۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83906233
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رایزنی وزیر خارجه عراق با مقامات مصر و عربستان درباره حملات ترکیه

بغداد - ایرنا - «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در تماس‌های تلفنی جداگانه با همتایان مصری و عربستانی خود درباره حمله روز سه شنبه ترکیه به خاک این کشور با آنها گفت و گو و رایزنی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع رسانه‌ای عراق، در تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با وزیران خارجه مصر و عربستان جزئیات حمله اخیر پهپادهای ترکیه به خاک عراق که به جان باختن چند افسر مرزبانی این کشور انجامید، ارائه شد.
«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در این گفت و گو بر حمایت کامل کشورش از بغداد و هر آنچه منجر به تقویت امنیت این کشور شود، تأکید و از حملات ترکیه که موجب نقض حاکمیت سرزمینی عراق شده، انتقاد کرد.
وزیران امور خارجه عراق و مصر همچنین بر ادامه همکاری و هماهنگی و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای تأکید کردند.
فواد حسین همچنین در تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی خود، با وی درباره حملات اخیر ترکیه به خاک عراق  گفت‌ و گو کرد.
دو طرف مخالفت خود را با هرگونه حمله خارجی و نقض حاکمیت و امنیت کشورهای عربی اعلام کردند.
رسانه‌های عراق گزارش دادند که وزیران امور خارجه عربستان و عراق در ادامه «روابط دوستانه میان دو کشور و راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون را بررسی کردند».
در حمله پهپادی سه شنبه گذشته ترکیه به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل چهار تن از نیروهای مرزبانی عراق از جمله دو افسر ارشد کشته شدند.
بر اساس برخی گزارش‌ها، در این حمله 20 مرزبان و غیرنظامی عراقی جان باختند.
وزارت امور خارجه عراق این حمله را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.
وزارت خارجه عراق همچنین «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت عراق را به وی تحویل داد.
«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز سه شنبه شب در بیانیه‌ای حمله پهپادی ترکیه که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید را محکوم و تاکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرزهای دو کشور گفت و گو و مذاکره بهترین راهکار است.
ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ.ک.ک» آغاز کرده است.
وزارت امور خارجه عراق تاکنون در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.
ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) است.
با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha