ملایی: رویکرد ورزش‌ همگانی توجه به نیازهای اقشار جامعه است

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: رویکرد جدید فدراسیون ورزش‌های همگانی توجه به اقشار و نیازهای آنان و استفاده از تعامل مشترک با دستگاه‌های متولی برای ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی ملی برای ارایه خدمات است.

«افشین ملایی» رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی امروز (دوشنبه) با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل ایرنا دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص اهمیت ورزش‌های همگانی، موانع پیش‌رو و فرهنگ‌سازی در این زمینه برای حفظ سلامت اقشار مختلف جامعه به بحث‌ و تبادل نظر پرداختند.

«افشین ملایی» در این دیدار با اشاره به اهمیت ایرنا به ‌عنوان رسانه رسمی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و داخلی از حمایت‌های این خبرگزاری از ورزش کشور قدردانی کرد و اظهار داشت: فدراسیون ورزش‌های همگانی با توجه به مطالعاتی که روی جمعیت مخاطب خود در سطح کشور انجام داده به این نتیجه رسیده که جمعیت مخاطب این فدراسیون ۸۳ میلیون شهروند ایرانی است. تنها فدراسیونی که وظیفه اصلی خود را ارتقا تندرستی قرار داده، فدراسیون ورزش همگانی است و به همین دلیل فدراسیونی راهبردی قلمداد می‌شود.  

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: دلیل این امر آمار و نتایجی است که پایش‌های سلامت توسط وزارت بهداشت و درمان از جمعیت مخاطب است. به عنوان نمونه آخرین گزارش میزان ابتلا به فشار خون در سطح کشور بیانگر این بود که ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی مبتلا به فشار خون بالا هستند. همچنین براساس آمار منتشره بیش از ۵۹ درصد از جمعیت کشور به شکل میانگین دچار کم تحرکی شده‌اند که این میزان در زنان ۶۴ درصد است و نشان می‌دهد که زنان در شیوع کم‌تحرکی آسیب پذیرتر هستند و باید به آنان بیش از بیش توجه شود. آماری که از جمعیت دانش‌آموزی منتشر شده، نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد از دانش‌آموزان چاق شده‌اند و دچار کم تحرکی هستند.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی عنوان کرد: این آمارها نشان می‌دهد اثربخشی فعالیت‌های ورزشی که در سطح کشور توسط فدراسیون‌ها و مدیریت‌های ورزش کشور انجام می‌شود از اثربخشی لازم برخوردار نیست. به همین دلیل علاوه بر میزان ابتلا به بیماری‌هایی که عامل اصلی آن کم تحرکی است، شیوع افزایش سن جمعیت نشان می‌دهد که سرعت پیر شدن کشور تقریبا سه برابر سرعت رشد جمعیت کشور است. در ۲ دهه آینده با جمعیت میانسال و شاید سالخورده در کشور روبرو هستیم که میزان رشد این بیماری‌ها به اضافه سالخوردگی نشان می‌دهد که شرایط نامطلوبی را در ۲ دهه آینده داریم.

وی ادامه داد: با این آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که رویکرد اثربخش و جامع برای جلب مشارکت مردم، بازاریابی اجتماعی است. در رویکردهای قبلی سعی می‌کردیم با آموزش دادن، مردم  را جذب کنیم و مشارک آنان را در فعالیت‌های ورزشی محقق سازیم. مطالعات نشان می‌دهد که صرفا آموزش نمی‌تواند موانع مشارکت اقشار را برطرف کند بنابراین در رویکرد جدید هم بر اصلاح نگرش با برگزاری کمپین‌ها و دوره‌های آموزشی در گروه‌های مخاطب،  سعی می‌کنیم تا با مشارکت دستگاه‌های مختلف زیرساخت‌های مناسب را به گونه‌ای طراحی کنیم تا همه اقشار عملا امکان استفاده از این زیرساخت‌ها را داشته باشند.

ملایی خاطرنشان کرد: همچنین نسبت به نیازهای قشر مخاطب خود سعی می‌کنیم تا رویدادهای ورزشی را تدارک ببینیم که متناسب با خواسته اقشار باشد. نیازها متفاوت است و اگر قرار باشد رویدادی را برای سالمندان، مهد کودک‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و کارگران تعریف کنیم، باید متفاوت باشد و با یک رویداد مشترک نمی‌توانیم تمام نیازهای اقشار را برطرف کنیم. در نهایت با پایش میزان مشارکت اقشار و موفقیت در آن می‌توانیم به اثربخشی برنامه‌های خود بیش از پیش واقف باشیم. رویکرد جدید فدراسیون ورزش‌های همگانی توجه به اقشار و نیازهای آنان و استفاده از تعامل مشترک با دستگاه‌های متولی برای ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی ملی برای ارایه خدمات به این اقشار است. متناسب با این نیازها برنامه چهار ساله‌ای را با ۱۳ طرح در سال ۹۹ تعریف کردیم.

وی گفت: نخستین طرح متناسب با شرایط کرونایی،  با مشارکت هیات‌های سراسر کشور در ورزش همگانی و بیش از ۵۱ کمیته و انجمن ملی طراحی شد که یکی از این طرح‌ها بحث کمپین «آماده باش» است. این کمپین به مدت ۵۰ روز با محوریت خانواده سعی خواهد کرد تا از طریق رسانه ملی و فضای مجازی به کارهای آموزشی که به خانواده کمک می‌کند تا در این دوران در خانه چگونه فعالیت‌های ورزشی را انجام دهد، می‌پردازد.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی خاطرنشان کرد: این طرح هم با برگزاری پویش‌های آگاهی‌بخش و برگزاری مسابقات ورزشی آنلاین در سطح کشور انجام می‌شود تا کانون خانواده را با فعالیت ورزشی درگیر کنیم. در کرونا فاصله اجتماعی یکی از اصول اصلی و قابل توجه است و خانواده‌هایی که نمی‌توانند در فعالیت‌های ورزشی در باشگاه‌ها حضور یابند از طریق فضای مجازی این خدمات به آنان در محیط خانه ارایه می‌شود تا با پرداختن به ورزش بتوانیم میزان اثرات منفی کرونا را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: طرح بعدی «شفا» مخفف شهرهای فعال ایران است که به دنبال طراحی و بازسازی شهر به سمتی است که از فعالیت‌های فیزیکی شهروندان حمایت کند. شهر فعال شهری است که برای تمام اقشار زیرساخت، برنامه‌های مشارکت و کارهای آموزشی را توسط شهردار داشته باشد. این طرح با هماهنگی کمیسیون کلان‌شهرهای کشور و مشارکت محوری شهرداران اجرایی می‌شود و به سمت اخذ استانداردهای لازم در شهرهای کشور حرکت می‌کنیم و با ایجاد انگیزه برای شهرداران تلاش خواهیم کرد تا زیرساخت‌های توسعه فعالیت بدنی در پیاده‌روها  و مسیرهای دوچرخه سواری و سایر رشته‌ها توسعه یابد. این پروژه شهرداران را به سمت طراحی و ساخت شهر فعال تشویق می‌کند.

ملایی افزود: طرح بعدی «شمس» یا شبکه ملی سمن‌هاست و تلاش می‌کنیم برای تکامل بخشی به شبکه فعالیت‌های ورزشی در تعامل با معاونت جوانان وزارت ورزش فرآیندی را تعریف کنیم تا از ظرفیت سمن‌های ورزشی در توسعه فعالیت‌های ورزشی محله محور بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: آوای ورزش در همسایگی طرح دیگری که متناسب با شرایط کرونا است. در وضعیت عادی افراد به باشگاه‌ها می‌روند تا ورزش را انجام دهند و ما با نگاه بازاریابی اجتماعی مربیان را با هماهنگی هیات‌های ورزشی به نزدیک ترین محل سکونت آنان منتقل می‌کنیم و با هماهنگی مدیریت مجتمع‌های مسکونی در ساعتی از روز با اجرای حرکات ورزشی خانواده‌ها را متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی آن شهر به فعالیت‌های ورزشی فرا بخوانیم. خوشبختانه این طرح در هفت استان در مرحله آزمایشی در حال انجام است و بازخورد مثبتی داشته است. امیدوارم پس از دوره آزمایشی و بعد از ماه محرم بتوانیم پروژه آوای ورزش در همسایگی را متناسب با نیاز کرونا در کشور اجرایی کنیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی تصریح کرد: سامان طرح دیگری است که به منظور ساماندهی مربیان آموزشی است. در این طرح متناسب با مشکلات مربیان ورزش همگانی کشور در کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی سعی می‌کنیم یک بسته خدماتی را متناسب با ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم برای بهبود شرایط مربیان ورزش همگانی در سراسر کشور رونمایی کنیم و کار را برای مربیان خود تا حدی قابل قبول کنیم.

وی عنوان کرد: طرح بعدی فدراسیون نجف است. سازمان‌های ورزشی متناسب با سرمایه‌گذاری که روی تربیت منابع انسانی خصوصا در حیطه مدیریت می‌کنند، آینده را برای خود ترسیم خواهند کرد. فکر می‌کنیم که  با چالش‌های سلامتی که در ۲ دهه آینده در ورزش کشور به وجود خواهد آمد نیازمند تربیت مدیرانی هستیم که با آگاهی از اصول مدیریت ورزشی و آشنایی با بازاریابی اجتماعی بتوانند چالش‌های ۲ دهه آینده را متناسب با نیاز جامعه برطرف کنند. با همین هدف طرح نیروهای جهادی فردا یا نجف را اجرا می‌کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت از آن رونمایی کنیم. هدف این طرح آموزش و تربیت مدیرانی است که جوان هستند و انگیزه کار دارند و با آموزش آنان در ۲ دهه آینده خلا دستیابی مدیران جوان را برای اجرای طرح‌های خود رفع خواهیم کرد.

ملایی یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های تفریحی و رقابتی برای بسیجیان کشور و همچنین برگزاری لیگ مهدکودک‌های ایران طرح بعدی است. وقتی در توسعه ورزش همگانی متناسب با اقشار کار می‌کنیم سعی بر آن است تا با همه اقشار در تعامل باشیم. یکی از اقشار بزرگ کشور بسیجیان هستند که در تعامل با سازمان تربیت بدنی بسیج کشور سعی کردیم این تفاهم نامه را عملیاتی کنیم. یکی از اقداماتی که با سازمان بسیج انجام خواهیم داد، برگزاری جشنواره تفریحی و رقابتی ورزش‌های همگانی بسیجیان کشور است. این امر می‌تواند اقشار زیادی از بسیجیان  را در بر گیرد. در نهایت لیگ ملی مهدکودک‌ها را خواهیم داشت. چند هزار مهدکودک داریم که در هر مهدکودک تعدادی کودک قبل از مدرسه حضور دارند که با همکاری و هماهنگی سازمان بهزیستی با برگزاری بازی‌های کودکان کمک کنیم تا این مهدکودک‌ها در فعالیت‌های ورزشی با محوریت بازی شرکت کنند و به تدریج تمام اقشار را در فعالیت‌های ورزشی مشارکت دهیم.

وی در پایان گفت: پیاده‌روی‌ از دیگر برنامه‌های فدراسیون ورزش‌های همگانی است تا بعد از دوران کرونا که اجازه فعالیت را داشته باشیم، این موضوع را به صورت لیگ پیاده‌روی ایرانیان اجرا کنیم. با تغییراتی سعی می‌کنیم همانطور که در لیگ فوتبال رقابت مثبتی میان باشگاه‌های فوتبال ایجاد می‌شود بین جمعیت استان‌ها با تغییراتی لیگ پیاده‌روی ایرانیان را برگزار کنیم. رقابت بسیار جذابی را میان شهرستان‌ها ایجاد می‌کنیم و از این رهگذر به یک مشارکت حداکثری در جمعیت پیاده‌روی کشور دست می‌یابیم. همچنین برای افزایش انگیزه متناسب با شرایط خاص گرو مخاطب از جوایز و تشویق‌ها هم استفاده می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha