۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۱۱
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 83901324
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حذف واسطه‌گری راهکار حمایت از بخش کشاورزی است

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۱۱
کد خبر: 83901324
حذف واسطه‌گری راهکار حمایت از بخش کشاورزی است

کرج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: حذف واسطه های اضافی و ایجاد زیر ساخت های مناسب راه حل حمایت از تولید و مصرف کننده محصولات کشاورزی است.

سید مجید موسوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مشکلات مربوط به قیمت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: مشکلات مربوطه در ۲ حوزه برای کشاورزان استان ایجاد می شود.

وی نخستین موضوع را در خصوص اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا قیمت های موجود در مغازه ها دانست و اظهار داشت: این اختلاف قیمت سبب ضرر و زیان کشاورزان و تولید کنندگان و سودجویی برخی از دلالان را در پی دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه نظام توزیع عمده فروشی و خرده فروشی در اختیار تولید کنندگان نمی باشد و نبود توان مالی کشاورزان و نیاز مالی در فصل برداشت با توجه به هزینه های انجام گرفته در طول سال برای فرد کشاورز موجب می شود تا در فصل برداشت کشاورزان محصول را بالاجبار به قیمتی که واسطه ارایه می دهد، به فروش برسانند.

موسوی ادامه داد: در فصل برداشت محصولات کشاورزی، تولید کنندگان قدرت و توانایی ذخیره محصولات تولیدی را ندارند و برخی از افراد سودجو نیز از این امر مطلع هستند و محصولات تولیدی را با کمترین قیمت در سر زمین از فرد کشاورزخریداری نموده و با انبار در محل مناسب و در فرصت مناسب با تعیین نرخ بالا و نا متعادل آن را به محل های توزیع و میادین می فروشند.

ایجاد صنایع تبدیلی راهی برای مبارزه با سودجویان در فصل برداشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: برای ایجاد محیطی مطمئن برای تولید کننده و دلگرمی کشاورزان به نظر می رسد با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار مزارع کشاورزی، کنار گذاشتن نظام سنتی توزیع و حذف یکسری از واسطه های سودجو که موجبات افزایش قیمت در طول مسیر مزرعه تا سفره مصرف کننده را بوجود می آورند، کشاورز منفعت بیشتری از تولیدات خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین با در اختیار گذاشتن مراکز عمده فروشی و خرده فروشی و با تشکیل تعاونی و اتحادیه هایی که اعضای آن خود تولید کنندگان باشند، می تواند تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع ساخته و به نوعی هم فرد کشاورز محصول تولیدی خود را به قیمت مناسب بفروش برساند و هم با قیمت منصفانه به دست مصرف کننده برسد.

موسوی گفت: در همین راستا  اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی می توانند با ایجاد سردخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی و سورت و بسته بندی های مناسب حتی بخشی از محصولات مازاد خود را که قابلیت صادرات دارد به استان ها و حتی کشورهای همجوار صادر کرده و از این راه برای کشاورزان منبع در آمد ایجاد گردد.

عدم رعایت الگوی کشت خسارات جبران ناپذیری در پی دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی به دومین مشکل اشاره کرد و افزود: متاسفانه عدم رعایت الگوی کشت توسط تولید کنندگان در کشور از جمله مشکلاتی است که در بیشتر سال ها با آن مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: کشاورزان و تولید کنندگان ما در اثر این بی توجهی گاها خسارات جبران ناپذیری را متحمل می شوند به نحوی که در کشور، میزان کشت بعضی از محصولات در برخی از سال ها زیاد و در برخی از سال ها کم می شود که این امر موجب ایجاد نوسان شدید قیمت آن ها در بازار می شود.

موسوی ادامه داد:‌در حال حاضرمسائل مربوط به کیفیت و کمیت تولید کشاورزان تحت مدیریت و نظارت و حمایت وزارت جهاد کشاورزی است ولی امور بازاریابی و فروش محصولات، خارج از سیستم جهاد کشاورزی و سازمان های تابعه آن به خصوص سازمان تعاون روستایی است.

وی افزود: به گونه ای که از یک سو غرفه داران سازمان میادین میوه و تره بار کشور تعیین کننده نرخ عمده ای محصولات هستند که این سازمان نیز زیر نظر شهرداری ها بوده و به طبع براساس سیستم تعریف شده،شهرداری ها بدنبال کسب درآمد برای مدیریت شهری خود هستند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر نظام خرده فروشی و اصناف میوه فروشی زیر نطرسازمان صمت می باشد و این انتزاع و چندگانگی در طول مسیر تولید تا مصرف قطعاً منجر به عدم وحدت رویه در سیاستگذارهای تولید و مصرف و همچنین اتخاذ تامین می کنند در صورتی که کشاورز فقط یکبار در سال آن هم موقع برداشت می تواند بار خود را تحویل آنها نماید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تاکید کرد: نبود زیر ساخت های کافی، مجهز و به روز و به اندازه کافی، شامل باراندازهای استاندارد نگهداری محصولات کشاورزی و مراکز عرضه مستقیم در مناطق مناسب شهری، توام با سرمایه در گردش نزد تشکل های تولیدی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی از دیگر مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha