۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83903623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نشریه آمریکایی: سیاست‌های تهاجمی ترامپ با پیروزی بایدن فرو می‌ریزد

تهران-ایرنا- روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: دونالد ترامپ به دنبال تغییر چشمگیر در نیروهای آمریکایی حاضر در اروپا است. اما این سیاست و دیگر سیاست های تهاجمی او با پیروزی جو بایدن در انتخابات نوامبر با خطر فروپاشی مواجه است.

به گزارش ایرنا، واشنگتن تایمز با اشاره به این که سیاست ترامپ برای تغییر در وضعیت نیروها در اروپا به خاطر تنبیه آلمان به دلیل هزینه کردن ناکافی در بودجه دفاعی این کشور  است به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت: بایدن برخی از طرح های کلیدی ترامپ از جمله خروج از توافق هسته ای ایران و توافق آب و هوایی پاریس و نیز خروج برنامه ریزی شده دولت ترامپ از سازمان جهانی بهداشت را حذف خواهد کرد.

در حالی که گمانه زنی های فراوانی درباره چگونگی اصلاحات سیاست خارجی تهاجمی ترامپ علیه چین وجود دارد برخی از مقامات نظامی می گویند که تردیدی وجود ندارد که بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا با همسویی بیشتر با اروپا جلوی چنین روندی را خواهد گرفت.

مقامات ارشد پنتاگون به صراحت گفته اند که قصد دارند گام های محتاطانه تری بردارند و تاکید می کنند که چند ماه طول خواهد کشید تا تقریبا ۱۲ هزار نیروی آمریکایی از آلمان خارج شوند. روند کُند خروج نیروها فرصتی کلیدی را برای بایدن فراهم خواهد کرد زیرا ممکن است او این طرح را حذف یا دستکم با تاخیر و بازنگری بیشتری اجرا کند. این بخشی از اقدامات بایدن در قبال اروپا به عنوان بخشی از تلاش های احتمالی گسترده اش برای بهبود روابط بین آمریکا و سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) است.

چنین اقدامی به معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا اجازه می دهد تا تغییرات مورد نظر خود را در امور نظامی و بین المللی اعمال کند.

کارشناسان می گویند هر چند مقام های پنتاگون ممکن است فعالانه روند سرپیچی از فرمان ترامپ را کُند نکنند اما ممکن است با اتکا بر شکنندگی بروکراسی برای دورانی که ممکن است رئیس جمهوری آینده تغییراتی را اعمال کند، زمان بخرند.

واشنگتن تایمز نوشت: دیگر سیاست های تهاجمی ترامپ از جمله خروج آمریکا از چندین معاهده دفاعی بین المللی و خروج از سازمان جهانی بهداشت نیز ممکن است در چند هفته نخست ریاست جمهوری فرضی بایدن تغییر کند.

تحلیلگران می گویند بایدن و تیم سیاست خارجی او به دنبال بازگرداندن سریع عضویت آمریکا در توافق پاریس و توافق هسته ای ایران به عنوان دو دستاورد اوباما خواهد بود که ترامپ انها را لغو کرد.

بایدن همچنین به بازنگری سیاست چین خواهد پرداخت هر چند که دقیقا معلوم نیست او روابط پیچیده پکن و واشنگتن را چگونه ارزیابی خواهد کرد.

نیروهایی آمریکایی در اروپا

به عنوان بخشی از سیاست دولت ترامپ که ماه گذشته اعلام شد، تعداد سربازان آمریکایی در آلمان از حدود ۳۶ هزار نفر به ۲۴ هزار نفر کاهش می یابد. برخی از نیروها به آمریکا بازخواهند گشت و برخی دیگر در ایتالیا مستقر می شوند، برخی نیز به صورت چرخشی عازم اروپای شرقی می شوند تا از مرز ناتو با روسیه حفاظت کنند.

مقامات این طرح را نتیجه بررسی های دقیق و تمایل به مدرنیزه کردن نفوذ نظامی آمریکا در اروپا قلمداد می کنند اما ترامپ از نشان دادن انگیزه واقعی خود ابایی نداشته و تلاش کرده اقدامات مارک اسپر وزیر دفاع و مقام های پنتاگون را اقدامی درست در جهت امنیت ملی آمریکا نشان دهد.

چارلز کاپچان کارشناس ارشد اندیکشده شورای روابط خارجی آمریکا گفت اگر این سیاستی بود که از طرف پنتاگون مطرح شده بود امکان تغییر سریع در حضور نیروهای آمریکایی در اروپا وجود داشت اما با توجه به این که چنین تصمیمی از اتاق بیضی (دفتر کار رئیس جمهوری آمریکا) مطرح شده نخست باید دید رئیس جمهوری چه چیزی را می خواهد، بعد باید برنامه ریزی کرد، در مرحله بعدی تبعات چنین طرحی از نظر تجهیزات و لجستیک و نیروی انسانی بررسی شود و در نهایت و در پایان چنین پروسه ای اقدامات در این زمینه شروع شود که البته زمانبر خواهد بود.

فرماندهان ارشد نظامی نیز به وضوح اعلام کرده اند که اجرا کردن همه تغییرات برنامه ریزی شده به زمان نیاز دارد.

دموکرات ها کنگره این تصمیمات ترامپ را شخصی می دانند و در رابطه با آلمان می گویند ترامپ این کشور را متهم می کند که مجانی از آمریکا در حوزه مسائل نظامی منفعت می گیرد.

ترامپ به بهانه تمایل نداشتن سازمان جهانی بهداشت به مسئول دانستن چین در همه گیری کووید-۱۹ تهدید به خروج از این سازمان کرده است.

پی چی کراولی دستیار امور عمومی دولت اوباما گفت: تصمیم دولت ترامپ برای خروج از این سازمان امنیت ملی ما را تضعیف می کند.

بازنگری در توافقات بین المللی

درباره توافق پاریس آمریکا از لحاظ فنی تا ۴ نوامبر یعنی تنها یک روزبعد از انتخابات ۲۰۲۰ در سوم نوامبر (۱۳ آبان) عضوی از این توافق هست.

اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد او باز هم می تواند خروج آمریکا از این توافق را تضمین کند اما تیم دولت موقت بایددن احتمالا اعلام خواهد کرد که بعد از مراسم تحلیف بایدن آمریکا باز هم به این توافق ملحق خواهد شد.

دولت بایدن با تصمیمات پیچیده ای درباره خروج ترامپ از برخی از معاهدات تسلیحاتی و دفاعی با روسیه مواجه خواهد بود. دولت ترامپ سال گذشته از  پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد به بهانه نقض این پیمان از سوی مسکو خارج شد.

رئیس جمهوری آتی آمریکا همچنین ممکن است درباره پیمان آسمان های باز که امکان پروازهای شناسایی غیرمسلحانه بر فراز کشورها را ایجاد می کند، بازنگری کند. کاخ سفید تحت ریاست ترامپ روسیه را به نقض این توافق با خودداری از پرواز بر فراز مناطق حساس متهم کرده است.  

کارشناسان می گویند کاخ سفید تحت سلطه دموکرات ها این معاهده و دیگر پیمان ها را به طور بازنگری خواهد کرد اما در نهایت ممکن است همان رویه ترامپ را دنبال کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha