۱۵ میلیون مترمکعب از آب میناب به سمت منابع سطحی هدایت می‌شود

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: سعی داریم در سال آینده ۱۵ میلیون مترمکعب از آبی که در شهرستان میناب از محل منابع زیرزمینی تامین می‌شود را به سمت منابع سطحی و سدها سوق دهیم.

هوشنگ ملایی شامگاه سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب میناب با بیان اینکه برای به دست آوردن آب با کیفیت هزینه‌های زیادی صرف شده است، افزود: واقعی‌سازی قیمت آب باید در دستورکار قرار گیرد و باتوجه به اهمیت اقتصادی و استراتژیک آب، باید برای تولید محصولات با ارزش تلاش شود.

وی مطرح کرد: در برخی از شبکه‌های توزیع آب دشت میناب تا ۳۰ درصد تلفات داریم، در حالیکه تلفات در شبکه شمالی که طرح آبیاری تحت فشار اجرا شده کمتر از یک درصد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با تاکید بر لزوم جذب اعتبارات از راه‌های مختلف، ابرازداشت: سهم اعتبارات دیده شده در حوزه کشاورزی میناب متناسب با حوزه اقتصاد و اشتغال نیست که باید برای تحقق این امر تلاش شود.

۲۵۰۰ هکتار از شبکه مرکزی دشت میناب به سدها وصل می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان بیان داشت: تا پایان سالجاری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه مرکزی دشت میناب به سد وصل می‌شود که تامین آب باعث حذف هزینه پمپاژ و استخر می‌شود.
وی با بیان اینکه تمام تلاش توان خود را برای بهبود ارائه خدمات به مردم میناب به کار خواهیم گرفت، عنوان کرد: کمیته‌ای متشکل از آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی، فرمانداری میناب و انجمن صنفی کشاورزی هرمزگان برای توزیع هرچه بهتر آب در شهرستان میناب تصمیم‌گیری خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: این شرکت از دهیارانی که آمادگی لایروبی رودخانه را به ازای برداشت مصالح از همان رودخانه دارند، استقبال می‌کند و در این راستا تفاهم‌نامه و قراردادهایی را منعقد خواهد کرد. 
ملایی احداث گلخانه را یکی راه‌های توسعه اشتغال دانست و تصریح کرد: برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در هرمزگان بویژه شرق استان تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و تا حد امکان برای تحقق این امر همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی با ذکر اینکه باید کشت‌های اقتصادی در دستورکار کشاورزان قرار گیرد، ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت‌های صیفی در استان هرمزگان وجود دارد که باید برای توسعه آن‌ها تمرکز کرد.

آب منطقه ای هرمزگان آب مورد نیاز واحدهای صنعتی میناب را تامین می‌کند

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: احداث واحدهای صنعتی جدید در میناب باعث تحقق توسعه پایدار و جهش تولید خواهدشد که این شرکت آمادگی دارد آب مورد نیاز هر فعالیت صنعتی که در آینده در این شهرستان ایجاد می‌شود، را تامین کند.
 ملایی ابرازداشت: در حال تلاش برای آغاز عملیات اجرایی سد «زرانی» با استفاده از کمک بخش خصوصی در میناب هستیم که می‌تواند نقش مهمی در توسعه این شهرستان ایفا کند.
وی ابرازداشت: مطالعه انجام شده در دشت میناب نشان می‌دهد که سطح آب زیرزمینی این دشت حدود یک متر افزایش داشته، در حالی که در سال‌های گذشته بیش از نیم متر کاهش داشته و این امر بیلان مثبت یک و نیم متری در دشت میناب را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اهمیت استراتژیک میناب برای استان، اظهارداشت: این شهرستان با دارابودن بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های بسیار مهم برای هرمزگان است که توسعه همه‌جانبه آن همواره در دستورکار  آب منطقه‌ای قرار دارد.
ملایی گفت: باید تلاش شود که اقتصاد و اشتغال شهرستان میناب تنها در حوزه کشاورزی متمرکز نباشد بلکه به سمت صنعت نیز سوق پیدا کند.

شهرستان میناب در ۹۰ کیلومتری شرق هرمزگان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha