۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 83900978
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روز سرنوشت بلاروس؛ آیا لوکاشنکو ماندنی است؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 83900978
روز سرنوشت بلاروس؛ آیا لوکاشنکو ماندنی است؟

تهران – ایرنا – رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در حالی آغاز شده که گمانه زنی رسانه‌های غربی حاکی است الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی و البته این بار به دشواری برنده انتخابات خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز با انتشار خبر آغاز فرآیند اخذ آراء نوشت: لوکاشنکو ۶۵ ساله که واشنگتن او را آخرین دیکتاتور اروپا لقب داده با موج جدیدی از اعتراض‌ها بر سر نحوه رسیدگی به بحران کووید ۱۹، اوضاع اقتصادی و وضعیت حقوق بشر مواجه است.

در شرایطی که یخ روابط مینسک و واشنگتن به تازگی و با سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حال آب شدن است، پیوندهای بلاروس با متحد دیرینه خود با اتهام زنی‌های متقابل مینسک و مسکو به نحو بی سابقه‌ای تنش آلود شده است. به تازگی نیروهای امنیتی این کشور ۳۳ عامل روس را به اتهام آنچه طرح ریزی «اقدامات تروریستی» عنوان شده، بازداشت کرده‌اند.

به نوشته رویترز، برخورد جاری با مخالفان می‌تواند به تلاش‌های رئیس جمهوری این کشور اروپای شرقی برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا لطمه وارد کند. گفتنی است که لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ بر بلاروس حکومت می‌کند.

مهم‌ترین رقیب لوکاشنکو در انتخابات امروز اسوتلانا تیخانوسکایا (Svetlana Tikhanouskaya) است. وی زمانی وارد گود شد که شوهر وبلاگنویسش پس از نامزدی در انتخابات به زندان افتاد.

تجمعات انتخاباتی این آموزگار زبان انگلیسی بیشترین جمعیت را پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ در بلاروس به خود جلب کرده است. به نوشته تارنمای بی بی سی، مرکز حقوق بشر ویاسنا (Human Rights Centre Viasna) که در مینسک واقع است، خبر داده که از اواسط بهار که رقابتهای انتخاباتی آغاز شده، تاکنون بیش از ۲ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

به نوشته این تارنما، در بلاروس شایع شده که دولت به دنبال آن است که شبکه‌های تلفن همراه را روز انتخابات قطع کند تا بر دستکاری گسترده آراء سرپوش نهد. برخی از کاربران توییتر نیز امروز از حضور نیروهای نظامی در کنار پلیس در برخی از خیابان‌های مینسک خبر داده‌اند.

به نوشته رویترز، هیچکدام از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس مورد تائید ناظران بین المللی نبوده است. تیخانوسکایای ۳۷ ساله که پیشتر احتمال داده بود که در انتخابات تقلب شود، دیروز خطاب به هواداران خود گفت: ما در اکثریتیم و لزومی ندارد که در خیابان‌های شهر خونریزی شود. بیائید با کمک یکدیگر از حق انتخاب خود دفاع کنیم.

رئیس جمهوری بلاروس مخالفان خود را به وابستگی به کشورهای دیگر متهم کرده و مشخصاً تیخانوسکایا را «دخترک بیچاره» ای خوانده که آلت دست «اربابان خارجی» است.

تحلیلگران به رویترز گفته‌اند که لوکاشنکو حاضر است به هر قیمتی که شده در قدرت باقی بماند و دستگیری این افراد می‌تواند پیش زمینه‌ای برای برخورد شدیدتر با مخالفان پس از پایان رأی گیری باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha