۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83909192
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق تایوان و واشنگتن برای خرید جنگنده، چالش تازه چین با آمریکا

پکن- ایرنا- با وجود هشدارهای مکرر پکن به واشنگتن و علی رغم برگزاری رزمایش بزرگ ارتش چین در تنگه تایوان، گزارش ها حاکی است این جزیره رسما قرارداد بزرگ خرید جنگنده های اف ۱۶ با آمریکا را امضا کرده است موضوعی که می تواند چالشی جدی در روابط چین و آمریکا باشد.

به گزارش ایرنا تایوان با امضای قرارداد خرید ۶۶ فروند جنگنده «اف ۱۶ وی» با شرکت لاکهید مارتین آمریکا، عملا باعث بروز تنش های تازه ای در منطقه آن هم چند روز پس از رزمایش بزرگ ارتش در تنگه تایوان شده است.

یک سال قبل دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا فروش این جنگنده ها به تایوان را که گزارش ها نشان می دهد ارزشی در حدود ۶۲ میلیارد دلار دارد به تصویب رساند و اکنون گزارش ها حاکی از آن است که دیر یا زود این توافق رسمیت پیدا می کند.

آمریکا از سال ۱۹۷۹ میلادی به رغم اینکه روابط دیپلماتیک و رسمی با چین امضا کرده تحت پیمان دفاعی با تایوان بزرگترین فروشنده تسلیحات به این جزیره بوده و اعتراضات چین هرگز مانع این معاملات تسلیحاتی نشده است.

کارشناسان معتقدند امضای این توافق و رسمیت یافتن آن یک گام دیگر در عبور از خط قرمز چین محسوب می شود و می تواند باعث افزایش خطر رویارویی شود و ارتش چین نه فقط دارای نیروی بازدارندگی است بلکه هر زمانی اراده کند می تواند از بازوی نظامی استفاده کند.

شاید در راستای نشان دادن زهر چشم به آمریکا بود که ارتش چین بتازگی از یک سیستم تسلیحاتی جدید رونمایی کرده است این سیستم که یک سامانه موشکی است و «رعد و برق» نام دارد سامانه‌ای مجهز به مهمات با دقت بالا است که قادر به حمله با ۶ نوع مهمات به اهداف متفاوت است.

با این حال پنتاگون امضای این قرارداد ۱۰ ساله به ارزش ۶۲ میلیارد دلار برای لاکهید مارتین به منظور فروش خارجی تسلیحات را تایید کرده اما به نام تایوان اشاره نکرده است.  

«نی فونگ» تحلیلگر آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید که امضای این توافق نشان می دهد آمریکا سرسختانه بر موضع خود برای معاملات تسلیحاتی و این فروش پایبندی نشان می دهد و این ارتش چین را بیشتر به خشم می آورد.  

روزنامه گلوبال تایمز این جنگنده ها را تهدیدی برای ارتش چین دانسته و آورده است که در چنین شرایطی برخی ناظران احتمال حمله ارتش چین و نابودی پایگاه های هوایی و مراکز فرماندهی تایوان را برای جلوگیری از پرواز این جنگنده ها مطرح کرده اند.

چین بر این باور است که تایوان بخشی از خاک این کشور است و نمی تواند در سازمان های بین المللی و بسیاری از نهادها که کشورهای دارای حق حاکمیت عضو هستند فعال باشد.  

اما این راهبرد را آمریکا و برخی از کشورهای دیگر نمی پذیرند آمریکا بخصوص بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان در چند دهه گذشته بوده است و بعید به نظر می رسد در این سیاست تغییری بدهد.

عبور ناوشکن های آمریکایی در یک سال گذشته از تنگه تایوان در کنار فروش های تسلیحاتی این کشور به تایوان افزایش یافته است و این نشان می دهد که واشنگتن بیش از گذشته علاقه مند به گسترش روابط با چین تایپه است موضوعی که همواره با واکنش جدی و تند چین مواجه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha