آنطور که «فرشاد مقیمی» مدیرعامل ایران خودرو هشتم تیرماه امسال در مراسم رونمایی از این خودرو اعلام کرد: ۱۳۹ قطعهساز ایرانی، داخلیسازی قطعات این خودرو را بر عهده دارند و تعداد سازندگان دانشبنیان حاضر در آن نیز قابل توجه است.
مهمترین ویژگی های پروژه K۱۳۲ که هنوز نام نهایی این خودرو مشخص نشده است، پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه، تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین ارزبری از ابتدای عرضه به بازار و رعایت مسائل زیست محیطی در فرآیندهای تولید قطعات آن است.
برپایه این گزارش، در مجموع ۸۴۸ قطعه از این خودرو با همکاری ۱۳۹ سازنده در پنج بخش داخلیسازی میشود.
این قطعات شامل ۹۸ قطعه با ۳۷ سازنده داخلی در بخش قوایمحرکه و سیستمهای جانبی، ۳۱۷ قطعه با ۴۴ سازنده در بخش تزئینات داخلی و خارجی و ۳۲۷ قطعه با ۴۰ سازنده در بخش بدنه و مکانیزمها است.
همچنین ۵۱ قطعه با ۱۴ سازنده داخلی در بخش الکتریکال و الکترونیک و ۵۵ قطعه با ۲۴ سازنده در بخش شاسی، داخلیسازی میشود.
اکنون وابستگی ۲.۷ درصدی در قوای محرکه و ۴.۹ درصدی در تولید شاسی این محصول وجود دارد و با همت و توانمندی قطعهسازان داخلی انتظار میرود این اندک وابستگی نیز برطرف شود.
پروژه K۱۳۲ با ۱۱۵ اسب بخار قدرت، با استاندارد آلایندگی یورو۵ خواهد بود و در ساخت بدنه آن از ورقهای با ایمنی بالا استفاده شده است.
به گزارش ایرنا، در مجموع ۱۵۲ قطعه- پروژه با کاهش ارزبری ۲۴۶ میلیون یورویی در ایران خودرو برنامه ریزی شده است.
هدفگذاری برای کاهش ارزبری در سال جاری ۱۵۳ میلیون یورو و در سال آینده ۹۳ میلیون یورو است.
نظر شما