدراسیون نیز تأثیر گذاشته است؟ ‌

فدراسیون روزهای سختی را می‌گذارند. از یک‌سو به خاطر شیوع کرونا تمرینات و سالن‌های تمرینی تعطیل است و در سوی دیگر این تعطیلی در بعد اقتصادی آسیب‌هایی را متوجه فدراسیون جانبازان کرده است. در گذشته و قبل از شیوع کرونا سالن‌های ویژه فدراسیون مانند استخرها اجاره داده می‌شد و درآمدی نصیب فدراسیون شد اما در ۶ ماه گذشته این رویه تعطیل و زیان زیادی متوجه فدراسیون شده است.

همچنین تحریم‌های ناجوانمردانه غرب بر ورزش تأثیر گذاشته و با توجه به این مسائل بر روی کمک و بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، بودجه خود را زمان‌بندی کردیم. حدود ۱۰۰ نفر در فدراسیون مشغول هستند پرداخت حقوق ماهیانه آنان سخت است. با تشکیل هیات رییسه قوی و منسجم به دنبال جذب درآمد از سوی حامیان مالی هستیم. مجموعه تدابیر فدراسیون و حمایت وزیر ورزش و کمیته ملی پارالمپیک تا امروز به لحاظ پرداخت حقوق هیچ مشکل نداشتیم امیدوارم منابع دیگر به دست آوریم.

چرا از حامیان مالی و بخش خصوصی کمک نمی‌گیرید؟

الآن شرایط خاصی بر جامعه و ورزش حکم‌فرما است. چند مورد با بخش خصوصی صحبت شد اما آنان نیز به بعد از کرونا موکول شد امیدوارم این بیماری از جامعه رخت برببندد تا ما نیز از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. لیگ بسکتبال و والیبال تعطیل است و حامیان مالی فعلا رغبتی برای حضور ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha