به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محمود امانی در وبینار نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها که در سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی برگزار شد، اظهار داشت: این شورا مرکز اصلی هدایت نظام تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی آموزشوپرورش است.
وی با طرح این سوال که چرا در کشورهای مختلف به آموزشوپرورش اهمیت زیادی داده میشود؟، افزود: بنیادینترین و بهصرفهترین راه برای ارتقا و نهادینهسازی شاخصهای ملی توسعه و پیشرفت جامعه، در آموزشوپرورش است.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: برای وضع خوب یک جامعه شاخصهای مختلفی در نظر میگیرند، همین شاخصهای عادی مانند وقتیکه از خانه بیرون میرویم متکدی نبینیم، بیکاری کمتر شده باشد، گرانی نباشد، آدمهای خوش رفتار، مودب و... بیشتر بینیم.
امانی اضافه کرد: همه ما میخواهیم فرزندان ما در یک جامعه سالم، خوب و رشد یافته، پرورش پیدا کنند، بنابراین اگر به دنبال آن هستیم که جامعهای سالم و بهدور از آسیبهای اجتماعی داشته باشیم باید به مدرسه توجه کرده و درآن سرمایهگذاری کنیم.
وی با تأکید بر این که مدرسه هویت آموزشوپرورش است، گفت: پایههای اجتماعی شدن، مسوولیتپذیری و مشارکتپذیری در جامعه در مدرسه ساخته میشود و هیچ کاری بهاندازه آموزشوپرورش تأثیرگذار، عمیق، ماندگار و از نظر اقتصادی بهصرفهتر نیست.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش اظهار داشت: اگر در نقطهای که بچهها دارند رشد میکنند نیازهای آنها برطرف نشود دچار ناکامی شده و سرخورده میشوند و عدم توجه به آموزشوپرورش افراد باعث بروز آسیبهای اجتماعی در مدارس میشود.
امانی به نقش مؤثر مدارس در تربیتپذیری افراد اشاره و خاطرنشان کرد: مدارس اصل و پایه الگوپذیری، اجتماعی شدن و مهارتآموزی دانش آموزان است و اگر در مدرسه سرمایهگذاری بیشتر، آموزش بهتر، نظام مشاوره و بهداشتی بهتر، آرامش روحی و روانی بهتر و... ایجاد کردیم این کار باعث یادگیری بهتر و بیشترآنها خواهد شد.
وی با یادآوری به نقش فناوریهای نوین در امر تعلیم و تربیت، افزود: با پیشرفت فناوریهای نوین و توسعه رسانهها و آسان شدن دسترسی به آموزش و یادگیری دانش آموزان، عدهای فکر میکنند که باید سراغ این نوع یادگیری الکترونیکی رفت البته در بین اینها افراد فناوری زده، بیشتر دیده میشود.
وی ادامه داد: متخصصان تعلیم و تربیت دنیا با هر نوع اقدامی که باعث تضعیف مدرسه شود، مخالف و معتقد هستند فقط تأکید به بعد فناوری برای آموزش دانش آموزان کافی نیست و این امر آسیبها و صدمات زیادی به دانش آموزان وارد میکند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش گفت: کارکرد مدرسه یک دستاورد استثنایی و بینظیر است بچهها به مدرسه میآیند تا مهارت و سبک زندگی کردن، خودباوری، مسئولیتپذیری، احترام به همدیگر، نوعدوستی، گذشت و فداکاری را یاد بگیرند.
امانی با یادآوری این که شخصیت و مهارتهای ارتباطی دانش آموزان در مدرسه شکل میگیرد، اظهار داشت: آموزشوپرورش به افراد سرمایهای میدهد که این سرمایه میتواند منبع و مرجعی برای تشکیل زندگی آنها باشد، مانند مهارتهای ارتباطی، ارزشهای فردی و اجتماعی و شناخت افراد از توانمندیهای خود، نتیجه و ثمره آموزشوپرورش مطلوب است.
نظر شما